Pages

Thursday, November 30, 2006

Rumahku Syurgaku

Pada hari Sabtu, 25 Nov yang lepas kami ada jemputan kenduri perkahwinan anak kepada yang berbahagia Dato' Haron di Dewan Bistari, UKM., Kuala Lumpur.

Habis makan kami di jemput pula ke rumah seorang kawan kepada Dato' iaitu Dato' Sulaiman di Kajang.Rumah dua tingkat yang di hiasi secara sederhana melambangkan kesederhanaan penghuni tersebut.Untuk tidak mengurangkan kehebatan prasarana rumah tersebut,penghuninya telah melengkapinya dengan sebuah kolam renang dan ruang untuk bersantai selepas mandi manda di kolam tersebut.Secara purata harga rumah tersebut bila di tanya anggarannya ialah 3 juta Ringgit Malaysia.Phuh! mati hidup semulapun aku tak mungkin mampu mempunyainya...

Bertandang ke Rumah Insan Berjiwa Besar





C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Ares\My Shared Folder

Tuesday, November 21, 2006


Dress Up Games, Glitter Graphics, Cartoon Dolls, Myspace Graphics from dolliecrave.com

SAMPAI2KAN KISAH RASULULLAH


Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi
buta yang setiap harinya selalu berkata kepada setiap
orang yang mendekatinya, "Wahai saudaraku, jangan
dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian
mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya" .

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW
mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa
berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan
makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan
pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya
itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan
hal ini setiap hari sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi
orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada
pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
Rasulullah SAW yakni Abubakar RA berkunjung ke rumah
anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan
merupakan isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu, "Anakku, adakah kebiasaan

kekasihku yang belum aku kerjakan?".

Aisyah RA menjawab, "Wahai ayah, engkau adalah seorang
ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun
yang belum ayah lakukan kecuali satu saja".
"Apakah Itu?", tanya Abubakar RA.
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung
pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis
Yahudi buta yang ada di sana", kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan
membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu.
Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan
makanan itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai
menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
"Siapakah kamu?". Abubakar RA menjawab, "Aku orang
yang biasa (mendatangi engkau)."
"Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku" ,
bantah si pengemis buta itu.

"Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini
memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang
yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi
terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut
setelah itu ia berikan padaku", pengemis itu
melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia
menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku
memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku
adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia
itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW".

Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar
penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata,
"Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya,
memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun,
ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia
begitu mulia.... "

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di
hadapan Abubakar RA saat itu juga dan sejak hari itu
menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani
kemuliaan akhlaq Rasulullah SAW? Atau adakah
setidaknya niatan untuk meneladani beliau? Beliau
adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus >
persen, alangkah baiknya kita berusaha meneladani
sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita
sanggup melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila
kamu mencintai Rasulullahmu. ..


Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan,
pahalanya? MasyaAllah.. ..macam meter taxi...jalan terus.
Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.


1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca,
Anda mendapatkan hasanah.

2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit
menggunakannya, Anda dapat hasanah

3. bagi bacaan yang membangun dengan seseorang.

4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. A jarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan
do'a itu, Anda dapat hasanah.

6. Bagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang
berlindung dibawahnya, Anda dapat hasanah.

10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika
seseorang menjalankan salah satu dari hal diatas, Anda
dapat hasanah sampai hari Qiamat.

aminnnnnn...

Sunday, November 19, 2006

GUNUNG LUMUT ,JOHOR.






Hari ini oleh kerana semua anak2 berkumpul di rumah, kami sekeluarga lantas menghabiskan masa kami dengan aktiviti berkelah di kawasan gunung lumut, jalan hendak ke kota tinggi.Macam biasalah tukang menyiapkan barang yang di perlukan ialah mama , tukang pandu kereta ialah abah dan tukang bawa beg dan barang2 keperluan ialah anak2 dan juga mama.Sampai di sana orang sudah agak ramai kerana hari ini ialah Ahad dan hujan pula mulai turun....kerana hujan tak lah lebat sangat kami dapat memasak dan mengambil beberapa shots sebagai kenangan.

Deepa Raya Mood In Sime Darby Estate




Saturday, November 18, 2006

SHAH JEHAN MALAYSIA

http://www.greatbuildings.com/buildings/Taj_Mahal.html
Kenal tak dengan nama Raja Shah Jehan? Atau lebih di kenali dengan kisah Taj Mahalnya. Kisah cinta yang mengorban kan ramai nyawa manusia semata2 hendak mempamirkan rasa sayang yang mendalam terhadap isterinya yang telah meninggal dunia justru memaksa sebuah makam di bina. Sila rujuk link di atas.


Saya terpanggil untuk membuat sedikit pandangan pada seorang pembesar yang telah sewenang2 nya memberi nama mendiang isteri beliau pada tempat atau ruang pejabatnya.Bukan kah pejabat itu dimiliki oleh kerajaan dan kerajaan itu bermakna pemerintah yang di pilih oleh orang ramai.Satu persoalan yang timbul dari saya tidak kah dia merasa bersalah langsung ? Tidak kah dia rasa malu pada isterinya andaikata si isterinya masih hidup kerana menghadiahkan sesuatu yang bukan datang dari duit titik peluh nya sendiri.Atau sekurang2nya dengan sokongan padu orang ramai itu sendiri.


Bagi saya tak perlulah menunjuk2 yang kita terlalu mengasihi seseorang hingga terpaksa melambangkan nya pada umum sebab orang umumnya akan bertanya apa jasa beliau telah buat kepada orang ramai,jikalau sekadar beliau isteri seorang pembesar masih belum mencukupi....kecualilah pembesar itu sehebat Raja moghul Shah Jehan yang mempunyai empayarnya sendiri !

Malaysian Sceneries.




THIS IS ONE OFF MY FAVOURITE BLOGS AND THE PHOTOS ABOVE WERE TAKEN FROM HIS BLOG.

Wednesday, November 15, 2006

Tempat2 Yang aku lawati



Ada masanya gambaran bukan hanya kenangan tetapi adalah lukisan dalam kotak fikiran kita,
lambat laung gambaran itu tidak dapat di bayangkan kerana waktu akan mealemahkan daya fikiran seseorang. Dengan adanya teknologi fotografi gambaran itu telah di cetak dan akan kekal di atas sekeping kertas......sekarang gambar2 kenangan itu aku muat turunkan ke dalam komputer ku agar dia terus kekal selama2nya.

Sahabat Dalam Kenangan

Kedua2 gambar ini diambil semasa berada di Kuching Sarawak.Di atas saya bersama Kak Sabihah,Isteri kepada Pengarah Jakim bahagian Sarawak dalam tahun 2002. Kami bergambar dengan dua florist yang datang dari negara Australia.
Ini adalah gambar saya bersama dua orang kawan saya iaitu Saftuyah (tidak bertudung) dan Rosni di Hotel Merdeka Palace, Sarawak.

Khas Untuk Teman


Kolestrol


Semalam suami beli paper New Straits Times....jadi sambil pasang TV ,aku belek2 surat khabar NST .Tak banyak cover story untuk Perhimpunan Agong Umno 2006.Tak ada isu yang baru dan menarik...rugi duit je beli paper fikir ku...


Walau macamanapun di tengah2 halaman nya ada cerita pasal bahaya kolestrol dan macamana hendak mencegahnya...


Kalau ikutkan tulisan berkenaan kolestrol ni sudah di ulang berkali2 namun sebagai pembaca,aku selalu terlupa bukannya apa .....Susah sangat nak ingat apa itu LDL,VLDL dan HDL !Jadi untuk makluman aku ringkaskan saja apa yang aku tahu>>>>


Tahu tak kolestrol tu boleh di bawa masuk ke dalam darah melalui molukul yang dinamakan lipoprotin ?


LDL >>> low-density lipoprotein

VLDL >>>very-low density lipoprotein

HDL >>>> High -density lipoprotein.


Kerja VLDL dan LDL ialah membawa lemak,biasanya triglycerides dan KOLESTROL dari hati ;iaitu organ besar di dalam badan yang berfungsi mengeluarkan hempedu dan membersih darah , ke sel2 badan.

Kerja HDL pula membawa pulang lemak2 itu ke hati.


Jadi bolehlah di kaitkan peningkatan VLDL dan LDL, akan
menambah risiko penambahan atherosclerosis ia itu komponen utama penyebab strok atau serangan jantung.


Manakala kalau HDL tinggi akan mengurangkan risiko di atas.


Untuk kesihatan ,JUMLAH kolestrol mesti di bawah paras 200mg/dl.

Level LDL >>>>>mesti kurang dari 130mg/dl

Level HDL>>>>>mesti mesti lebih dari 35mg/dl dan

Level triglyceride >>>>>mesti kurang dari 150mg/dl.


NASIHAT DARI PAKAR UNTUK SELALU SIHAT.

>>>> Jangan merokok

>>>>Jangan Gemuk

>>>>Jangan MInum KOpi

>>>>Exercise

>>>>>Tukar pada lelemak kacang soya

>>>>>Makan makanan yang kurang lemak dan koleastrol.
contoh;jangan makan daging merah berlebihan.

>>>>>kurangkan makanan yang bergaram

>>>>>Tukar pada makanan yang bearsirat tinggi contoh ;
bijiran ,buah2an dan sayur.

>>>>>Ganti daging merah dengan ikan dan ayam.


Sekian Semoga Sihat2 Selalu.





Tuesday, November 14, 2006

How To Handle Your Man


MySpace Comments

1)Only give men one thought at a timeto deal with.A man can either read or listen,but he cannot do both.Men's brain are not wired for mental multi tasking,like women's are.The most effective way to communicate with them is to only deal with one issue at a time,and not randomly bring new topics into the mix of conversation.

2)Because man deal with one thought at atime,let them have their turn when they are speaking.Women's brain can cope with talking over each other in conversations but men can't.To clearly and effectively get their messages across to each other,men take turns talking.

3)At the end of the day,let man have 30 minutes of 'fire-gazing' time to recover from his day.Fire-gazing is the daily ritual that has been undertaken by men since the beginning of time.Its the process of shutting down and tuning out.Let a man recharge his batteries before bombarding him with talk aabout the events of your day.

4)Men define themselves by their work and accomplishments.If a man is unhappy at work,he can't focus on his relationships.If a man has a problem,don't try to make him talk about it.Give him space and the time to solve his problem.Then he will have the ability to pay attention to you.And his not talking doesn't mean he doesn't love you.

5)Be direct ,ask for what you want.Men don't see this aggressive;rather,they find indirect approaches confusing and futile.Women are always try sending subtle mesages about what they would like or need.Subtlety is a waste of effort on men.They completely miss these understated messages,which only fuels the frustration felt by women and their feelings of misunderstanding.

6)Men are not great talkers or listeners;you need to teach them what you need.They can't read your mind.Most women can sense the needs and wants of those around them, but most men are usually oblivious to these signals.The best way to communicate with men is tobe open and honest: express your needs clearly and succinctly rather than hope he will pick up on your vibes of misery.

7)If you want to punish a man ,don't give him the silent treatment.Women think they are in complete control of the guilt factor when it comes to men.When women feud with other women,the most effective way to punish the other is to cease communication.This method is lost on men.Men enjoy the silence,peace and quiet.They are unlikely to realise there is something wrong for at least nine minutes.

To punish a man,force him to talk about all your concerns and upsets for hours on end.This will exhaust him and,for the time being you will exact some revenge.And don't punish a man by making him sleep on the sofa-he likes it. Its like camping.

8)A man's sentences are shorter and more stuctured than woman's.This is important to understand if the woman wants to be convincing in an argument.Present one clear thought at a time:present with a simple opening,a clear point ,and a conclusion.

9)If your man is lost-or, as he would say,"finding a new route"-never ask him to stop and ask someone as this undermines his self-worth.A man evolved into the hunter and provider.His success as a man was reflected in his successful completion of a task, and appreciation shown by his female partner.To take this way will only create frustration in the man,and arguments may begin.

10)Because man do one thing at a time,don't talk to him during love-making because he is virtually deaf during this time. A man can lose direction-an erection-and sense of purpose during love-makingif a woman tries to talk to him.A woman's multi-tracking mind allows her to combine sex and speech at the same time.

11)Many men are commitment-phobes.They are scared of the "L" wordas they are not sure what love is.This fear come from possibility of that word ruling out any chance they may have to be with naked supermodels in a hot tub(yeah ,right -as if there wa s ever that possibility in the first place).If you want to scare a man off,use the "L" word loud and often,followed by the"M" word.

12)Men want power,achievement and sex.Women want relationshis, stability and love.That's just the way things are.To get upset about it is as useful as complaining about the rain.Accept that it rains,and be prepared for it by having a raincoat and umbrella ready.Accept our differences, embrace them and USE THEM TO YOUR ADVANTAGE !!!


Monday, November 13, 2006

Indahnya Bahasa





Semilir angin berhembus lembut
menabuh daun, mengiringi ranting kecil pepohonan yang menari meliuk-liuk.
Di langit, sinar mentari menelusup dari balik awan yang bergelayut.
Menyapa ramah, kemudian mendekap hangat penghuninya.

Musim semi
memang telah tiba. Tsukushi dan sumire juga tampak bermunculan di sela
rerumputan. Kembali, ketakjuban bagi jiwa telah dibentangkan bahwa alam
semesta turut tunduk dan patuh pada peran dalam setiap lakonNya. Di
permukaan tanah, beragam warna bunga liar lain berpadu menghamparkan
permadani indah. Sejuk mata memandang, jiwa seakan tak lagi dahaga.

Duhai...
Lihatlah pula sakura yang merekah di mana-mana.
Kelopaknya berwarna putih, sedikit dihiasi semburat merah muda. Setiap tangkai
itu sarat dipenuhi kuntum bunga hingga tampak berjuntaian ingin
mencumbu tanah. Ketika angin menggoda, ia pun menggeliat manja.

Sakura di musim semi memang selalu menebar pesona. Kehadirannya tak pernah
lupa dinantikan jutaan manusia di negerinya. Seperti biasa mereka duduk
berkelompok di bawah pohon seraya menikmati keindahannya, bahkan tak
peduli waktu siang atau malam. Tak jarang pula banyak yang
bernyanyi-nyanyi atau sekedar mengabadikan kecantikannya. Memang sebuah fitrah bila
manusia menyukai segala yang indah. Rasa ini akan membuahi putik-putik
kasih, kemudian merekah menjadi bunga cinta yang bersemi di hati.

Indah...
Semua begitu indah mempesona. Sebuah kreasi di alam
semesta yang menakjubkan dari Sang Pemilik Keindahan.

Namun,
walaupun bunga sakura indah menawan, usianya tak pernah panjang. Satu
persatu kelopaknya akan jatuh berguguran. Hanya berkisar selama dua
pekan, punah lah semua. Pohonnya akan penuh daun saat musim panas, kemudian
rontok ketika musim gugur menjelang. Sepanjang musim dingin, hanya
dahan dan rantingnya yang tersisa. Sakura akan mekar ketika musim semi
kembali tiba.

SubhanaLlah...
Tidakkah bunga sakura yang
merekah sebenarnya sebuah tausyiah bagi hati kita. Meski usianya begitu
singkat, tak pernah menghalanginya untuk menebarkan keindahan yang
dimiliki. Umpama sepasang kekasih yang telah menjalin ikatan suci,
persembahan terbaik dan terindah selama hidup di muka bumi hanya tersaji untuk
yang dicintai.

Bagai sakura yang telah menyandang keindahan
selama mekar kuntum bunganya, bukankah seyogyanya juga manusia mesti
memberikan yang terbaik sepanjang hidupnya. Tak henti menebarkan rasa cinta
dan kasih sayang dalam segala akhlaq serta tingkah laku, hingga
kematian itu nanti menghampiri kita. Karena sebagai insan kita tak pernah tahu
hingga kapan umur ini diamanahkan.

Jikalau cinta bagi sakura
adalah mekar mempesona ketika musim semi tiba, maka cinta bagi seorang
hambaNya adalah senantiasa merundukkan hati dan raga. Pasrah, seraya
meratakan kening pada hamparan sajadah. Meneteskan air mata kerinduan
serta tak pernah lelah merengkuh dari Sang Pemiliknya.

Wallahu
aĆ¢€™lamu bish-shawaab.

*MERENGKUH CINTA DALAM BUAIAN
PENA*
Al-Hubb FiLlah wa LiLlah,

Abu Aufa

Catatan:

Tsukushi: sejenis rumput yang muncul ketika musim semi tiba,
batangnya tegak dan menggelembung di bagian atas.
Sumire: bunga
kecil berwarna ungu yang juga akan terlihat di sela rerumputan saat musim
semi menjelang.
Tausyiah ini adalah hasil editing dari tulisan
promo buku Sapa Cinta dari Negeri Sakura.

Friday, November 10, 2006

Jika aku bangun

Jika aku dapat bangun semula
sekiranya aku boleh melawan
Aku yakin tidak aku mati dahulu
Selain musuh ku..

NAHA

Tuesday, November 07, 2006

Cara Mendekati Suami




Aaargh...lagi2 cerita perceraian...kali ini penyanyi Nurul dengan Ajai pulak ,satu2nya pasangan yang ideal yang aku sangkakan boleh bertahan tapi aku SiLap!!!

KeNapa Aarrrr?Susah sangat ke nak kekalkan sebuah perkahwinan...mengapa kita cepat berubah hati terhadap pasangan kita...apakah jemu itu satu sindrom yang menyerang pasangan2 yang lama berkahwin..entahlah...aku akan buat andaian lagi!

JEMU>>>bosan,bored
Mungkin benar juga bila dah hari2 muka tu je yang dok tatap
dan asyik2 cerita yang sama saja di ulang2 tentulah bosan giler bagi pasangan2 ini..lainlah kalau baru2 berkenalan semuanya nak tahu...kalau boleh hari tu pakai panty kaler ape pun nak tahu..SO kalau ada hints abang kita dah mula jemu ngan kita kena pandai2 lah menukar diri kita jadi Orang LaIn.kalau kita tahu dia suka permpuan ala2 Madonna..kita pun kena dress up ala2 tu la...

RASA SAYANG>>>kasih,intimacy,mesra
Kalau dah melepasi period honerymoon.. rasa2 nya err perasaan tu dah menurun sikit kot ...mungkin waktu itu hanya madu lebah aje yang manis.Tu sebabnya lepas period honeymoon ni orang2 perempuan kena prepare untuk double kan saiz badan mereka kalau tak lelaki 2 ni ada alibi nak cari port lain alasan bini mereka MaNdullll.


SEx>>>>>dua jadi satu kot...
THIs one dont play play ok.Biar tak cukup beras tapi jangan tak cukup yang ini...so kalau rasa badan2 tu dah mula lenguh sana sini ..cepat2 lah cari tonik wanita.Orang laki2 banyak yang declare mana cukup ngan satu...Yang depa tak cukup duit maintenance je..


LAIN2>>>>>makan,minum n pakaian
Pandai2 lah observe kegemaran mereka..jangan dari mula2 kahwin hingga sekarang asyik2 kari kepala ikan je dan pakai baju kotak2...nanti bila dia start berubah kita yang terkapai2 tak tahu kenapa dia berubah...orang kata air tangan isteri tu ada hikmat so slalu2 lah ramas santan tu kuat2...

Taktik Merapatkan Hubungan >>>>>a)Jangan ambil lesen kereta >>> so kalau nak kemana2 ada chance abang yang kena bawa ,jadi dapatlah kita duduk sebelah dia kalau kita dah pandai pandu entah2 dia suruh kita pergi sorang2 .

b)Jangan bekerja>>>>>>haaa sape2 yang ada keje tu berhenti cepat2....bukan ape kalau tak bekerja banyak masa nak mengekor bontot suami.Contoh nya kalau dia outstation ke.

c)Jangan pakai kereta besar>>>>>jangan tak tahu lagi besar kereta kita lagi jauh jarak tangan kita...jadi susah lah kalau kita nak picit2 kepala dia kalau2 dia pening atau ngantuk tengah memandu.

d)Guna katil single bila tidur bersama>>>>>letak je katil king size kat bilik guest...bayangkan lagi kurang ruang untuk dia bergerak lagi bagus.

e)Jangan order makanan banyak2>>>>>jadi bila tak cukup kita boleh share makanan atau minuman tu.

d)Kalau Cara Di atas semua Gagal>>>>>guna taktik terbalik

Sekian,jumpa lagi.


Kalau ada sape2 yang ade ape2 nak sambung silakan e mail kat saya melalui laman profile.



Thursday, November 02, 2006

Bomoh MOden




My e mail to Cenah n frens in replying hers>>

salam to all especially cenah,
Bab2 bomoh ni aku memang suka nak cerita dan nak dengar cerita sebab dulu muka aku ni dah macam kena cap kaki bomoh je ,tau taulah....


Aku pun baru tahu sebenarnya bomoh ni ada dua macam ilmu..ilmu putih dan ilmu hitam...mcam dokter jugalah ada yg beroperasi cara sah ikut undang2 dan ada yg sebaliknya.Jadi kita kena tahulah .Nak tahu senang aje..ilmu hitam ni kebanyakan pakai jin kafir atau iblis. Mereka slalu tak sedarkan diri bila berubat..pakai jampi mentera dan minta pengkeras yang pelik2...bagi ilmu putih pulak kebanyakannya berubat dengan niat menolong mangsa n selalunya berterus terang kalau penyakit orang itu tidak berkaitan dengan terkena hikmat orang.Mereka jarang minta apa2 malahan langsung tak mau ambil duit dari kita.Jadi pandai2 lah bawa buah tangan kalau dah tahu...


Kebanyakan orang yang pandai bila di tanya mcamana dapat ilmu ni,rata2 bagitau dengan amalan..kemudian datang melalui mimpi..tapi sebelum berjaya macam2 dugaan akan di hadapi dahulu...seperti kesusahan hidup.Mereka boleh nampak benda ghaib dengan panca indera mereka yang halus bukan melalui mata kasar .mereka boleh nampak jin tanpa kepala,puteri bunian n lain2..Kalau dengar cerita mereka memang asyik..Rupa jin ni boleh berubah2 dari paling hodoh hinggalah paling cantik sebab mereka tak ada jisim atau jasad.tempuh hidup memang panjang tapi mereka juga akan mati mcm manusia.kata pakcik tu lagi sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia..jadi kalau kurang ilmu kita akan selalu di "perdaya" dengan mengikut segala kehendak karut marut jin atau iblis tersebut.


Ada juga cerita yang mengatakan bomoh2 hitam yang sendiri mengsyihirkan mangsanya agar orang itu terus berubat dengan nya.Oleh itu teman2 hati2lah bila nak engage dengan dukun atau bomoh ni...selidik dulu cara dia berubat atau background dia sebelum mengambil pilihan tersebut.

Saya amat suka dengan satu amalan oleh pengamal yang saya kenali suatu masa dulu.>>>>

Saya lihat dia baca ayat Fatehah dengan jelas kemudian pada ayat keempat dia memanjangkan ayat yang terakhir kemudian bila tamat dia hembuskan kedalam air.ayat2 lain yang di bacanya ialah ayat khursi...

Bila saya rujuk makna ayat itu ia berbunyi begini>>>>>>Pada Mu aku sembah dan kepada Mu aku memohon pertolongan.......

Sekian jumpa lagi....

Surat


ragam manusia

Bismillahirrahmanirrahim,

Surat ini ****tulis nak bagitau luahan hati **** kat mama dan abah.Abah,mama kalau boleh ****nak berenti sekolah buat sementara.**** memang dah tak boleh belajar lagi.Apa yang cikgu ajar semua tak masuk. Mama ada cakap hati tu yang penyakit **** ni perlu masa untuk sembuh.Sebenarnya **** dah x de masalagi.Thn depan dah nak SPM.**** kena penyakit ni sejak Form 2 lagi.Dah 2 taun **** hidup derita.Perasaan **** sepanjang 2 tahun tu hanya Allah je yg tahu.

Pasal sekolah ni pulak,**** rasa sekolah ni memang bosan.kat dalam kelas **** rasa macam orang bodoh sebab ada perempuan.Bagi **** kalau sekolah dululagi senang belajar.****datang sekolah pun sebab kawan.Tapi ****bukan nak mintak pindah sekolah atau ape.****cuma nak sembuh je.Selagi ****x sembuh selagi tu ****x boleh belajar.****dah x kenal diri ****ni siape.

Waktu kat *****dulu,setiap kali keluar dari rumah je *** rasa takut x tentu pasal.Bila mama ade baru hilang rasa takut tu.Susah betul nak jadi l***** bila dah kena benda ni.

Wednesday, November 01, 2006

Tekanan Di Usia Yang Senja

ragam manusia

Salam again...before i proceed with my writings i would like to pray that May God showers us with happiness.It seems that every one is trying to find the true happiness and some are still facing failure.The true happiness is not what we got such as having big cars,houses or big cash but is more of what we feel inside our heart.The feelings of comfort no matter what condition we are in.In searching for the true feelings of happiness one has to be always satisfied with his life.

Recently i encountered with two elderly men in two different places,one at Petronas Gas Station and the other one was at 24 hrs seven eleven shop in Kluang.Both of
them are shouting at the sales girls just to show their anger and dissatisfaction of the service renderd to them.

Actually kedua2 laki2 tua itu di pihak yang salah.Salesgirl disitu hanya menjalankan tugas mereka..iaitu customer mesti membayar harga barangan terlebih dahulu sebelum menerima service yang di sediakan.Aku rasa laki2 tua itu mungkin menganggap diri mereka tidak dipercayai atau tidak di hurmati sedangkan mereka kelihatan seperti orang2 yang banyak duit mana tidaknya dengan menaiki kereta perdana dan memakai sepatu kulit tentu bukan calang2 orang.Tapi itu semua tidak mendatangkan rasa hurmat orang lain pada diri mereka apabila mereka memaki hamun orang dengan panggilan babi dan kata2 kasar yg lain.

Agaknya inilah yang dikatakan tekanan jiwa atau depressi!Kalau di Jepun warga tuanya banyak yang membunuh diri kerana depressi tapi lainlah di Malaysia kerana rata2 orang Melayu beragama Islam.Cakap pasal Islam ,kedua2 orang ini langsung tidak melambangkaan keperibadian yang elok.

Deppressi dikalangan laki2 yang berumur mungkin di akibatkan beberapa faktor;
a)andropause
b)mid-life crisis
c)retirement
d)lacking attention especially romance
e)lack of religous activity /not religous
f) less authority
g)seeking self respects
h)accustomed
i) loneliness and so on

Untuk orang2 tua yang mengalami tanda2 depressi seperti di atas adalah lebih baik banyak2 melakukan aktiviti2 yang berfaedah seperti beribadat,beriadah dan bersukan sambil menenang2 kan hati dan fikiran anda. Dengan cara ini di harap kemarahan anda akan reda dan anda tidak akan memalukan diri anda di tempat2 awam.

Sekian jumpa lagi.

Tak tahu mcmana blog orang boleh terpaste kat sini

Saya Noddee...........

Sebenar nya baru tadi saya menulis tentang protess saya pada Pak Lah...ya...Pak Lah our PM tu...saya tulis tentang kerisauan saya nanti di bawah pemerintahan dia anak2 saya yang susah-payah belajar bertahun2 keluar dari U nanti tak ade kerja..mana taknya dah 3 tahun memerintah tak nampak apa2 kemajuan pun...habis semua mega2 projek tak berjalan..ekonomi Malaysia macam dah mati je....Kalau berterusan macam ni macam mana anak2 kita nak dapat kerja nanti...cuba tenguk budak2 yang jaga tol kat lebuh raya tu,bukan ke yg banyak tu bangsa kita...tu pun nasib bina highway...adalah keje..cuba tak ada highway kemana budak2 ni pergi.Itu cuma contoh yang negara kita perlu meneruskan projek2 besar atau mega structure ..memanglah kena keluar duit dulu tapi boleh dapat balik kan.Tolonglah fikir2 sikit Pak Lah ooi...Jangan ingat senang nak jd PM untuk duduk dalam pejabat besar yg berbangku empuk je...kesian sikit kat orang2 yang mengharap ni..sekian..dan saya pun mula nak publish this post,


Tiba-tiba text di bawah muncul dan terpaste di blog ni...


hai. nama saya nodee. you can call me nod. if i were to pick 3 words to describe myself, i'd choose Shy, Happy and Ungrateful.





this shyness of mine is somehow affecting my self-esteem so badly. but I am happy. I have everything and everyone that makes me happy. and yet i am still ungrateful for many things.


*sigh*




you may read my blog if you want to. they say looks can be deceiving, i believe so do writings. I can write good things bout myself so that you'll think i am good and vice versa. so kesimpulan nya, get to know me in person instead of judging me by only reading nodster.


thank you :)




akhir kata,


"lemak itu menawan"


(untuk contoh gadis tak menawan sila tekan sini)