Pages

Thursday, January 25, 2007

NAHA

Aku selalu gunakan nama ringkas ku Naha ia itu Noor Aini binti Hashim bin Awang,bagi aku ia tidak membawa apa2 makna. Tanpa aku sedari ia adalah nama sebuah bandar yang terletak di negara Jepun. Sila baca di bawah.Dengan itu haruslah kita beringat sekiranya bagi kita tulisan atau percakapan tidak membawa apa2 makna untuk diri kita tetapi mungkin bagi orang lain membawa makna atau erti yang besar...terkenang aku masa di Sarawak dulu....walau satu negara tetapi bahasa daerahnya kadang2 membawa makna yang berbeza contohnya ayat *LAWA* ;di Semenanjung bererti cantik tapi disana bererti sombong.


Naha (那覇市; -shi) is the capital city of Okinawa Prefecture in Japan. The modern city was founded on May 20, 1921. However, it had been one of the most important and populous sites in the Ryukyu Islands as the capital of the Ryukyu Kingdom, from the early 15th century until its abolishment in 1879 (from other view, 1872).
Naha is a coastal city located on the southern part of Okinawa Island, the largest of the Ryukyu Islands. Its coast is on the East China Sea.
Naha is the political, economical and educational center of Okinawa Prefecture. In the feudal period, it was also the religious center of the Ryukyu Dynasty.
Contents
1 Downtown
2 History
3 Martial arts
4 Education
5 Sights
6 Transport
7 Sister cities
8 Bibliography
9 See also
10 External links

Downtown
Downtown Naha consists of Palette Kumoji, the location of the
Okinawa Prefecture Office, Naha City Hall, and many banks and corporations, accompanied by a nine story shopping mall. Kokusai Dōri, the main entertainment strip in Naha, is near Kumoji and boasts a mile (1.6 km) long stretch of stores. There are many restaurants as well as shopping centers and tourist gift shops. The night life on Kokusai Dōri is always bustling with clubs, bars, and cheap eateries open until the wee hours of the morning. Kokusai Dōri ends at the main bus terminal in Okinawa. There is also a station for Okinawa's only train sytem, the Yui Rail.
Spurring off from Kokusai is the covered Heiwa-Dōri Shopping Arcade with a large people's market. It is quite informal compared to Kokusai Dōri, and often confusing to walk in.
Northeast of Kokusai Dōri is a relatively new commercial district called Shintoshin. The area, formerly United States military housing, was released to Okinawa in 1987, but major development only began in the mid-1990s. Frequented by young people, the area boasts large stores such as Toys R Us and Best Denki (an electronics store), a Co-op market, many restaurants and a movie theater.

History
Walls of Shuri Castle in Naha
According to the Irosetsuden, the name of Naha comes from its original name, Naba, which was the name of a certain large,
mushroom-shaped stone in the city. Gradually, the stone wore away and became buried, and the name's pronunciation and its kanji gradually changed. (Oshiro, 1964).
In Naha, some archeological relics of the Stone Age were found. Also, from a Jomon period kaizuka, ancient Chinese coins were found.
Today Naha has developed as a city around Shuri Castle, the palace of the Ryukyu Kingdom. In the period of the Ryukyu kingdom, there were five districts in the area of present-day Naha.
After the replacement of the Ryukyu Kingdom with Naha Han in 1872, Naha became the capital city of Naha Han. Naha Han was abolished in 1879 and the former Ryukyu Kingdom was once merged into Kagoshima prefecture. With the later establishment of Okinawa Prefecture, Naha became its capital city.
When Naha city was founded in 1921, in the area that present-day Naha occupies there were several municipalities including Naha city and Shuri city. Later Shuri was merged into Naha.
During the battle of Okinawa in World War II, attacks by US forces highly damaged Naha. The entire center of the city had to be rebuilt.

Martial arts
Naha-Te, "Naha-hand", is a type of
martial art developed in Naha. Together with the martial arts styles of Tomari and Shuri it formed the basis for Okinawa-te, which in turn is the origin of today's karate-do.

Education
Four universties are located in the Naha area. Two are run by Okinawa Prefecture; two are private. The
University of the Ryukyus, the sole national university in Okinawa Prefecture, was also in Naha, on the site of Shuri Castle. Prior to the restoration of the castle, the university moved to the town of Ginowan to the north of Naha.
Naha's public elementary and junior high schools are operated by the Naha City Board of Education. Naha's public high schools are operated by the Okinawa Prefectural Board of Education.

Sights
Shuri Castle, the former palace of the Ryukyu Dynasty, is one of the finest gusuku (Okinawan castle) and most important historical sites in Naha. The palace was almost completely destroyed in 1945 by an attack by the US Army and Navy. After the war, the University of the Ryukyus was constructed on the site. Today Shuri Castle has been reconstructed, including Shurei no Mon, its main gate, and registered as UNESCO world heritage sites.
Shurei no Mon is one of Naha's most famous sights.
Lake Man, covered with mangrove woods on the boundary of the city of Tomigusuku, is listed on the Ramsar list of wetlands.

Transport
Naha Airport and Naha Port serve the city. Naha Airport is the hub of the Ryukyu Islands.
The Okinawa Monorail, also known as the Yui Rail (ゆいレール) carries passengers from Naha Airport Station to the center of Naha, Kokusai Dōri (国際通り), Shintoshin, and to the terminal at Shuri Station, which is closest to Shuri Castle.

Sister cities
Domestic
Nichinan,
Miyazaki Prefecture since 1969
Kawasaki, Kanagawa Prefecture since 1996
Overseas
Honolulu, United States since 1961
São Vicente, Brazil since 1978
Fuzhou, People's Republic of China since 1981

Bibliography
Ooshiro, Sally. Irosetsuden, thesis translation of ancient Ryukyu record compilation. Submitted to University of Hawaii, 1964.

See also
Ryukyu Kingdom
Naha Airport
Okinawa Shogaku High School

External links
in Japanese
Naha-te in English - explains origin of Naha-te, the martial art from Naha

Okinawa Prefecture
Cities
Ginowan Ishigaki Itoman Miyako-jima Nago Naha (capital) Nanjo Okinawa Tomigusuku Urasoe Uruma
Districts
Kunigami Miyako Nakagami Shimajiri Yaeyama
edit
This article uses material from the Wikipedia article "Naha"
Dictionary Links: Army, Domestic, Link, Hall, Located, Dynasty, Shopping, Kingdom, Near, Four
Quote Links: Populous, Amp, Finest, Mon, Hub, Art, Stone, Listed, Kingdom, Mangrove
History Links: Today, Site, Center, Castle, Centers, Banks, City, Hub, Office, Cities

Alphabetical IndexA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Web brainyencyclopedia.com
Encyclopedia Home
About Us Inquire Privacy

Friday, January 19, 2007

Gambar2 Semasa Banjir







Semua gambar-gambar ini telah diambil pada petang Jumaat 12,Januari sewaktu air mulai naik.Kawasan yang terjejas teruk ialah Kg Melayu,Kluang dan sebhagian kebun kecil Niyor.Bungglow estate yang saya diami tidak terjejas kerana ia terletak di atas bukit.



















18.01.1958


Pada tarikh ini seorang budak laki-laki telah di lahirkan kedunia dengan susah payahnya oleh seorang ibu yang bernama Jamaliah Binti Ahmad.Budak itu kemudian di namakan Abdul Ghani dan di besarkan dengan penuh kasih sayang oleh kedua ibu bapanya....

Apabila meningkat dewasa Allah telah menemukan nya dengan seorang wanita yang bernama Noor Aini...itu nama saya....yang juga membelai nya dengan penuh kasih sayang..

Woi cerita apa nih?


Oooo kisah hari jadi suami kamu yang ke 49 ke....boleh sambung lain kali tak????

Thursday, January 04, 2007

SUNYI

Sunyi , tidak bising, sepi, diam atau pun orang yang selama ini membuat kita riuh sudah tidak ada disekeliling kita lalu kita pun jadi bisu......tak dapat nak beleter lagi , begini lah perasaan ku ketika ini.....

Anak ku yang sulung pulang ke Unisel ,Batang Berjuntai. Angah pulak ke UPM, Serdang. Akak pula ke MMU, Ayer Kroh. Dan dua orang adik2nya dah masuk asrama Sek Tinggi Kluang. Cuma tinggal aku ,suamiku dan Pushie saja di rumah....




Waktu petang selalu nya aku akan bermain pingpong dengan anak bongsuku yang tak pernah rasa puas hati kalau dia kalah....

Yang lain tu lebih suka mengadap Tv dan komputer.....kerja mereka asyik download lagu kemudia main games on line......mana aku dan abah nya tak bising bukan nak surf maklumat2 penting ke atau berita2 semasa ke......asyik2 games dan lagu je.

Sekarang semuanya dah balik asrama.....aku dan suamiku betul2 rasa sunyi......nasiblah ada Pushie....tempat aku nak memekak......mana taknya asyik mengasah kukunya kat kusyen dan carpet aku je....betul lah kucing ni bila aku marah dia buat2 baik bila aku pusing ke lain dia start cakar balik.....kereta suami aku pun habis bercalar2 ......nak mampos betul kucing ni !

Pushie yang juling!!

Wednesday, January 03, 2007

AJAL

Salah satu urusan Allah yang tidak diketahui oleh semua makhluk ciptaan Tuhan ialah kematian.....semua makhluk akan mati dan penyebabnya adalah berlainan..dan semuanya telah tertulis dalam kitab sejak terciptanya makhluk itu sendiri......aku akan mati cuma aku tidak tahu bila dan apa penyebabnya.

Saddam Hussein, satu nama yang hebat suatu masa dulu di Iraq kini mati di tali gantung .....perlukah kita berasa sedih ? bagi aku tidak perlu kerana ajalnya telah sampai dan penyebab kematiannya ialah tali gantung yang menjerut lehernya itu membuatkan dia tidak boleh bernafas.Cuma hati aku rasa sakit pada rakyat Iraq yang hidup yang telah menjadi boneka orang2 kafir iaitu Amerika...bukan kah Islam itu bersaudara dan kafir itu musuh nyata orang2 Islam!

Ada dua jenis kematian yang ingin aku tulis di sini satu kematian yang kita tahu tarikh dan penyebabnya dan satu lagi kematian yang kita tidak tahu atau di sebut kematian mengejut seperti kemlangan jalan raya, mati lemas atau terbakar dan lain2.Perbezaan yang amat ketara.....seperti Saddam dia tahu bila ajalnya akan sampai.....dan sudah tentu dia sudah membuat persiapannya seperti, sembahyang taubat ,mengucap dan lain2....begitu juga kebanyakan pengidap penyakit kanser yang rata2 pengiraan doktor pakar adalah tepat.

Tidakkah ini memberi Saddam satu kelebihan apabila menghadapi kematiannya.....iaitu persediaan menemui Penciptanya.Mudah2 an itulah hikmah bagi seorang pejuang islam yang agung...dan dunia khususnya dunia Islam mendapat iktibar dari nya.

Nota: Sehari sebelum Saddam digantung aku berdoa agar ada satu keajaiban berlaku seperti hukuman tiba2 di batalkan....sebab ajal maut adalah urusan Allah jadi tidak ada satu yang mustahil....tapi akhirnya aku dapat tahu juga memang ajalnya sudah tertulis pada keesokan harinya.*DariNya kamu datang dan kepadaNya kamu kembali...*

Tuesday, January 02, 2007

2 JAMES BOND >> HAPPY NEW YEAR


Welcome 2 007 and to 2006 i would like to say good bye and to all of you i would say HAPPY NEW YEAR>>>Face the unexpected world a head of you with faith and be brave>>>>>love and peace from me.......NAHA.