Pages

Wednesday, February 28, 2007

MY WeiRD COLLECTIONS


This is said and tested to be a black diamond weighing nearly 2 carat.Don't ask me how i got it (should ask my husband indeed)but its pure black diamond.I will keep it for a while..may be i will make a ring or so...



This old jeweleries were from my late mum.I dont know how my father knows that i love old stuffs or antique.Instead of giving me mum's big bangles or necklaces he just gave me this brooches,2 pair of ear rings and a ring which are very special to me because all the stones are made from intan.I love them very much dad and thank u.



And those things above are my hubby's collections.Can u imagine what was that?The things are actually from animals organs which already being dried up (please dont imagine..it will look so cruel) i can only name the animals ..crocodile and tiger' hmm.. white buck's skin and a sea creature(don't quite know the name).Actually they were given to my husband as a token of friendship while he was working in Indonesia from 1996 to 2002.Beside all these he was given a special kris (dagger)which still has blood stained on it by bapak 'Bupati'.All are very precious to me and my husband.

AM I a HOARDER ?


I don't know what to say....one thing i am sure about myself is that i am so sayang to throw away my barangs.Lagi lama i guna lagi sayang...as though there is a strong bond between a human and a thing.Contoh like this barbie dolls belong to my daughter...i still keep them..i can actually give them away to my nieces but still thinking of departing from them make me sad..the memories that stuck on my head i guess so very hard to let go.So what am i ?I don't think hoarding is bad after all as long as he or she knows which barangs mean a lot to them so what's wrong to hoard them.



I keep these because i think i cannot find them again.



I keep these because i love the variety of colours stones can offer.



I keep these phones cause soon the phone company won't produce these models anymore.

Tuesday, February 27, 2007

8 BASICS FLOWERS ARRANGEMENTS.


Free standing arrangement.


Triangular arrangement.



Crescent arrangements.



Minimal arrangements.



Vertical arrangement.



The lazy S arrangements.



The oval arrangements.



The horizontal arrangements.


Flower Arranging : 8 Basic Flower Arrangements

Eight Basic Flower Arranging Designs

If you are used to working with fresh flowers, it will take some time to get used to all the possibilities and limitations when using silks. Though so similar in use, artificial flowers are an entirely different art form. The line, focal, filler technique is an excellent way to design artificial and dried flower arrangements.

Horizontal Arrangements

1. Using a relatively shallow container, anchor foam with a lot of glue or use anchor pins, and position sprays of line flowers to establish the shape of the design.

2. Insert focal flowers in the middle so they gently droop over the lip of the container on both sides, reach towards the line material and extend on either side of the middle. Leave room for filler flowers.

3. Fill in and around focal area with filler flowers and foliage.

Vertical Arrangements



1. Wedge or secure foam in a vase with hot glue. Cut the stems of the tallest flowers or leaves to reach three or four times the height of the vase.

2. Place the focal flowers vertically within the diameter of the vase.

3. Fill in the areas as needed with filler flowers.

Triangular Arrangements



1. Secure floral foam. Determine the vertical height and horizontal width with the smallest line flowers and/or leaves. Make the height higher than the width.



2. Position the largest focal flowers in the heart of the arrangement and slightly lower to give weight and balance.

3. Fill in with the filler flowers and foliage keeping within the triangular shape.


Crescent Arrangements



1. Secure foam in container. Determine length of crescent and insert curved line flowers or leaves to follow the crescent form. Angle the shape to balance in the container.



2. Insert the focal flowers fairly low in the bowl to achieve balance, stability and depth.



3. Fill in around the focal flowers with smaller flowers and foliage. Place wisps of filler flowers that gracefully taper off the ends.

Oval arrangements

1. Secure the floral foam. Determine the height with line flowers, then frame in the outer edges of the oval shape with light colored flowers and foliage.





2. Place the largest, strongest or brightest flowers in the focal area.



3. Fill in around the larger flowers and leaves with the filler flowers.





Minimal Arrangements

1. Adhere foam to container. Insert vertical line flowers to determine the height, and secure the horizontal line flowers to give the basic outline of the arrangement.

2. Place the focal flowers.







3. Fill in with filler flowers as needed.



The lazy "S" or "Hogarth's Curve"



1. Anchor the foam securely. Bend the stems gently into graceful curves and insert them in place so they balance.



2. Add the focal flowers following the lines of the upper and lower curves.



3. Cluster filler blossoms and foliage around the central flowers maintaining the rhythm of the ‘S’.



Free Standing Arrangements





1. Fill a shallow container with foam that extends one inch over the top. Secure the foam with hot glue, floral clay or floral tape. Define the shape of the design with the line flowers and leaves.



2. Place the focal flowers and leaves, turning the vase as you go so all the sides are even.



3. Add filler flowers to integrate the design.

BERTUNANG ATAU TIDAK BERTUNANG ?

Hari ini tajuk blog agak pelik kan.Sebenarnya tajuk ini adalah susulan dari satu soalan yang pernah dilemparkan kepada saya beberapa hari yang lalu.Pertanyaan yang datang dari anak perempuanku sendiri yang sedang menuntut di Institut pengajaian tinggi.Katanya ,*kalau kakak bertunang dulu apa emak dan abah akan izinkan?*Soalan main2 agaknya.

Tiap kali soalan2 mengejut yang berkaitan dengan usia remaja di bangkitkan kepadaku secara automatik aku terpaksa menyandarkan pengalaman ku semasa remaja.Ada sesetengah perkara tidak lagi relevan kerana perubahan masa yang amat ketara...Semasa zaman remaja kami tidak mempunyai telefon bimbit atau internet...malahan untuk memasuki talian talipon tetap pun agak lewat iaitu setelah kami semua sudah berumah tangga.Menyentuh mengenai perhubungan laki2 dan perempuan di zaman ku iaitu dalam tahun 70han ia agak berbeza sedikit dari tahun 60han (zaman kakak)yang lebih kuat pada tradisi anak perempuan tidak boleh keluar menemui laki2 sewenang2nya.Untuk mengikat satu ikatan persahabatan kami menggunakan medium surat menyurat yang kadang2 di tapis oleh kedua orang tua kami.Untuk bertemu selalu adalah sesuatu yang amat mustahil kerana susah untuk menghilangkan diri tanpa di sedari orang tua.Zamanku berjumpa (dating) dengan budak laki2 akan menjatuhkan air muka kedua ibu bapaku.Perumpamaan seperti *perigi mencari timba* ,*menjaga lembu sekandang ...*,*buah ditebuk tupai*,sering di ungkap oleh orang tua2 dahulu untuk mencerminkan kejelikan perbuatan berdua2an ketika itu.

Waktu itu memang timbul perasaan ingin bertunang dengan segera kerana dengan cara itu perasaan bersalah untuk menemui pasangan akan berkurangan dan lagi satu dapat mengurangkan gangguan dari laki2 lain(kerana dalam Islam haram bagi orang lain meminang perempuan yang sudah bertunang).Dan akhir sekali ia menandakan sudah ada ikatan kasih sayang yang sah di segi agama.

Selain dari kebaikan di atas terdapat juga beberapa masaalah yang akan timbul dalam hubungan pertunangan.Pasangan yang bertunang ini mesti menjaga tata tertib orang bertunang.Mereka harus menjaga status mereka sebagai tunangan orang.Di zaman yang serba bebas ini apakah mungkin mereka tidak tertakluk dengan godaan yang maha dasyat.Apakah perlu mereka membawa status 'bertunang' untuk mengelak kan semua godaan ini sedangkan mereka boleh berjumpa dengan ramai orang dan mengenali lebih dalam sifat tiap2 seseorang dan membuat pilihan.Dan apakah boleh kita terus mengatakan dengan beberapa bulan berkenalan dia adalah pilihan yang tepat dan terus mengikat diri kita dengan ikatan pertunangan.Dan setelah menjadi tunangan orang apakah tidak ada rasa *bersalah* bila keluar dengan orang lain walau hanya sekadar kawan biasa dan bagaimana pula hendak menangani cerita atau gosip yang mungkin sampai kepada tunang orang tu.

Kata ramai orang yang pernah bercinta ....waktu cinta itulah yang paling terindah
dan kemuncaknya ialah perkahwinan.Kenapa harus kita tidak sabar....Dalam banyak pekerjaan yang tidak dirancang dengan teliti akan berkesudahan dengan hasil yang kurang memuaskan.Pertunangan ialah satu perjanjian/kontrak(iaitu berapa lama tempoh untuk mula melaburkan diri dalam membina keluarga ) manakala perkahwinan itulah pelaburan yang sebenarnya.Tidak ada satu manusia pun yang melabur tanpa memikirkan untuk mendapatkan pulangan yang baik.Demi mendapat pulangan sepanjang hayat yang baik seperti ekonomi yang stbil,keserasian,anak2 yang sihat dan cerdik dan lain2,apakah kita mesti terburu2 membuat perjanjian....ingat ini bukan satu transaksi perniagaan untuk jadi kaya.Aku rasa dah terkeluar topik ni...no idea actually tapi sebenarnya apa yang aku nak tanya di sini is it very2 important to be engaged?

Ya saya tahu lain orang lain pendapat jadi saya telah membuat beberapa soalan kepada kawan2 e mail saya dan akan menyalin pendapat mereka dalam blog ini sebaik saja menerima jawapan dari mereka.ebagai penutup trimalah rangkap pantun ini...*kalau ada sumur di ladang,boleh kita menumpang mandi.Kalau ada umur yang panjang, boleh kita bertemu lagi.*

Wednesday, February 21, 2007

AIR PAPAN MERSING



Anak2ku bergembira menikmati cahaya matahari di pagi hari di pantai Teluk Godek,Air Papan.


Di bawah adalah gambar2 permandangan yang menarik di pantai Teluk Godek yang di ambil dengan telefon bimbit Nokia N 7 series.


Azlan Shah.


Permandangan di waktu pagi.



Ini adalah kali ke empat suami membawa kami sekeluarga menghabiskan cuti di Teluk Godek,Air papan.Dalam tahun 1983 kali pertama kemari,tempat ini tidaklah mempunyai kemudahan asas seperti sekarang.Waktu itu Farah,Qayum dan Khaliq belum lagi di lahirkan.Kemudahan asas untuk menginap seperti sekarang tidak ada manakala jalan raya untuk sampai hingga ke pantai juga tidak disediakan.Ketika itu jalan tar hanya separuh dan kami terpaksa melalui jalan2 kecil antara rumah2 kampung dan pohon2 kelapa yang banyak di tanam ketika itu.Alhamdulillah sekarang sudah banyak kemudahan asas.

Kami menginap selama dua malam disana...dengan bayaran sebanyak dua ratus lima puluh untuk semalam kami di sediakan dengan dua buah katil dua tingkat yang boleh memuatkan lapan orang.Kami boleh memasak sendiri dengan membawa periuk nasi elektrik dan tempat membakar yang di sediakan.Walaumacamanapun pada hari cuti bersempena Hari raya Cina ini orang terlalu ramai hingga membuat saya yang agak anti sosial ini berasa rimas kerana terdapat rombongan Mat Motor yang menginap berdekatan dengan bilik kami...
Apapun setelah dua malam disana ternyata keberadaan budak2 ini tidak langsung mengganggu orang2 lain.

Kalau di bandingkan dengan pantai Kuta di Bali saya lebih menyukai pantai Teluk Godek.Pasirnya yang halus dan pantai nya yang landai...membolehkan kita mandi tanpa rasa risau jika tiba2 kaki kita akan memasuki kawasan dalam.Pantai ini yang bercirikan teluk juga terlindung dari angin dan ombak yang kuat.Ini juga satu kelebihan kepada pantai ini.Di sebelah barat pantai ini terdapat deretan batu2 besar yang membolehkan pemancing ikan memancing dengan selesa.

Apa yang saya terkilan di sini ialah tahap kesedaran orang ramai untuk menjaga kebersihan pantai...seperti di pantai Kuta, orang tempatannya sanggup mengadakan gotong royong membersih pantai siap menggunakan jentera untuk melandaikan pasir.Bagi mereka pantai itu adalah nadi kehidupan mereka untuk menarik pelancung datang.Kita tak perlu kedatangan pelancung2 asing di sini kerana mereka akan merosakkan identiti kita kelak.

Ok dah panjang bercakap pasal pantai.....penutupnya....masa yang sangat saya dan anak2 gemari ialah bangun seawal pagi dan turun ke pantai untuk mandi kemudian mlihat matahari naik...Qayum orang pertama akan menggigil kesejukan dan minta kami memeluknya.....bila mathari mula memancar air akan menjadi suam dan ombak mula kelihatan kerana air mulai mahu pasang.Waktu itu adalah yang terindah ketika berada di Pantai Teluk Godek !

Lagi Gambar Pantai Teluk Godek,Mersing.





Wednesday, February 14, 2007

WAJAH SEORANG BAPA

Dulu sebagai seorang soldadu dia memegang senapang menembak komunis,hari ini tokwan Hashim memegang ridsect untuk membunuh nyamuk...itulah yang di katakan perjuangan belum selesai !












Sebagai seorang anak saya sentiasa bersyukur di kurniakan seorang bapa yang bertanggung jawab membesarkan kesemua anak2nya yang sembilan orang.Saya juga merasa bangga sebagai rakyat Malaysia mengetahui yang ayah saya pernah dihantar ke Konggo di bawah lambang Kuasa2 Bersatu pada tahun 60han.Masih ingat Arwah emak berkata ramai yang dihantar ke sana mati bukan kerana berperang tapi mati kerana kapal karam di dalam perjalanan samaada pergi mahu pun pulang.

APA YANG KITA LIHAT?

KAMPUNGKU

Kg Raja Bashah terletak di Kuala Kurau ,Perak iaitu berhampiran dengan Sungai Kurau yang air sungainya akan mengalir ke Laut Selat Melaka..Dahulu ia adalah sebuah kampung nelayan yang hanya mempunyai beberapa buah rumah yang diperbuat dari dinding papan dan atapnya dari daun nipah.Kebanyakan nelayan menggunakan dayung dan menaiki sampan kecil untuk mencari tangkapan di sekitar kawasan sungai manakala bot yang agak besar di gunakan dengan memakai kuasa enjin kipas bagi nelayan yang akan ke laut.

Sewaktu umur aku 8 tahun bapaku pulang dan tinggal di kampung.Satu dunia yang agak berbeza dari sebelumnya .Dulu bapa tinggal di berek askar di Port Dickson.Sebagai askar yang berpangkat Sarjan tentulah berek tempat kami tinggal agak selesa .Kami hanya bermain dikawasan berek yang mempunyai 3 unit rumah.Oleh kerana jiran2 kami jarang membenarkan anak mereka keluar bermain aku hanya berkawan dan bermain antara adik beradik aku saja.

Di kampung inilah aku membesar menjadi budak perempuan yang lasak dan degil....mana tidaknya aku bekas anak askar dan kawan2 ku pula anak2 nelayan...kami bermain,bergaduh kemudian baik semula.Dulu kampung ini tak sebersih sekarang...tanah nya becak setiap kali air pasang....dari rumah kerumah yang lain akan di hubungkan dengan titi yang diperbuat dari sekeping papan yang panjang dan di sambung oleh tuan rumah yang mahu titi itu sampai ke pintu rumahnya.

Waktu itu kebanyakan rumah tidak mempunyai elektrik kerana ketidak mampuan membayar kos pemasangan jadi kebanyakan rumah akan mempunyai pelita minyak tanah atau jika berduit sedikit akan membeli pelita gasolin.Pada waktu itu juga hanya ada sebatang paip air yang di pasang berdekatan surau untuk kegunaan penduduk kampung.
Aku dan adik beradik ku agak bertuah kerana kami tak perlu menadah air dalam tin minyak tanah dan mengandar atau mengangkut ke rumah untuk diisi dalam tempayan untuk kegunaan harian.Bapa telah membeli paip getah yang panjang dan juga sebuah tempayan yang besar untuk ditadah hingga penuh...dulu tempayan itu sama tinggi dengan aku tapi sekarang rupa2nya hanya separas pinggang aku saja.

Kampung ku dulu terlalu istimewa apabila air pasang ia akan naik hingga ke bawah rumahku...sebab itu kebanyakan rumah di kampung itu dulunya bertiang dan bertangga.Setiap kali air pasanga aku akan turun meranduk dalam air masin itu untuk mencari belangkas...belangkas jantan agak kecil dan akan melekat di belakang badan belangkas betina yang sentiasa mempunyai telur dalam kulitnya.Belangkas2 yang dapat aku tangkap akan di bakar dan di makan telurnya tapi ada juga yang menjadi umpan tangkul untuk menangkap ketam hijau atau ketam nipah.
Semasa air pasang begini ramai budak2 kampung akan menangkul ketam atau menjala udang galah untuk mendapat wang saku begitu juga mencari belangkas untuk di jadikan umpan ketam.Ada satu lagi jenis binatang yang seakan2 cacing tetapi badannya leper yang di panggil umpun2 akan berenang dan akan di tangkap oleh kami untuk di buat umpan kail menangkap ikan...Aku masih ingat arwah nenek perempuanku yang suka memancing ikan sembilang ,dia akan mengayuh sampannya ke tengah sungai dan menunggu kailnya di makan ikan di tengah2 perit mentari sambil memakai terendaknya.
Apabila air surut kanak2 di kampung tu termasuk aku masih tidak dapat bermain sebab tanah disitu masih lecak...Tapi aku masih ada hobi lain....tanah2 yang lembut itu kemudian akan mengundang ketam2 kecil yang bewarna merah..kalau tak salah aku yang mempunyai satu sepit besar adalah jantan dan yang betina mempunyai sepasang sepit yang kecil...kerja aku ialah mengorek ketam merah yang mempunyai sepit paling besar dan megisinya dalam balang.....Bila aku dah puas main aku akan lepaskan nya semula..untuk menangkap ketam ini kita kena cdepat sebelum dia masuk jauh kedalam lubangnya.

Untuk tanah kering secukupnya mengambil masa berhari2...apabila tanah cukup kering...itu lah masa yang paling best ....masa untuk main *Tok Belah* atau *galah panjang* bila jemu tukar pula main *police and thief* sampai koyak rabak baju kena tarik.Selain permainan ni ada juga musim bermain layang-layang,guli,getah dan buah gorah yang kami kutip bila di hanyutkan ketepi sungai.(Aku selalu kena rotan oleh bapa kerana kegilaan mencari buah ini sehingga kebelakang2 kampung)

Sekarang dunia dah berubah..kanak2 lebih suka tenguk TV dan main Komputer.Tanah di tambak dengan berlori2 tanah merah...rumah tak lagi pakai titi tapi sudah ada jalan.Ayam dan itik tidak lagi di bela kerana takut rumah kotor atau jiran marah..Dan aku sangat rindukan zaman itu .Zaman ketika Hari Raya hampir tiba kami akan sibuk buat panjut dari buluh dan pasang lampu minyak tanah.Zaman ketika orang bertukar alu menumbuk gula dalam lesung untuk membuat kuih....zaman dimana sebuah masyarakat terlalu rapat....

KUALA KURAU





Gambar aku dan kak pah serta gambar kakak dan kakak ipar di jeti feri untuk ke Kuala Gula.

Baru2 ini aku pulang ke kampung halamanku iaitu Kuala Kurau dan sempat mengambil gambar secara spontan dan tergesa2.Disini banyak kenangan manis ketika aku seorang kanak2...Tempat aku bermain dan bergaduh dengan kawan2.Tempat aku mengikut kawan2 memetik bunga(secara haram) dibelakang kedai cina...Tempat aku menonton wayang secara percuma dan duduk atas lantai.Tempat aku menemani kakak ku bertemu dengan bekas boyfrennya yang sekarang dah jadi suaminya.Tempat aku bertemu dengan seorang budak Tiong Hua dan ingin menjadikan aku gfnya juga tempat aku di kejar anjing waktu aku tergesa2 berlari ke stesyen bas....semuanya masih terpahat dlm ingatanku....