Pages

Friday, April 27, 2007

My advice to Mum and Dad



A photo of Mak drawn by me.

Arwah emak meninggal dunia pada bulan November tahun 2002.Saya tak sempat nak melihat wajahnya buat kali terakhir kerana penerbangan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinanag tergendala.Hingga saat ini wajah yang saya terbayang ialah wajah yang bersih dan cantik pada usianya 70 tahun....Saya selalu terbayang2 wajah emak masa dia muda dulu,tentu cantik dengan kulit nya yang cerah dan hidung nya yang mancung cuma dia rendah.Bapak selalu buat joke kalau kami anak2nya dapat potongan Tok Siah(emak nama Asiah)tentu kami semua pendek2.Anak2 pulak protest ,kami ikut pak dapat kulit gelap ,hidung macam serombong kapal(nak express betapa besar nya hidung bapak)...kami semua ketawa terbahak2....(semuanya tinggal kenangan sewaktu arwah mak ada)

Sebenarnya itu kisah sewaktu kami sudah dewasa tapi lain pulak sewaktu bapak bekerja sebagai askar dan setelah dia pencen.Waktu itu kami masih kecil, bayangkan lah waktu umur kami baru setahun jagung pun kami sudah kena pukul oleh bapak.Bapak memang garang...mungkin terbawa2 dengan hukuman dalam tentera.Aku pula jenis suka merengek.
Kadang2 saya lihat emak menangis sorang2 mungkin juga sebab saya mungkin juga sebab lain....Sebenarnya bapak dengan mak tak pernah bergaduh.Bila saya besar baru saya tahu kenapa mak menangis....salah satu sebab nya,memang lah sebab kami...

Semasa bapak bertugas di perbatasan kadang-kadang hingga beberapa hari lamanya, sakit demam kami memang emak lah kena uruskan. Semasa di Port Dickson saya ingat lagi bila emak bawa saya ke hospital tentera kerana kencing berdarah (tak tahan makan buah mata kuchig).Tiap kali kena cucuk menjerit2 saya.Adik saya yang nombor dua (waktu itu dalam umur 2 tahun lebih)baru pandai berjalan kakak saya jaga di rumah dan adik saya yang no 3 yang baru berumur setahun ,emak dukung sekali ke hospital.

Bila saya masuk darjah satu,naik basikal dengan kakak nak pergi mengaji,tiba2 kaki saya tersepit dalam roda belakang.Dua2 terbalik tapi nasib baik lah dalam kawasan kem masa tu tak banyak kereta sangat.Kulit pangkal kaki saya terkoyak teruk juga dan sekali lagi tiap kali emak sapu ubat saya terlolong2 sakit.Seminggu saya tak ke sekolah.

Masih terbayang rasa gembira nya kami setiap kali bapak balik, bayanglah kami yang seramai 6 beradik yang masih kecil2 tu menerpa bapak dari jauh.bapak mesti bawa balik sesuatu untuk kami...kadang2 ration makanan tenteranya yang tak habis seperti jem,butter.Kalau kami bernasib baik bapak akan bawa chokelat wafer yang berbalut merah tu memang sedap sangat.Kalau musim buah2an bapak juga tak lupa bawa balik seperti buah mata kuching ,langsat atau rambutan.

Sebenarnya bila bapak pulang kami tak tahu bapak perlu berihat dan satu2nya bapak tak dapat ialah suasana sunyi untuk melelapkan mata...kakak dan abang kaki mengusik dan saya pula kaki menjerit ....lepas tu kami semua kena balun dan saya paling teruk sebab saya kalau menangis memang lambat berhenti,terbangun dari lena pun saya boleh sambung lagi.Bapak juga pernah mengikat kami pada pokok mempelam atau di tiang rumah sebagai hukuman.

Saya sudah lupa apa salah saya ketika itu tapi saya yakin atas sebab2 yang sama.Mula2 bapak kurung saya dalam jamban supaya saya berhenti menangis tetapi saya melolong lagi kuat jadi bapak rejam saya dalam kolam..Sebenarnya waktu tu kami tak rasa apa2 pun (seperti takut atau marah pada bapak)bila kena hukum kami tahu kami buat salah tapi bayangkanlah hati emak waktu itu.Tapi mak tak terkata apa2 sebab mak paham suaminya balik letih kami yang tak paham walaupun dah bagi tahu jangan buat bising.

Untuk emak saya cuma kesal kerana saya kurang bersama nya sejak saya memasuki asrama kemudian terus bekerja dan berkahwin....banyak sangat cerita yang saya ingin tahu tetapi tak sempat bertanya.....

Untuk bapak, saya tak pernah menyesal kerana selalu di pukul sebab saya tahu bapak sentiasa sayang kami.Saya tahu ada kekesalan dari kata2 bapak.Bapak selalu sebut yang bapak mungkin dah masuk penjara kerana mendera anak.Dan bapak selalu menyebut bila bapak marah macam kena rasuk hantu dan alhamdulillah selepas 2 tahun bersara bapak berubah dan tak pernah pukul kami lagi.Tapi kesan nya sungguh dalam terutama pada jiwa kami sekarang.Abangku yang sulung seperti merajuk dengan bapak.Kakak ku mudah menangis apabila bertengkar sehingga sekarang dan aku....sperti manusia yang mempunyai dua watak...mudah sedih dan mudah berontak....Yang paling mengembirakan kami apabila di usia dewasa ini kami adik beradik tidak pernah bergaduh dan saling berbincang bila pulang jumpa emak dan bapak di kampung dan mengingat2 kembali cerita lama sambil ketawa bila teringat kembali cerita2 lama.

No comments: