Pages

Saturday, May 26, 2007

Taufan Kecil

Cuaca hari ini tiba2 bertukar ,dari cerah dan panas menjadi berangin . Langit bertukar menjadi kelabu. Sayup2 sudah terdengar bunyi guruh dan saya mula cemas...apa kali ini akan ada angin kuat lagi seperti dua hari yang lepas....ia seperti taufan kecil....datang dengan tiba2....rumah yang mempunyai banyak tingkap cermin ini tidak sempat hendak ku tutup lalu berkecai kaca cerminnya apabila daun tingkap di pukul angin dan menghempas ke dinding rumah......

Dan bukan itu saja, talian internet juga terputus dan modem juga hangus di sambar petir.....pokok durian yang paling lebat buah tumbang di tiupnya....
dan apakah hari ini akan berulang lagi seperti petang semalam....

Tuesday, May 22, 2007

What Should I Call HER









She arrived at my place yesterday.She is Pushie girlfriend....so timid and easily tamed.
I think i call her Tam Manis....

MY SUPERSTITOUS BUTTERFLY











I always feel somebody or someone special will come to my place everytime i see a butterfly enters my house. Today there this butterfly 's flying around me...Will there be any special visitor soon? just wait and see if there is.

MEMANCING

Cari tempat redup sambil menuggu ikan makan umpan.
Sedang melempar mata kail ke dalam sungai.



Membetulkan tali tangsi pada reel serta umpan yang di cucuk pada mata kail.

Memeriksa buat kali terakhir.




Monday, May 14, 2007

BERSARA

Baru2 ini aku tenggelam dengan aktiviti lama ku iaitu membaca dan melorek gambar.Oleh sebab talian internet bermasaalah jadi aku langsung tidak memegang komputer...tetapi sebelum itu pun aku juga lama tidak menulis e mail pada kawan2 sehingga kawan ku menghantar tanda tanya yang berulang untuk aku....mestilah pelik sebab aku lah yang tak pernah berhenti menulis dan akulah orang yang selalu keluarkan berbagai2 soalan untuk mendapat balasan agar hubungan kami tidak terputus atau sunyi atau sekurang2nya dlm in box kami mesti ada satu e mail antara kami.



Tapi tiba2 mood aku menurun ,aku jadi malas .Dua minggu darah haid ku lambat dan dalam waktu itulah buah dada ku rasa sakit dan kepalaku kadang2 rasa pening...Aku idak mahu memikirkan sangat hal ini sebab aku yakin ia berkaitan dengan hormonku...samaada darah haid aku datang atau tidak bulan ini aku akan terima ia sebagai tanda2 awalan untuk seorang wanita yang akan putus haid.



Semalam aku dapat satu lagi fakta dari kawan ku Rahimah yang boleh aku menafaat kan .Setelah aku hantar e mail pada semua orang tentang topik yang perlu kami bincang iaitu menopause,aku dapat jawapan ini dari Im.Katanya jangka wanita mengalami haid ialah 33tahun 3 bulan ,jadi jika kita mengalami haid pada umur 12 tahun maka haid kita akan putus pada 45 tahun 3 bulan...(kenapa 3 bulan ujung tu...entahlah! ).Manakala apa yang aku tahu menopause boleh berlaku pada wanita antara umur 40 tahun keatas sehingga 50.Dulu pun ibu ku pernah berkata siapa datang lewat akan habis lewat jadi nampaknya dua faktor ini berkaitanlah.Kata Im lagi biasa wanita yang hampir putus haid jarang mengandung kerana pengeluaran telurnya yang kurang subur dan kandungan oksigen dalam telur juga agak berkurangan(aku belum semak kebenaran faktor ini) dan sekiranya mengandung kena berhati2 dengan penjagaan pemkanan dan lain2...Aku juga tahu risiko ibu tua mengandung...boleh mendapat anak down syndrom atau kecacatan yang lain tetapi alhamdulillah ibu ku semasa melahirkan adik bongsuku dulu sihat walafiat dan cerdik pula...begitu juga dengan jiran sekampungnya dulu.

Perubahan fizikal ku memang sangat ketara ketika umurku menjangkau 44 tahun yang lalu...apa yang aku hairan ialah pinggang ku yang melebar secara mendadak...maksudku MENDADAK seperti semalam masih kecil tiba2 hari ini sudah ada lemak sekelilingnya. Perubahan kedua yang ketara ialah lengan ku yang terlalu besar...dan ianya sama, memang sama seperti emak yang pernah aku lihat bertahun2 dulu....

Aku juga pernah mengalami dua kali kedatangan haid sebulan dua kali yang amat merisaukan aku sekiranya itu bukan darah haid tetapi darah penyakit dan sekiranya darah penyakit aku mesti sembahyang. Setelah menemui Doktor dan di sahkan ia nya darah haid kerana wanita ada dua ovari dan kemungkinan kedua2 nya mengeluarkan telur pada waktu itu, aku mulai lega dan apabila kejadian itu berlaku pada kali kedua aku sudah tidak panik lagi. Mungkin telur2 ini berebut2 mahu keluar sebelum kilang nya di tutup, who knows?

Aku sebenarnya sangat2 menantikan hari putus haid ku, hari dimana aku dah tak perlu membeli pelekat wanitaku sebulan sekali tu.Kadang2 aku terlupa untuk melihat kalendar dan terpaksa mencari kedai 24jam apabila kawan baikku tiba2 muncul/bocor tanpa menyediakan bekalan.Pernah satu ketika aku berada dalam bas ekspress dan dia datang lalu melekat di pakaianku tanpa aku perasan dan di tegur oleh seorang wanita yang duduk di belakangku.. dan bila bas berhenti di tempat rehat aku terpaksa bergegas dan menggunakan tisu tandas yang ada di situ untuk sementara waktu. Dan aku juga tak perlu worry kalau termengandung di usia2 senja begini.Aku mengharap kedatangan nya dengan segera.

Banyak cerita yang kalau di kumpulkan oleh orang2 yang sudah menopause akan berkata pre menopause ini akan membuat anda sedikit tertekan kerana pusingan haid yang tidak menentu dan kemunculan tanda2 berbagai jenis penyakit.Mula2 aku ingat ianya tidak lah sesukar itu tetapi lambat laung aku mulai paham .....tanda2 lain seperti sakit tulang tumit ku yang susah hilang walaupun aku sudah mengambil pil kalsium dan glucossamine sulphate.

Selain itu aku juga mengalami rahim yang kian jatuh (prolapse),di sebabkan sembelit.Nasibku agak baik kerana ada ubat serasi dengan ku yang mudah aku dapati dari semua cabang farmasi.Pernah suatu ketika aku bercadang hendak melakukan operasi membuang rahim dan suamiku tidak membantah kerana fikir ku aku tidak perlu beranak lagi dan ia juga akan menyelesaikan masaalah rahim jatuh yang menyulitkan pembuangan air besarku...tetapi setelah membaca satu article mengenainya aku terus membatalkan rancangan itu.

Sebenarnya rahim adalah nadi wanita, tanpanya nafsu sex juga akan tiada. Ia tiada kaitan dengan kedatangan haid iaitu pembenihan.Kesuburan wanita melahirkan anak tidak kena mengena dengan nafsu sex.Wanita yang putus haid juga mempunyai nafsu tetapi tidaklah sekerap ketika mereka subur.

Fakta yang amat mengembirakan aku setelah membaca article mengenai kenyataan wanita yang putus haid dan mengalami masaalah yang sama dengan ku iaitu prolapse memberitahu ia nya boleh baik selepas 6 bulan ia melakukan yoga iaitu berdiri dengan kepala dan Kegel exercise.Yang mana aku masih belum mencari maklumat terpeinci mengenai exercise tersebut.Dan sepanjang aku mengalami fasa premenopause ini aku tidk pula mengalami hot flash yang kata orang yang pernah mengalaminya akan mendatangkan distress kerana kepanasan dan kurang tidur.

Wanita yang sudah melalui fasa menopause ini rata2 berbangga dengan perubahan2 yang mereka lalui dalam tubuh mereka iaitu sejak kanak2 kemudian mengalami fasa2 seterusnya.Aku masih ingat rasa sakit puting tetek yang amat sangat sehinggakan tidak boleh tergesel pada kain yang tebal dan keras ketika umurku 12 tahun,apatah lagi kalau tersentuh dengan kuat,aku boleh menjerit kesakitan.Kemudian kedatangan haid yang pertama pada umur ku 16 tahun yang menandakan aku sudah mengeluarkan benih dan boleh hamil.Dan ini juga bermakna aku dapat cuti dari melakukan solat dan puasa.Waktu ini juga perubahan fizikal dan emosi amat ketara maka terlihatlah ada di antara kami nampak seakan2 kuching miang.

Kini aku akan mengalami fasa terakhir bagi seorang wanita....dan aku akan mengingati dan merindui fasa2 ku yang lalu...but life must goes on...dan aku tahu ia juga akan sampai ke penghujungnya dan mudahan penghujung yang mengembirakan......i will close my factory soon,Wish Me Luck !

Long lived happiness




Friday, May 04, 2007

GElora Hati

Ya memang manusia ini pelik ,kadang-kadang perasaan dengan perbuatan tidak sekata.Ku katakan di sini bila rasa sayang tidak di tunjukan dengan ungkapan kata-kata kemaafan malah di marah2nya kerana orang yang disayangi tersilap dan silapnya pulak bukan di sengajakan.Contoh yang lain apabila orang yang di tunggu masih belum muncul,waktu itu dia keresahan bagai ibu kuching mahu kelahiran tapi bila orang itu sudah nampak kelibatnya di bebel2nya kerana membiarkan dia lama menunggu.

Ada juga bila orang yang di sayang lambat pulang maka dia tertunggu2, rasa sunyi,resah dan sedikit rindu tapi bila orang itu muncul dia hanya rasa lega dan menyepi tanpa berbual apa2.

Yang paling sukar apabila mengharap orang yang di sayang mengerti sendiri apa yang terkandung di dalam hati nya sedangkan hati manusia masing2 yang mengerti,jadi akan ada terus rasa perselisihan paham antara pasangan ini.Walaupun saling menyayangi pasti akan bertengkar atas sesuatu yang tidak di pahami...

Paham tidak apa yang ingin saya sampaikan pada diri saya sendiri.

Lagi rumit perbuatan itu apabila ayat maaf itu sangat sukar untuk di sebut...sorry seems to be the hardest word...it ain't come easy ,right !Walaupun teramat jelas perbuatannya salah...oh itu lah gelora hati !

TAMAN HATI

Hati seperti sebuah ladang yang terhampar luas.Tidak akan tahu bila benih-benih cinta bercambah ,tidak tahu di manakah permulaannya dan di mana pula penghujungnya.Yang muncul hanya warna-warna cinta dalam jiwa dan kerinduan serta panorama yang mengasyikkan.




Wednesday, May 02, 2007

THE NEW ME !




Posted by Picasa


Pushie balik kerumah dan terus ke dapur cari makanan. Lepas tu seperti biasa datang ke meja komputer saya terus baring.Saya ambil kesempatan atas keletihannya dan mencari apa yang ada untuk dia berposing....Weh hensem tak ?

Cis! baru tersedar ,rantai Pushie hilang lagiiii.

My biggest Fear

I am living in fear most of the time...

I am fear that my destination is here soon.But before that i am fear that i could not see my children growing to be what they wan to be.

Actually there are so many things that i am fearful of.I am fear of height. Dulu masa kecik2 saya lah paling juara dalam bab panjat memanjat ni...kalah abang dan kakak...Jatuh dari pucuk pun sempat sambar dahan yang di bawah.Tak ke terer tu....dulu masa duduk di rumah berek tentera saya boleh panjat pokok mempelam yang siap ada sarang kerengga..nak tahu petuanya panjat pagi2 masa embun belum kering,waktu sebegini kerengga belum aktif lagi jadi dia belum keluar merayap atas dahan.

Tetapi sekarang setiap kali pandang ke bawah tengkuk saya meremang takut,dan tiap kali naik kapal terbang saya rasa seram dan cuba tidur untuk kurangkan rasa seram saya.

But that isn't my biggest fear compared my fear for my husband's transfer to Indonesia.I experienced once and i don't like to undergo it again.Mudah2an Allah dengar pemintaanku.

Indonesia adalah negara yang penuh dengan kekufuran.Sebaik2 manusia di sana pun seperti ada kepincangan.Keluarga mereka selalu berantakan semua angkara duit. Ada duit adalah keluarga,tiada duit keluarga hilang.Mereka juga sanggup buat apa saja demi duit.Duit adalah raja segala raja di sana.Kalau di suruh jilat kaki pun mereka mahu agaknya.Penggoda juga banyak di sana pantang melihat orang berpangkat dan berduit.Bertambah2 perempuan yang jadi pisau cukur.

My biggest fear is losing the man i loved,the father of my children,the one i depend on,and is always being a part of me through out the years.But still i have to surrender to my destiny.

Lies.

I hate lies.

Have I never lied ? No i have, i lied a few times during my childhood.I lied to my mum especially during fasting month where i secretly broke my fast and pretended to be fasting.I lied about a few things ,scared by telling the truth i will be punished.


My biggest lie was when i told mum that i needed to go to one of my hostel mates's house in Bagan Serai but actually i wanted to see my bf (my first date).Until now my friend,Idah didn't know i used her name to lie .I was scared to death if somebody saw us and tell my dad about it.I had to hide away whenever i saw my father's friend and of course i was too scared like i d be seeing a ghost.Ever since that day my bf asked me to ask permission from my dad and ever since that day also i was never allowed to see my bf.

I never regret lying to my parents but i do know it was wrong and i pray that God forgive me.
When i grew up i stop lying and can never be good at it.