Pages

Saturday, September 01, 2007

BiLa Abang Bercakap.....

Semalam saya dan suami pergi jemput anak perempuan kami di Tol Lebuh Raya Air Itam.Oleh kerana jam waktu tu lebih kurang pukul 10 malam dan saya bukan nya nak kemana2 jadi saya cuma sarungkan T shirt tangan pendek yang selalu di pakai dalam rumah saja.

Mula2 suami suruh saya pandu kereta tu dengan alasan dia mengantuk walaupun dah terlelap 10 minit atas katil tadi. Saya setuju aje walaupun dalam keadaan yang sebenarnya saya juga mengantuk. Saya memang kaki tidur awal dan angka sepuluh ialah angka saya masuk tidur kalau lewat dari itu alamat saya akan miss subuh kerana tak sedarkan diri. Dalam kepala saya cuma satu je risau anak dara saya kena ganggu dengan Mat2 Motor maklum sajalah malam ini adalah malam merdeka.

Saya kena pandu 10 km keluar dari rumah ke Kluang dan lebih kurang 30 Km ke Air Itam.40 km bukan nya satu masaalah bagi saya tapi yang menjadi masaalah ialah waktu malam ,mata saya tak berapa terang tambahan pula bila kena suluh cahaya lampu kereta dari depan mata saya akan silau dan saya jadi nervous bila tak nampak apa2 di hadapan saya. Malam tu juga kabut amat tebal...tak tahu kenapa dan datang dari mana.Bila saya banyak brek mengejut suami yang kononnya nak sambung tidur dalam kereta jadi bebal dan akhirnya terpaksa ambil alih tempat driver.

Dalam perjalanan pula seorang kawan telefon suami dan ajak berjumpa di Batu Pahat dan minum2 di restoran seorang lagi kawan mereka nama Saz yang buka Restoran Berjaya.Pemilik restoran ni pun bekerja seperti suami juga menjaga ladang .Beketurunan jawa yang memang terkenal dengan kerajinan bekerja dan mencari duit. Restoran ini isterinya yang jaga baru beberapa bulan saja beroperasi tetapi pulangan nya boleh tahan.Ceritanya lagi dia boleh dapat 500 rm pada satu2 malam dan kalau waktu orang kilang dapat gaji boleh mencecah seribu ringgit semalam.

Di ladang tempat dia bekerja pula secara diam2 dia membela lembu dan katanya dah menjangkau jumlah 18 ekor jadi suami saya bagi dia satu ide supaya sembelih dan jual daging segar di situ.

Kami tiba dulu di tempat yang di janjikan ,20 minit kemudian baru kawan suami si Fazd sampai dengan isteri dan dua orang anaknya.Isteri Tuan punya restoran tak pula nampak batang hidung nya tapi seperti biasa saya jenis tak kisah nak ambil pusing dengan persoalan kenapa langsung tak bertanya. Bila isteri si Fazd bertanya baru di jawab oleh Wak tu yang isterinya dah tidur kerana keletihan......

Jadi seperti biasa 3 orang gentlemen ini berborak hal2 mereka manakala saya pula berborak dengan isteri si Fazd yang peramah ni.

Bual punya bual keluarlah cerita si Ifah ,balu kedua kawan suami kami yang berasal dari Indon.Suami nya Allahyarham Yusuf meninggal dunia hampir dua tahun yang lalu tercekik ketika makan kerana serangan jantung ketika tinggal dengan dia ,bini muda.

Baru2 ni dia telefon isteri si Fazd dan bagi tahu yang duit dah dapat lah SIKIT ,(Bini si Fazd tekankan perkataan SIKIT sebab takut orang minta kot) jadi sebagai seorang Muslim yang baik,dia hendak membayar semula hutang nya pada isteri si Fazd ni lalu isteri si fazd ni nak bagi lah no account tiba2 je dia mula bagi alasan bank tu jauh dan lebih suka bagi terus kepada suami si Fazd ni sebab tempat tinggalnya berdekatan dengan tempat kerja si Fazd.Katanya lagi hari tu dia jumpa Fazd makan2 di restoran tempat dia ingin meminta kerja sebagai pengopek bawang (Oleh kerana dia masih belum dapat kerakyatan Malaysia,majikan masih takut2 nak mengambilnya bekerja.)

Yang buat isteri Fazd tak sedap telinga dan urut dada tu bila dia sebut semasa berjumpa dengan Fazd ,dia jadi sebak kerana teringatkan Arwah suaminya....sedangkan kata isteri Fazd rupa suami mereka macam langit dengan bumi...disini memang saya akui si Fazd jauh lebih handsome dari Pak Yusuf.

Dulu semasa dia mengadu kesusahannya pada isteri Fazd adalah isteri Fazd memuji2 madunya,iaitu isteri tua Pak Yusuf seorang yang baik hati .Jawabnya mudah aje dia memang tahu sebab itulah dia sanggup pilih Pak Yusuf yang jarak umur boleh di panggil bapa tu...saya pun dah mula rasa apakah sekarang dia sudah ada target yang baru haa?Tambahan pula kata isteri Fazd suami nya pun dah mula simpati kerana terpaksa kopek bawang nak cari rezki.

Tak mustahil orang macam Ifah sanggup makan kawan ,dulupun masa kat Indon dia pernah usha suami...mungkin bukan taste suami atau mungkin bukan jodoh.Saya pernah bersungut dengan suami Ifah tu nampak miang tapi suami jawab dia masih kebudakan....mana taknya dalam bilik air ofis melalak2 kerana baju terpercik air.Dan setiap kali kami datang ke Indon nampak dia mengintai dari ofis seperti menyibuk.Kerani2 lain tak pulak macam tu.Dan setiap kali kalau kami mahu bertolak semula ke Malaysia tak habis2 melambai dan beri ucapan ,"Hati2 ya Pak memandunya dan jangan lupa ole2 nya Pak...."

Sekarang dia dah berjaya dapat sebahagian dari EPF Pak Yusuf ....mungkin dia tahu macamana nak dapatkan lagi. Umurnya baru mencecah 30han.Itulah yang merisaukan isteri si Fazd ni.... dan juga isteri2 yang sewaktu dengannya.Aaaaargh.Jadi tak salahkan saya tambah minyak dan marakkan api ...jangan bakar diri sendiri sudah lah....

Sebenarnya kalau boleh saya nak suruh isteri Fazd ni jangan layan semua bentuk panggilan telefon dari dia...saya macam nak sebut kamu mesti GANYANG MINAH INDON ! tapi jatuhlah mertabat kawan saya ni yang jauh lebih cantik dan pandai dari minah indon ni...jadi kena tukar strateji lah. Saya suruh dia cepat2 berpindah balik duduk sekali dengan suami sebab anaknya pun dah habis ambil UPSR tak payahlah tunggu sampai hujung tahun.Lepas tu dia boleh ikut bontot suami dia kemana saja dan tak adalah peluang orang lain nak menggoda suaminya lagi.

Katanya dia dah cakap dan nak tahu apa jawapan suaminya.

Fazd,"Tak usahlah pindah masuk estate.Kan dah elok tinggal dalam pekan, I pun boleh balik ujung minggu....."

Isteri Fazd, "Kenapa sayang tak bagi I tinggal semula dalam estate.....sayang dah ada orang lain ke?"

Fazd," Ai, kan itu hak lelaki dan abang ada 4 kota ,masih ada lgi 3 kosong ."

Isteri Fazd kepada saya," Kak Ani....macamana ni kak!!"


Saya,"?????????????????????????"

No comments: