Pages

Wednesday, December 24, 2008

LAGI2 politik suka tunggang terbalik

Tak habis2 nak ubah sistem pembelajaran di Malaysia ni. Macam benang bersimpul je, sekejap terbelit sekejap terurai...yang rugi nanti sapa entah!

Malas nak elaborate ...baca je lah sendiri.
http://www.drkhir.com/2008/12/kembalikan-matematik-dan-sains-kepada.html#comments


Ini posting yang lalu....bila lah Malaysia ni nak setanding negara maju...buat keputusan pun boleh main cuba2 dulu..tak bagus tukar ,bagus pun tukar sebab nak jadi hero nak jadi femes...Benci betul dengan orang Politik ni!!!

http://naha-ragammanusia.blogspot.com/2008/12/i-hate-this-fella.html

Tuesday, December 23, 2008

Diari Abby

Abby beranak lagi buat kali ke dua. Kali ni dia kelihatan lebih bijak mengendalikan anak2nya. Aku lihat dia memasukkan anaknya ke dalam mulut dan mengubahnya ketempat yang lebih luas...tidak lagi di dlam sarangnya yang sempit. Ku kira anak hamster sebanyak 3 ekor itu sudah berumur dalam linkungan seminggu kerana badannya yang sudah agak kehitaman sedikit.

politik DAN perempuan

Baru2 ni dalam blog perempuan Umno ada mention Kak Pidah dah menopause jadi depa tak perlukan khidmat bakti Kak Pidah lagi tetapi mahu Kak Shaharizat pula yang jadi ketua.

Pelik betul lah orang perempuan ni... masih tak paham.... orang perempuan yang dah menopause lah lagi bagus ..tak de nak goda2 dan digoda .Dengar cerita entah betul atau tidak Kak Pidah benarkan suaminya kahwin lagi satu semata2 nak ambil tempat dia sebagai isteri kerana dia tak mampu berada di sisi suaminya sepanjang masa.

Ini menunjukkan dia wanita yang teramat WARAS.Dah tak perlu nak fikir hal lain kecuali kerjanya jadi tentulah kerjanya akan jadi lebih bagus. Walau aku bukan perempuan UMNO aku rasa malu le bila orang pompuan bergaduh tak professional langsung... suka kutuk depan2 .Mula2 cakap pasal menopause nanti mula lah selak kat sana selak kat sini....buruk betul orang politik ni tak kira laki2 tak kira perempuan.

Tunggu je le waktu mengundi nanti, siapa dapat undi majority ,dialah yang menang. Susah sangat ke nak jadi orang politik ni...buat malu kaum sendiri je!

Bau Bangkai

Aku selalu was2 nak menuduh orang tanpa bukti yang nyata walaupun ada orang yang sanggup bersumpah atas nama Quran apatah lagi dengan nama Allah SWT. Tetapi memang adat lah bau bangkai memang susah nak dielak lambat laung akan terhidu juga...dan akan ada manusia yang akan mencari dari mana datangnya bau bangkai itu.

Kata pepatah kalau dah biasa alah bisa ,di sini kalau dah biasa alah kan dosa. Dia tentu akan mengulangi tabiat biasanya .... kata pepatah lagi sepandai2 tupai melompat akan jatuh ke tanah juga ...ya, kalau tak berhati2 dia akan jatuh .Mudahan kali ini dia jatuh dengan hina sekali atas perbuatannya.

Sunday, December 21, 2008

umat ku seperti ayam?

Dulu dah pernah publish link ni ,hari ni aku tampal pula u tube ini untuk peringatan diri sendiri supaya tidak ALPHA>


Tuesday, December 16, 2008

FAREWELL BAD BUSH.

Siapa yang tak benci Bush, kecuali orang yang berperangai macam BUSH juga.....walaupun dalam Islam tak benarkan perasaan benci tumbuh dalam hati tetapi ada sesetengah kes tu ia menjalar tanpa dapat dikawal contoh nya macam berita di bawah ni....

AKU TUMPANG GEMBIRA SEBAB BUKAN SENANG NAK BALING KASUT DEKAT MUKA PENJENAYAH PERANG NO SATU NI,KALAU BOLEH RAMAI JUGA ORANG NAK LUDAH MUKA DIA TAPI SUSAH NAK DAPAT PELUANG KEEMASAN NI..SAYA ANGGAP PEMBERITA iRAQ NI MEWAKILI SEMUA ORANG TAK KIRA ISLAM ATAU YANG BUKAN YANG MEMANG MEMBENCI SIKAP BUSH.MUDAH2AN DIA SELAMAT DARI TINDAKAN UNDANG2.

Arabs hail shoe attack as Bush's farewell gift

AFP - Tuesday, December 16

BAGHDAD (AFP) - - Iraq faced mounting calls on Monday to release the journalist who hurled his shoes at George W. Bush, an action branded shameful by the government but hailed in the Arab world as an ideal parting gift to the unpopular US president.

Colleagues of Muntazer al-Zaidi, who works for independent Iraqi television station Al-Baghdadia, said he "detested America" and had been plotting such an attack for months against the man who ordered the war on his country.

"Throwing the shoes at Bush was the best goodbye kiss ever... it expresses how Iraqis and other Arabs hate Bush," wrote Musa Barhoumeh, editor of Jordan's independent Al-Gahd newspaper.

Hundreds of Iraqis joined anti-US demonstrations to protest at Bush's farewell visit on Sunday to Iraq, which was plunged into a deadly insurgency and near civil war in the aftermath of the 2003 invasion.

The Iraqi government branded Zaidi's actions as "shameful" and demanded an apology from his Cairo-based employer, which in turn called for his immediate release from custody.

Zaidi jumped up as Bush was holding a press conference with Iraqi Prime Minister Nuri al-Maliki on Sunday, shouted "It is the farewell kiss, you dog" and threw two shoes at the US leader.

The shoes missed after Bush ducked and Zaidi was wrestled to the ground by security guards. He is currently being held by the Iraqi authorities, a source in Maliki's office said without elaborating.

Al-Baghdadia issued a statement demanding Zaidi's release "in line with the democracy and freedom of expression that the American authorities promised the Iraqi people."

"Any measures against Muntazer will be considered the acts of a dictatorial regime," it added.

But the government called for the channel to apologise, saying: "This action harms the reputation of Iraqi journalists and journalism in general."

Saddam Hussein's former lawyer Khalil al-Dulaimi said he was forming a team to defend Zaidi and that around 200 lawyers, including Americans, had offered their services for free.

"It was the least thing for an Iraqi to do to Bush, the tyrant criminal who has killed two million people in Iraq and Afghanistan," said Dulaimi.

"Our defence of Zaidi will be based on the fact that the United States is occupying Iraq, and resistance is legitimate by all means, including shoes."

Zaidi's colleagues in Baghdad, where he had worked for three years, said he had long been planning to throw shoes at Bush if ever he got the chance.

"Muntazer detested America. He detested the US soldiers, he detested Bush," said one on condition of anonymity.

Soles of shoes are considered the ultimate insult in Arab culture. After Saddam's statue was toppled in Baghdad in April 2003, many onlookers pelted it with their shoes.

But young Iraqi woman Oum Mina said she didn't consider Zaidi a hero.

"Bush is our enemy. But when you invite your enemy into your home, you don't treat him this way. This could destroy the image of Iraqis."

Protestors in Sadr City, the bastion of radical anti-US cleric Moqtada al-Sadr, however, threw shoes at passing US military vehicles, while in the holy Shiite city of Najaf, the crowds chanted "Down with America."

"All US soldiers who have used their shoes to humiliate Iraqis should be brought to justice, along with their US superiors, including Bush," said Ali Qeisi, head of a Jordan-based Iraqi rights group.

"The flying shoe speaks more for Arab public opinion than all the despots/puppets that Bush meets with during his travels in the Middle East," said Asad Abu Khalil, a popular Lebanese-American blogger and professor at Stanislaus University in California at angryarab.blogspot.com

An Iraqi lawyer said Zaidi risked a miminum of two years in prison if he is prosecuted for insulting a visiting head of state, but could face a 15-year term if he is charged with attempted murder.

"We fear for his safety," said Muzhir al-Khafaji, programming director for the television channel, adding that Zaidi had been arrested before by the Americans and that there were fears that more of its 200 correspondents in Iraq would be detained.

But in Libya, a charity headed by Moamer Kadhafi's daugher Aisha announced it was going to award Zaidi an "order of courage" for his actions.

Friday, December 12, 2008

TERLAMBAT

BAGAIMANA PERASAAN KAMU JIKA KAMU TAHU ISTERI BARU KAMU TIDAK MENANGIS ATAS PEMERGIAN KAMU, MALAHAN DENGAN MUKA MANIS DAN SENANG HATI MELIHAT TUBUH KAMU YANG TERKUJUR ITU .

DIA FIKIR SUDAH MENANG LOTERI ATAS INSURAN NYAWA KAMU.....BAGAIMANA REAKSI KAMU JIKA KAMU LIHAT ISTERI BARU KAMU LANGSUNG TIDAK MENGHURMATI JENAZAH KAMU.(dI SINI BARU DIBACA MUDA)

MALANGNYA SUDAH TERLAMBAT.KAMU SUDAH MATI. YANG MARAH IALAH ORANG YANG MASIH MENYAYANGI KAMU.

Thursday, December 11, 2008

I HATE This FELLA

WHO ARE YOU ????

THE Chinese-education lobby group Dong Jiao Zong, according to a news report, is threatening a nationwide protest should the government decide to continue with teaching Science and Maths in English.


My son has No PROBLEM studying his Science and Maths in English...why the pain is in your ass!

Tuesday, December 09, 2008

AJAL

Bismillahirrahmanirrahim.

Kali ini aku mulakan postingku dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Dan dengan rasa hati seorang hamba ,akan rasa amat kecut kerana ingin berbicara soal mati.Perkara yang amat di takuti kerana banyak yang tersembunyi ketika menghadapi mati dan perkara2 yang akan berlaku sesudah mati itu sendiri.

Oleh kerana yang hidup tidak dapat lari dari kematian seperti orang Muda tidak dapat lari dari menjadi tua...makanya tidak menjadi satu kesalahan kalau aku berbicara soal mati dan ketentuan Tuhan.Berkurun Saintis mencuba dan terus mencuba hendak menghidup semula orang yang mati dan kerana mati juga bersangkut rapat dengan jangka hayat maka banyaklah sudah kaedah2 yang boleh melambatkan proses penuaan..tetapi perkara MATI tetap datang.

Rambut yang putih boleh dihitamkan ,kulit yang berkedut boleh di tegangkan malahan badan yang lemah boleh di kembalikan tenaga .Jantung yang tidak berdegup pun boleh di degupkan dengan menggunakan bateri. Namun nyawa manusia masih menjadi misteri. Siapa yang boleh menjadi Tuhan untuk memberi dan mengambil Nyawa.

Ajal adalah ketentuan Illahi Yang Maha Esa dan tidak ada seorang manusia atau makhluk Allah yang dapat meramal kematian kita dengan tepat. Namun sejak manusia mempelajari sains dan teknologi ,pakar sudah pandai meramal dan mengagak jangka masa hidup pesakitnya(dengan melihat kerosakan organ dalaman). Tidak tepat tetapi hampir tepat seperti dapat mengira bila janin akan membesar dan di lahirkan dari rahim Ibu.Seperti pesakit kanser yang dapat di kira dari kerusakan cell dalam tubuh pesakit tersebut.

Selain pesakit kanser yang mungkin tahu ajal nya akan tiba, ada juga beberapa kes seperti banduan yang akan menjalani hukuman mati dan hari hukumannya sudah diumumkan....bagaimana perasaan mereka ketika itu, tenang?Kecut?

Aku tertanya-tanya diriku sendiri seandainya aku di beri pilihan apakah aku mahu tahu BILA KEMATIAN KU? Apakah ia lebih Baik dari tidak mengetahui ?Apakah aku akan menangis sepanjang masa sampil mengenang2 nasib ku yang malang itu atau aku akan dilanda kemurungan ,hilang selera makan kerana putus asa dan sebagainya.

Bagaimana pula kalau pengidap kanser yang sudah tahu dia akan mati itu lebih bertuah dari insan yang tidak tahu....erti kata lain mereka boleh bersedia menghadapi kematian.Mereka sempat memohon maaf dari orang yang pernah mereka sakiti, melangsaikan hutang piutang mereka atau sekurang2nya menulis nama2 orang yang mereka berhutang, memohon ampun atau bertaubat , memperbanyakkan ibadah dan sedekah serta lain2.Bukankah mereka lebih beruntung?

Manusia semua akan mati cuma cara dan penyebab kematian itu berlainan. Kita mungkin mati tertindih bantal , lemas, terjatuh bangunan ,terlanggar kereta , termakan racun , tertimbus tanah ,terkena serangan jantung ,tertembak ,terbakar ,di tikam perompak dan lain2.

Atau paling tidak kita mati kerana jangka hayat kita sudah tamat...kita sudah tua ,terlalu lemah untuk menghirup udara melalui sistem pernafasan kita , dengan erti kata lain semua sistem dalam badan kita akhirnya gagal untuk berfungsi . Semua organ badan sudah tamat tempuh .Kulit kita yang tegang dulu pun sudah kecut dan keriput. Usus perut kita pun sudah longggar ,tidak dapat mencerna makanan dan menolaknya keluar dan terkumpullah najis tersebut didalam usus besar .Dan ketika mayat kita dimandikan dan di bersihkan ,perut kita akan di tekan sedikit agar najis itu keluar.

Ajal di takrifkan dalam rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada kada dan kadar sesudah mempercayai untung baik dan jahat.Sewaktu di bangku sekolah rendah aku diajar makna kada dan kadar. Kadar adalah ketentuan Allah yang masih boleh berubah manakala Kada adalah sesuatu yang sudah termaktub.

Pepatah Melayu dahulu selalu berkata, beras secupak tidak akan menjadi segantang tetapi disangkal oleh cerdik pandai.Kalau dulu orang ramai tidak bersekolah, mereka jadi malas hendak berusaha..semua menyalahkan Takdir....
Mereka hanya tahu bahawa jodoh , rezki dan ajal di tangan Tuhan lalu mereka tidak perlu berusaha kerana semua sudah tersurat dalam Takdir kita.

Tetapi kata Ustaz ,selagi ajal belum tiba kita boleh berusaha untuk mengelakkan diri dari maut.Contohnya jika wabak telah datang ke tempat kita ,kita boleh berusaha pindah dan seandainya kita terkena wabak tersebut...kita boleh berusaha untuk mengubatinya pula sehinggalah kematian menjemput maka kita terima ia sebagai takdir dan ketentuan Allah yang termaktub dalam kada kita.Begitu juga dengan rezki kita kena berusaha bersungguh2 dan kemudian berserah atau bertawakkal pada Allah SWT.

Kita salahkan driver bas bila berlaku pelanggaran dan kematian penumpang .Dan apabila berlaku tanah runtuh di Bukit Antarabangsa dan menyebabkan kematian, kita salahkan kerajaan kerena membenarkan mereka membina rumah di kaki2 bukit. Kita juga salahkan majikan yang menekan pekerja sehingga pekerja jadi stress dan mati diserang sakit jantung.Kita salahkan pemakanan dan cara hidup kita yang tidak sihat apabila kita jatuh sakit.Baru2 ini Majikan suami akan menghukum Pengurus Ladang atau Kilang sekiranya pekerjanya mati kemalangan sewaktu bekerja di bawahnya.

Apabila terlalu kerap berlaku kemalangan dalam waktu kerja, salah seorang bos telah menghantar surat pekeliling agar dilakukan sembahyang hajat beramai2 agar Tuhan memberi pertunjuk ...sehari selepas sembahyang hajat dilakukan ...dia meninggal dunia kerana serangan jantung ketika bermain bedminton. Banyak andaian, banyak pengajaran yang boleh didapati dari peristiwa ini...salah satu darinya tak kira apa usaha majikan telah lakukan untuk mengelak kemalangan ketika bekerja tetapi Allah itu lagi Maha Mengetahui...kita manusia boleh merancang dan berusaha tetapi penentuan bukan di tangan kita.

Allah matikan kita dengan bersebab.Jika manusia mati tanpa sebab...tidakkah kita hidup dalam keadaan lebih takut dan panik.Seandainya kita semua mati tanpa sebarang sebab tidakkah kita akan menunggu kematian itu setiap detik sehingga tidak mahu melangkah keluar sejengkal pun dari tempat kita duduk.

Tetapi Allah itu Maha Sempurna, dimatikan kita dengan bersebab dan disembunyikan waktunya dari kita supaya kita boleh terus hidup seperti biasa tanpa rasa takut sehinggalah Malaikat Maut muncul di hadapan kita.......

Didikasi untuk Allahyarham Muhamad Yusuf bin Abdullah .


Thursday, December 04, 2008

RMC- KERATAN AKHBAR


Thursday December 4, 2008

400 teens vie for 250 places at RMC


KUALA LUMPUR: It is hard to find 15-year-olds willing to give up their PlayStations for two years but that is exactly what more than 400 applicants vying for a place at the Royal Military College (RMC) are willing to sacrifice.

These post-PMR students selected from the more than 1,000 applicants nationwide went through intense physical tests at the RMC yesterday, which included push-ups, sit-ups and running, to determine if they have what it takes to make it at the prestigious military school.

There are vacancies for 250 students at the school.

“I believe this is the best place for me to achieve my dreams and develop my talents,” said Zainal Asnawi Asyraf Zainal Abbidin, who returned on his own accord from the United States, where his father works as a diplomat at the Malaysian Embassy, just to sign up for the RMC.

More than 400 teenagers aspiring to enter the Royal Military College went through intense physical tests yesterday to see if they have what it takes to be recruits. The drills, including push-ups, seemed too much to stomach for some of the post-PMR students. Education at the college includes academics and military training.

“We will have to give up things like video games, TV and in my case, friends. But being successful isn’t easy. You have to sacrifice for it,” Zainal Asnawi said.

Education at the RMC is a combination of academics and military training with a strong focus on discipline and character building.

Prominent RMC alumni include former MCA president Tun Dr Ling Liong Sik and Akademi Fantasia host AC Mizal.

TAK JADI

Minggu lepas sepatutnya aku punya rancangan ke Tanjung Malim ada jemputan kahwin anak sulung Loma. Dah plan ,mula2 call dan tanya Azlan kalau2 dia free untuk temankan aku pada hari tu,tetapi dia dah ada plan lain.

Kemudian call anak sulung ku Ahmad, dia kata ok boleh jemput aku di Puduraya. Dari situ kami akan ke TM. Aku cadang ambil tiket pulang ke Kluang malam tu juga, maklum lah aku nak pergi sorang2 tinggalkan suami dan anak bongsu kat rumah.Itu plan asal. Sekarang cuma nak minta IZIN suami saja lagi.

Bila dah cakap dengan suami pasal plan tu, dia pun nak ikut...aku cakap naik kereta Satria Ahmad jemput, dia cakap tak confident .Dia mahu pakai Myvi.So aku kena kacau Azlan ....nak jadi cerita plan Azlan pun terpaksa berubah hari tu..Aku cakap nak bertolak dari rumah dengan bas pukul 7 pagi tapi suami kata 10 pagi pun ok.Lepas tu dia cakap naik MPV je lah.Seperti selalunya ,dari pukul 10 pagi jadi pukul 12 tengahari...

Ikutkan tak perlu pergi sebab dah tahu takkan sampai kerumah kenduri tu tetapi atas sebab nak hantar si Muis tu balik, ikut lah juga.Sampai Melaka dah pukul 3 ptg .Jalan agak sesak ,maklumlah cuti sekolah....suami pula seperti yang dimaklumkan macam dah tak de tenaga nak driving...dan akhirnya kami melepak di Melaka instead of KL.

Di Melaka aku jumpa a few things yang menawan hati,termasuklah piring kuih 2 tingkat ni..tapi bila pulang dan display atas meja makan macam tak cukup pula satu...jadi aku call anak kat MMU suruh cari lagi satu ....nak sebiji macam dalam gambar ni ...kalau tak serupa tak mau tau. ITU SAJA ;) .Yang selalu tak menjadi..MM.

Tuesday, December 02, 2008

DIARY ABBY - baby mati

Aku ada rujuk dalam internet pasal characters SiAbby ni..rupa2nya bukan jantan yang suka gigit anak tetapi Si ibu jika dia belum ada pengalaman. Spesis ni lebih pentingkan kediaman atau territorynya. Dia akan bergaduh kalau kediamannya di ganggu. Bila anak menjangkau 4 minggu ,sepatutnya diasingkan segera.....Hari tu sebelum ke Melaka,dari segi kiraanku umur anak Abby dah masuk 4 minggu. Aku sepatutnya dah asingkan anak Abby tu..tetapi tak ada bekas sesuai.

Akhirnya memang betul...2 hari kemudian aku dapati anaknya dah tak aktif lagi,dah mati....ABBY oh ABBy! Apa jenis ibu kamu ni...

Di bawah ni gambar anak Abby yang aku sempat rakam ketika berusia 4 minggu. Perutnya amat2 borol dan pergerakannya sangat aktif.Macam tak sure pula bila nak asingkan baby dengan ibu , tenguklah dia menyusu ...mmmm nampaknya kena cari lebih banyak bahan rujukan untuk memahami character binatang ni.


KualaLumpurWorldMarchingBandCompetition

Di bawah ada dua youtube yang ingin saya kongsi bersama....sebab satu: saya peminat Marching Bands , dua: SekTinggiKlang (bekas sekolah anak2 saya) jadi juara tahun ini, tiga: Muis ,kawan anak saya salah sorang dari drummers mewakili Sekolah Tinggi Klang dan akan terbang ke Melbourne bulan Jun tahun depan untuk mewakili Malaysia.

Jadi apa lagi ,click saja link di bawah.

http://www.youtube.com/watch?v=jmUAz2MY2RY&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=YFxaUz-bWIE&feature=related

Saturday, November 29, 2008

Nak Jadi Tentera?




Nak sambung sikit lagi cerita pengalaman anak bongsuku yang pergi interview untuk masuk Maktab Tentera Di Raja hari tu....

Bukan dia saje yang bangga dan tak percaya dengan kejayaannya melepasi ujian selama 4 hari tu....aku pun tumpang bangga.Bayangkan selama 360 orang calon yang datang hari tu hanya 60 orang saja yang berjaya sampai ke hari yang terakhir dan Khaliq antara 60 orang yang berjaya tu.

Semasa bawa dia pulang rasa terhibur dengar pengalamannya...Pada hari pertama doktor melakukan ujian kesihatan (walaupun dah buat ujian darah, air kencing dan x-ray dengan doktor luar) .Ramai juga yang terkeluar contohnya calon yang rabun warna, yang ada hernia , yang berat badan melebihi BMI dan yang ada penyakit2 lain . Kata anak hampir seratus orang.

Calon dikehendaki tanda senarai penyakit jika ada dan salah satu ialah penyakit asma...anak tak dapat menipu kerana dia memang pernah mengidap asma jadi dia tanda sebagai pesakit asma...untungnya sesiapa yang ada penyakit akan di panggil dahulu berjumpa dengan doktor dan menanggal seluruh pakaian sorang-sorang manakala calon lain sekali masuk sepuluh orang dah terjerit2 aku nampak kau punya !

Alhamdulillah semasa doktor periksa dia sihat dan layak mara ke hari kedua.Hari kedua di adakan ujian fizikal ,hari ketiga ujian IQ dan yang akhir Ujian lisan dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

Lucu juga bila anak cerita ramai orang terkejut hairan bila nombor dia di panggil antara yang paling awal kerana berjaya mendapat markah antara yang tertinggi dalam ujian fizikal sedangkan badannya nampak sekeping.Calon dari sekolah STK semuanya 8 orang dan hanya 6 orang sahaja yang berjaya sampai ke temuduga terakhir....kata anak mereka saling bantu menbantu memberi semangat antara satu sama lain.Ssalah seorang dari kawannya telah banyak membantu dengan memberi beberapa pertunjuk cara untuk mendapat markah tambahan ketika sesi temuduga tetapi sayangnya dia gagal pada hari yang ketiga.

Beritahu anak lagi , sebenarnya bagi calon yang aktif dalam sukan akan mendapat mata ganjaran ,bagi sukan yang paling tinggi mata ganjarannya ialah sukan rugby dan ko-kurikulum yang paling digalakkan ialah rekacipta. Anak bernasib baik kerana dapat markah penuh dalam kedua2 kategori tersebut.

Apa pun,SYabas untuk anak dan kawan2nya ,walau pun badan mereka kategori saiz sederhana dan kecil tetapi otak dan semangat boleh tahan kuatnya.....

Sambungan:

Oh ya nak sebut juga...kata anak ada lebih kurang tiga budak yang guna kebel dan berjaya dengan mudah....maklumlah bapa ada pangkat dalam tentera.

Friday, November 28, 2008

PASAL AKU


Hari ini kepala aku rasa berat...bukan saja kepala rasa berat, perut pun rasanya semakin berat(kerana kurang bersenam)....Aku belum lagi rasa nak ke klinik walaupun pergelangan tangan kiri ku dah lama sakit.

Bukan tak pergi langsung ke klinik tetapi bila jumpa je muka doktor ..terlupa nak cakap pasal penyakit yang memang dah lama dalam list maklumlah banyak penyakit...bila nak discribe dekat doktor tenguk muka doktor yang macam senyum tapi tak senyum...malu pulak.Dalam hati dia entah2 fikir aku mengada2 atau tak paham itulah penyakit ketuaan bukan ketuanan.

Tadi semasa aku nak buat teh ,tekan air panas kat water dispenser tu kering kontang..masyaallah siapa orang terakhir yang buat kopi ni...setahu aku yang ada dalam rumah ni semua laki2 tetapi yang perempuan ni la yang kena dok isi air 20 liter dan angkat botol yang berat tu ,dan barula aku terperasan kenapa pergelangan tangan kiri ku sakit selalu.... Aku gunakan lengan kiri ku untuk menahan 20 liter air dan mengangkat untuk meletaknya semula atas dispenser.

Kata Khaliq kawan2nya tak percaya umur ku dah cecah 48...aku jawab balik mungkin ibu mereka tak dye rambut kot ...jawab Khaliq lagi bukan pasal rambut tapi rupa mereka ..jawab aku lagi mungkin ibu mereka kerja berat banting tulang, berkebun....jawab Khaliq mereka pun duduk rumah macam mama... kalau macam tu mereka tak pakai krim muka kot....tetapi yang sebenarnya cara berpakaian juga boleh menipu umur yang sebenarnya..tenguk pelakun yang boleh jadi muda dan tua dalam jangka masa yang sama kerana pakaian yang mereka pakai...mungkinkan?




Thursday, November 27, 2008

RMC - pt2


Ma.....aliq dpt msok tmu duge akhir...rmai da kne buang...tnggal brape org jek...

From: Aliq
11:16pm 26-NOV-08

Wednesday, November 26, 2008

RMC

Maa...ive survived till this day n dont know until when i can stay here..
Nanti kalau masuk final temu duga ,aliq kena korbankan rambut yg chantek ini....

From:Aliq

Isnin lalu aku dan suami hantar anak ke RAMD Batu Tiga untuk anakku melalui beberapa ujian kelayakan untuk masuk Royal Military College. Dia kena tinggal dalam kem selama 4 hari untuk menghadapi IQ test dan Fizikal Test.

Sebelum aku jejak kaki dalam kem tu aku rasa confident anak akau akan berjaya terpilih kerana ada ciri2 atlit dalam dirinya ,tetapi bila sampai je dan lihat kehadiran orang ramai tiba2 perasaanku berubah . Calon2 yang datang tu bukan calang2 orang. Kebanyakannya terdiri dari pengawas sekolah..ada yang datang dari Muar, Melaka ,Johor Baru dan seluruh kawasan Johor yang lain. Badan mereka tegap, pakaian dan rambut mereka kemas dan keyakinan diri mereka nampak tinggi macam seratus peratus yakin atau sekurang2nya 100% bersedia.

Anak aku seperti biasalah ..suruh potong rambut pun tak potong..persiapan last minute , baju sekolah pun pinjam kawan sebab katanya uniform sekolah dia tinggalkan di asrama...dah lah pakai uniform pengawas ,tag nama AHMAD ZAHARI pun masih terpampang di bahagian kiri Vest tu.Bila aku sebut kalau penemu duga tu perasan nama adik lain dengan uniform , apa adik nak jawab...dah gelabah .... Nak tukar pakai T- Shirt... lepas register tukar balik pakai baju tu ..lastly aku suggest tanggal je nama tu....so kelam kabut la guna pin tudung untuk tetas benang.

Sebab itulah aku dan suamiku tak berapa yakin ....tapi tak mahu tunjukle ....dalam hati cuma terfikir kalau dia dapat..itu adalah usahanya sendiri dan aku akan kagum dan kalau tak dapat pun aku tak terkilan sebab kehadiran nya itu ada faedahnya dari segi pengalaman.Sebelum berpisah aku sempat pesan...kalau jawab soalan tu jangan tergagap...kalau tak tahu pun jangan cakap tak tahu tetapi guna ayat pada pendapat saya jawapan nya macam tu macam ni...Orang lebih minat tenguk cara adik menjawab bukannya salah atau betul.

9/11 >>>UNTOLD STORIES

BAGI ANDA YANG SUKA THEORIES OF CONSPIRACY . u TUBE DI BAWAH INI YANG MENGANDUNGI 29 BAHAGIAN MEMANG BAGUS UNTUK DI TONTON SEBAGAI PEMBUKA MINDA.

http://www.youtube.com/watch?v=gAcxGD6-c-E&feature=related

Sunday, November 23, 2008

Lagi2 SUAMI

Hari tu kawan buat tea party khusus untuk kami ,mak2 budak....enjoy sangat kami ..banyak sangat cerita2 lucu yang keluar. Semua yang di jemput termasuk aku gave positive response..really kami betul2 enjoyed that evening...so thanks to Nor.

Terkejut juga bila ada suami cikai yang jumpa suami Nor dan komplen, kenapa huh???

Nor cakap dia invite je tapi tak paksa datang...kalau dia tak suka wife dia datang dia ada hak tegur wife atau halang wife dia datang tapi dia tak ada hak nak sekat orang lain nak buat minum petang dan panggil kawan datang.Kami terfikir sebab2 atau alasan2 kenapa suami dia melenting sangat...hmmm.

=Mungkin ke isteri dia suka membanding2 dan mula bersuara kenapa suami si Nor tu boleh beli itu dan ini tetapi suami dia kata tak boleh....(memulakan bibit2 pertengkaran)

ATAU

=Suami dia mula risau apabila isteri nya mula baik dengan kumpulan kami jadi dia tidak boleh lagi guna modal lama...bila nak keluar ada meeting...(suami nakal)

Apa pun...Puan Rohana,isteri GM (bakal ambil PHD) sokong tindakan kami buat aktiviti untuk isteri2 dan anak2 begitu juga dengan suaminya...

NOTE: BIla lah mentaliti dan ego suami ni nak berubah.

Wednesday, November 19, 2008

BESTNYA LAGU!!

http://www.youtube.com/watch?v=wAfUMfCtcDA
A new track from Native deen. (Final edition)
* Added Lyrics:
I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Single mother raising her children
And Now she's a Muslim
Started praying and wearing a headscarf
It Was a healing for her heart

Struggling with no one to lean on
But with prayer she would be strong
Had a job but then she was laid off
Got a better education and it paid off

She was called for a job that she dreamed of
Close by, great pay -she was in love --
They brought her in -- told her shes the 1 pick
You got the job, but you gotta lose the outfit"

It's a tough position that you put me in
Cause look at my condition, and my two children
But I'll continue looking for a job again
Cause my faith and my religion I will never bend

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Peer pressure, they were insisting
And I was resisting
Some days.... I felt I would give in
Just wanted to fit in

I know.....when I'm praying and fasting'
They be teasing and laughing
So I called to my Lord for the power
For the strength every day, every hour...

one day there's a new Muslim teacher
Single mom and the people respect her
Just seeing.... her strength I get stronger
They can break my will no longer

You don't see me sweatin' when they're jokes cracking
Never see me cussing' with my pants saggin'
I aint never running Yo Im still standing,
sorry I aint jumping on your band wagon, cause...

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Now, I'm a tough one, who can bear their blows
The rest play dumb, they don't dare say no
Scared of being shunned, but its clear they know
I aint never gonna run, I aint scared no more....

Man, these sisters be resolute
Never stressed when the rest say they wasn't cute
And the get the respect of the other youth
Come best with the dress yo and thats the truth

These sisters are strong gonna hand it down
So me Im a brotha gotta stand my ground
No fear, Im tough Im the man in town
Peer pressure no more, its my planet now

Others may fall, but Im hold my own
With Allahs help I'll be strong as stone
And I'll be the one to let Al Islam be shown
Cause I am not afraid yo to stand alone

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Tuesday, November 18, 2008

RINDU

Rindu betul nak melepak dengan bini2 planters ni.... kalau dah berkumpul macam2 cerita boleh terkeluar....

Sampai kan topik screw pun boleh keluar... ikut kan bini GM nak berkumpul di Ulu Remis Golf Club...dia dah arah Ella upgrade sikit swimming pool yang dah berkurun tak di gunakan tu...kolam tu perlu dibersihkan ...entah2 bukan saja anak katak yang berenang dalam tu anak Anaconda pun mungkin ada...

Mary dah janji nak buat open house during Christmas...tapi lambat lagi le...actually mereka suruh buat kat rumah aku tapi aku wonder ...boleh ke mereka sampai tanpa suami2 mereka..sebab tempat aku yang paling jauh dari tempat mereka. Lagi satu yang aku dengar bini Densy dah mula berkhidmat sebagai Doktor...nampaknya dia sibuk le sikit...entah boleh join tak...yang lain2 tu mostly nya guru...nak buat weekdays mustahil...ujung minggu mesti mereka nak bersama suami...hmm...

Saturday, November 15, 2008

Diary Abby

Sudah seminggu Abby beranak...anaknya yang se ekor itu masih merah...sebiji macam anak tikus. Aku terlambat mengasingkan Coddy...kalau tak dah tentu keempat2nya masih hidup....

CUTI

Cuti penggal akhir sekolah dah bermula...seperti biasa si Muis anak kawan aku @ kawan anak aku dah dua malam berada di rumah...aku tak sempat nak suruh anak aku bagi alasan dia dah bertolak dari Kelang....hmmm betul2 tak matang ! Bukan dia sorang saja kawan Khaliq yang ada di rumahku tapi kawan seasramanya yang tinggal di Kahang juga masih belum pulang kerumah keluarganya...kadang2 aku hairan...emak mereka tak kisah ke...atau mungkin perangai mereka dengan anak aku tu lebih kurang je kalau dah kata hendak keluar..tak boleh di halang2.

Suami bercadang nak habiskan cuti tahunnya ...aku suggest balik kampung je...mungkin aku boleh duduk lama sikit di Taiping sambil tu boleh le pergi khenduri anak kawan yang tinggal di Tanjung Malim tu hujung bulan ni dan terus tunggu sampai anak Kak Ani bertunang di Taiping dan kemudian ke Ipoh kenduri kawin anak Abg Razak.SEjak tinggal di Johor ni banyak betul miss saudara-mara punya kenduri.

Tapi pagi tadi sebelum suami pergi kerja sedap betul dia cakap...tak payah booking2 kita pergi je Senai airport ambil je tiket terus terbang....aduhai ,dia masih nak buat style tu....bukannya tak boleh tapi perjalanan yang tak dirancang lebih banyak pakai duit...kadang2 seluar dalam pun lupa nak bawak tau!

Wednesday, November 12, 2008

CERITA SEMALAM

Suami dalam keadaan sibuk(baru balik dari meeting) ,bawa aku ke klinik kemudian tinggalkan aku di situ kerana nak jumpa kawannya. Hmmm mula2 terasa seakan suami very2 ambil perhatian kemudian sekelip mata berubah rasa kerana kawan dia sanggup keluar lagi.

Katanya call dia kalau dah habis...

Dah selesai terus call his number...dia minta tunggu dalam 15 min....so i give him 15 min....sebab aku jenis tak reti bagi peluang dua kali....ofcourse aku tak boleh tunggu lagi walau pun seminit...so angkat kaki naik bas yang banyak lalu lalang depan klinik tu. Baru je jejak kaki dekat Kluang Parade, suami pun sampai...he just missed me by a few minutes....but as i said i am not that kind of person who can sabar banyak kali.

Lepas tu jumpa kawan ,sembang2 dan makan2....kami(suami) bercadang nak ikut mereka bercuti ke Turkey..tapi kata mereka tak jadi sebab air port tax tinggi sangat....plan nak bercuti 2 minggu pun kena cancel juga sebab banyak sangat meeting..so they plan nak pergi Beijing dalm 5 hari....macam biasa my husband tak berapa excited going to Beijing walaupun he didn't say no.

ME dalam keadaan tak sihat begini lagilah tak rasa apa2....apapun pray for the best.

Oh ya hari ini En M. Asogen ahli EXCO Kerajaan Negeri Johor singgah di teratak kami...sekarang dok menjamu selera di atas pondok sambil sembang2 sebelum ke Sekolah Tamil untuk penyampaian hadiah.

Batuk darah

Semalam aku batuk darah, dan aku langsung tak terkejut.......siang tu aku makan acar buah walaupun aku tahu risikonya ...dan sebelum tu aku bantai jambu batu jeruk dan buah strawberry yang anak aku bawa balik dari Cameron Highland. Dan akibatnya...aku kena ke klinik minta ubat...

Monday, November 03, 2008

FENOMENA

Semalam seperti biasa aku masuk tidur bila rasa mengantuk...Setiap kali aku mahu terlelap aku terpaksa 'berhempas pulas' untuk cuba bangun kerana rasa sesak nafas ...badan jadi terlalu lemah...Akhirnya aku bangun buka lampu dan ubah posisi ku dengan mengiring atas bahu kananku.

Aku lakukan demikian ialah satu: posisi jantung yang terletak di dada kiri jadi kemungkinan aku menghimpit jantungku ketika tertidur lalu perjalanan darahku tersekat.

kedua: terlalu lemah memudahkan unsur2 jahat memasuki badan ku melalui pembuluh darah ,jadi aku cerahkan bilikku agar aku tidak terlena dalam gelap.

Pagi tadi aku bangun dalam keadaan sedikit lelah...terfikir.... apakah itu tindak balas dari pengambilan ubat baru DONNA untuk sakit tulang ku atau mungkin sebab2 lain.Sebab lain ialah kemungkinan aku pengidap penyakit sleep apnea ,entahlah ...

Monday, October 27, 2008

APA ADA PADA NAMA.....

Sebenarnya ada sesuatu yang lucu bermain dalam kepala ku, sejak aku balik berhari raya lagi...dan bila dikumpul2kan cerita rupa2nya banyak anak2 yang tak puas hati dengan nama yang di berikan oleh ibu bapa mereka.Anak saudara ku yang berumur 4 tahun pun dah pandai bagi tahu emaknya namanya sesuai untuk orang tua sahaja....

Perasan tak nama orang sekarang dengan nama orang dahulu sangat berbeda..Masih akan ada ke lagi nama Fatimah, Ramli,Omar atau Noor Aini lepas kematian ku nanti.....Dan silap taruh nama anak ,mak bapak yang kena marah. Teringat satu masa dulu bila adik laki-laki ku yang tak suka dengan namanya, marahkan aku dan kakak sebab cakap nama Abdullah maknanya bagus ...alasannya mudah dia tak suka kawan2 kelasnya panggil dia Dolah atau Dol atau Lah....

Baginya semua tak sedap, bunyi kolot tetapi kalau dia pandai boleh tukar panggil Ab.Tapi mungkin dia tak berapa kreatif waktu itu begitu juga denagn aku.

Nama aku Noor Aini..di rumah keluarga ku panggil Ani dan di sekolah kawan2 ku panggil Noor dan bila bekerja office mate panggil Aini..dan jika di eja dalam huruf jawi bunyi namaku Aini bukan huruf A tetapi huruf Ai'n kalau boleh aku suka dengan panggilan Ai'n .

Sebenarnya aku lebih suka menamakan anak dengan nama yang mudah di panggil..masalahnya apabila kita melahirkan dan mahu memberi nama anak banyak pengaruh dari luar juga seperti , mak, mak mertua, kakak ipar and so on....

Untuk memberi kepelbagaian dan memudah kan memilih panggilan kelak maka macam2 rangkap nama akan keluar. Kawanku suatu ketika dulu memilih huruf F di setiap nama anaknya..seperti Fairouz , Firdaouz , Fareeda dan lupa pulak yang lagi sorang anak perempuannya...

Baginya nama anaknya Fareeda sudah cukup cantik tapi masih tidak memuaskan hati setengah orang...aku juga suka dengan nama itu tapi yang anehnya...anak tu oleh kerana kecilnya dulu berkulit putih, montel dan bermata bakup, dia di panggil Moi oleh bapanya sendiri.

I wish the government have a new regulations..let people when they are old enough to chose their own names...let say bila umur 17 boleh tukar nama di kad pengenalan sama seperti kes kad pengenalan lama ditukar ke kad pengenalan baru ....di dalam Islam sendiri suruh menukar nama jika nama itu tidak memberi makna yang baik.

Aku turut setuju kalau anakku sendiri dapat membuat pilihan...

Kemudian aku terfikir pula kalau lah mereka juga boleh memilih genetik apa yang mereka mahu dari ibu bapa mereka(dari aku..)mereka tentu ingin memiliki yang terbaik...yang cantik ,yang pandai ,yang sihat juga yang berbakat ..tetapi kalau lah mereka di beri pilihan antara satu yang susah mahu di pilih...antara genetik cantik dan pandai.....antara cacat dan berbakat ,antara berpenyakit dan bodoh....aku terfikir lagi...setengah orang lebih suka pada orang yang pandai dari yang cantik, orang cacat yang berbakat dari yang sombong bodoh.....

Jangan risau Allah selalu Adil.....



Friday, October 17, 2008

AIR 2 KOLAH

Tiap kali aku terima atau terbaca bab-bab mencuci mengguna mesin pembasuh tidak akan mensucikan pakaian ,aku jadi @@########### bukan bengang tapi confused. Sifat aku yang semula jadi suka bertanya diri sendiri and my favourite question...Kenapa Pulak? Akan keluar kerana perasaan tidak puas hati kerana orang bercakap pasal hukum tidak memberi dalil yang kukuh.

Alasan yang diberi sama saja tak cukup DUA KOLAH AIR....hmmm rasa2 mesin kat kedai DOBI yang paling besar pun tak cukup dua kolah.


Di Malaysia ,kita beruntung hujan selalu turun dan dua kolah air senang2 untuk di takong tetapi Islam bukan sahaja untuk Malaysia tetapi Universal...di tanah gurun ,puncak gunung malahan di kutub utara/selatan sekali pun Islam mesti disebar.

Dan Islam berkait rapat dengan hukum.Dan salah satu hukum dalam Islam ialah mensucikan diri .Aku yakin mensucikan diri bukan sahaja dari segi lahiriah tetapi bathiniah dan termasuklah minda manusia yang mesti bersih dan suci dari fikiran2 yang kotor.

TErfikir lagi kalau di kutub tempat salji ,tempat ais bagaimana cara yang betul untuk seorang Islam bersuci dan berwudhuk.

Ini yang ku terima melalui e mel...


Subject: Sedarkah anda



Kembali Ke Pangkal Jalan1. Sedarkah anda bahawa air yang mampu dikandung oleh
washing machine adalah kurang dari
2 kolah dan sekiranya pakaian anda bernajis
(terdapat air kencing, tahi cicak, etc), seluruh pakaian yang bersih pun akan
turut menjadi najis atau tidak suci. (berdasarkan hukum air mutanajjis)

2. Sedarkah anda bahawa
hampir setiap telur ayam terdapat najis di kulitnya dan
sekiranya tangan kita basah atau telur itu sendiri basah semasa kita hendak
memecahkannya, tangan kita akan turut bernajis. Dan sekiranya sebahagian dari
telur tersebut termasuk dalam masakan kita, maka kita turut memakan najis
tersebut. (Roti canai telur, anyone?)

3 . Sedarkah anda bahawa lantai tandas itu kotor dan bernajis disebabkan
tempiasan, maka kita perlu memakai selipar semasa dalam tandas. Dan cara utk
memakai selipar semasa memasuki tandas adalah dengan meletakkan kaki kiri ke
atas selipar (tanpa memakainya), kemudian menyarungkan kaki kanan ke selipar
kanan. Diikuti dengan menyarung kaki kiri ke selipar kiri. (Kerana adab
masuk
tandas adalah kaki kiri manakala adab memakai selipar adalah dengan kaki kanan
dahulu). Ada segolongan yang masuk tandas dengan kaki kiri tapi memijak lantai,
tidak memijak selipar (Ini akan mengotorkan kaki kita).


4. Sedarkah anda bahawa walaupun kita mengalas sejadah ke atas tempat yang
bernajis, itu tidak bermakna tempat kita sujud tersebut adalah suci. Kita perlu
menyucikan najis itu terlebih dahulu. (dari sumber '600 Masalah Agama'
hasil tulisan beberapa orang ustaz dan ustazah, antaranya Ustaz Ismail Kamus)

5. Sedarkah anda bahawa apabila kita membersihkan najis seperti darah, kita
perlu berhati hati supaya air basuhan tersebut tidak memercik ke anggota badan
atau pakaian kita kerana air tersebut kurang dari 2 kolah dan akan menyebabkan
anggota badan kita turut bernajis.

6 . Sedarkah anda bahawa kita perlu bernafas semasa minum air (utk mengelakkan
sakit jantung) dan udara hembusan
pernafasan kita perlulah di luar gelas.
(Kerana H20 + CO2 = H2CO3, maka cuka terhasil dan menyebabkan minumaan menjadi
acidic)

7. Sedarkah anda bahawa memberi salam 'Akumzzz' dalam chat adalah
umpama menghina ucapan
salam itu sendiri dan secara tidak langsung seperti
menghina Islam. Sekian, ampun dan maaf kalau ada tersalah data dan info.
Oleh kerana tidak ada dalil dan aku tidak berpuas hati ...jadi aku cari dalam internet dan alhamdulillah menemui sesuatu yang aku mehukan seperti yang aku muatkan di sini. Mudah2an menjadi panduan kita bersama.

Bab Cara Membersihkan Najis Cetak halaman ini Kirim halaman ini ke teman via E-mail
Abdul Azhim bin Badawi al-Khalafi
Wednesday, 13 December 2006

Sudah dimaklumi bahwa Syari'at Allah dan Rasul-Nya telah memperkenalkan kepada kita eksistensi barang yang najis atau yang terkena najis dan juga telah menjelaskan kepada kita kaifiyah, cara membersihkannya. Kita wajib ittiba' (mengikut) petunjuk-Nya dan merealisasikan perintah-Nya. Misalnya, manakala ada dalil yang memerintah mencuci sampai tidak tersisa bau, atau rasa ataupun warnanya, maka itulah cara membersihkannya. Apabila ada dalil yang menyuruh dituangkan, atau disiram, atau digosok dengan air, atau digosokkan ke tanah, ataupun sekedar dipakai berjalan di permukaan bumi, maka itulah cara mensucikannya. Dan ketahuilah bahwa air merupakan pembersih aneka najis yang utama dan pertama. Hal ini didasarkan pada penjelasan Rasulullah saw. tentangnya, di mana Rasulullah saw. bersabda, "Allah telah menciptakan air sebagai pembersih." (as-Sailul Jarrar I:48, no: 42). (Mengenai sabda Nabi saw., "Allah telah menciptakan air sebagai pembersih" ini Al-hafizh Ibnu Hajar dalam kitab Talkhishul Habir I: 14 menegaskan, "Aku tidak menjumpai hadits yang persis seperti itu, hanya yang semakna yang telah disebutkan di muka melalui Abu Sa'ad dengan "Sungguh air itu suci tidak bisa dinajiskan oleh sesuatu apapun" selesai).

Oleh sebab itu, tidak boleh bergeser kepada pembersih lain kecuali apabila ada kejelasan dari Nabi saw. Jika tidak ada, maka tidak boleh. Karena beralih dari sesuatu yang sudah dimaklumi sebagai pembersih kepada sesuatu yang tidak diketahui berfungsi sebagai pembersih, ini berarti menyimpang dari ketentuan rel syari'ah. (as-Sailul Jarrar I:48 no: 42 dengan sedikit diringkas).

Jika kita sudah memahami apa yang diuraikan di atas, maka ikutilah penjelasan syara' perihal sifat dan kiat membersihkan barang-barang yang najis atau yang terkena najis.

1. Membersihkan Kulit Bangkai dengan Menyamaknya.
Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam riwayat berikut: Dari Ibnu Abbas r.a., ia berkata: "Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Kulit apa saja yang disamak, maka ia menjadi suci.'" (Shahih: Shahih Ibnu Majah no: 2907, al-Fathur Rabbani I: 230 no:49, Tirmidzi III: 135 no: 1782 dan Ibnu Majah II:1193 no: 3609 serta Nasa'i VII: 173).

2. Membersihkan Bejana yang Dijilat Anjing
Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam riwayat dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Sucinya bejana seorang di antara kamu bila dijilat anjing ialah (hendaklah) ia mensucinya tujuh kali, yang pertama dicampur dengan debu tanah.'" (Shahih: Shahihul Jami'ush Shaghir no: 3933 dan Muslim I:234 no: 91/279).

3. Mensucikan Pakaian yang Terkena Darah Haidh
Sebagaimana yang dijelaskan dalam riwayat Asma' berikut ini, dari Asma' binti Abu Bakar ra, ia berkata, "Telah datang seorang perempuan kepada Nabi saw. seraya berkata, pakaian seorang di antara kami, terkena daerah haidh, bagaimana ia harus berbuat?" Maka jawab Beliau, '(Hendaklah) ia menggosoknya, lalu mengeringkan dengan air kemudian membilasnya, kemudian (boleh) shalat dengannya.'" (Muttafaqun 'alaih, Muslim I:240 no: 291 dan lafadz baginya, Fathul Bari I:410 no:307).

Kalau setelah itu ternyata ia masih tersisa bekasnya, maka tidak mengapa. Berdasarkan riwayat dari Abu Hurairah ra bahwa Khaulah binti Yasar berkata, "Ya Rasulullah aku hanya mempunyai satu potong pakaian, dan (sekarang) saya haidh mengenakan pakaian tersebut?" Maka Rasulullah menjawab, 'Apabila kamu suci, maka cucilah yang terkena daerah haidhmu, kemudian shalatlah kamu dengannya.' Ia bertanya (lagi), 'Ya Rasulullah, (bagaimana) kalau bekasnya tidak bisa hilang?!' Rasulullah menjawab, 'Cukuplah air bagimu (dengan mencucinya) dan bekasnya tidak membahayakan (shalat)mu.'" (Shahih: Shahih Abu Daud no: 351, 'Aunul Ma'bud II: 26 no: 361 dan al-Baihaqi II: 408)

4. Membersihkan Pancung Pakaian Wanita
Cara membersihkannya adalah sebagaimana yang diuraikan riwayat di bawah ini, dari seorang ibu putera Ibrahim bin Abdurrahman bin 'Auf bahwa ia pernah bertanya kepada Ummu Salamah isteri Nabi saw., "Sesungguhnya aku adalah seorang perempuan yang biasa melabukkan pancung pakaianku dan (kadang-kadang) aku berjalan di tempat yang kotor?" Maka Jawab Ummu Salamah, bahwa Nabi SAW pernah bersabda, 'Tanah selanjutnya menjadi pembersihnya.'" (Shahih: Shahih Ibnu Majah no: 430, Muwaththa' hal 27 no:44, 'Aunul Ma'bud II: 44 no: 379, Sunan Tirmidzi I: 95 no: 143, Ibnu Majah I: 177 no: 531).

5. Mensucikan Pakaian dari Anak Kecil yang Masih Menetek
Caranya sebabagaimana yang diriwayatkan berikut ini, dari Abus Samh, pembantu Nabi saw., ia berkata, bahwa Nabi SAW bersabda, "Dicuci (pakaian badan) yang terkena kencing anak perempuan dan (cukup) disiram dipercik air dari kencing anak laki-laki." (Shahih: Shahih Nasa'i no: 293, 'Aunul Ma'bud II: 36 no: 372 dan Nasa'i I: 158').

6. Membersihkan Pakaian dari Air Madzi
Dari Shal bin Hunaif, ia berkata, "Dahulu aku biasa mendapati kesulitan dan kepayahan karena madzi sehingga aku sering mandi karenanya. Lalu aku utarakan hal tersebut kepada Rasulullah SAW, maka Beliau bersabda, 'Sesungguhnya cukuplah bagimu hanya dengan berwudhu.' Kemudian aku bertanya, 'Wahai Rasulullah, bagaimana dengan madzi yang mengenai pakaianku?' Maka jawabnya, 'Cukuplah bagimu mengambil setelapak tangan air lalu tuangkanlah pada pakaianmu (yang terkena madzi) sampai lihat air itu membasahinya.' (Hasan: Shahih Ibnu Majah no: 409, 'Aunul Ma'bud 1: 358 no: 207, Tirmidzi I: 76 no:115 dan Ibnu Majah I: 169 no: 506).

7. Membersihkan Bagian bawah Sandal
Sebagaimana yang diriwayatkan berikut ini, dari Abus Said ra bahwa Nabi saw. bersabda, "Apabila seorang di antara kamu datang ke masjid, maka baliklah kedua sandalnya dan perhatikan keduanya: kalau Ia melihat kotoran (pada sandalnya), maka gosokkanlah ke tanah kemudian shalatlah dengan keduanya." (Shahih: Shahih Abu Daud no: 605 dan 'Aunul Ma'bud II:353 no:636).

8. Mensucikan Tanah/Lantai
Dari Abu Hurairah ra ia berkata, "Telah berdiri seorang Arab Badui di (pojok) dalam masjid lalu kencing, maka kemudian para sahabat hendak menghentikannya, lalu Nabi saw. bersabda kepada mereka, 'Biarkan dia (sampai selesai) dan (kemudian) tuangkanlah di atas kencingnya setimba air atau seember air, karena kalian diutus (ke permukaan bumi) sebagai pemberi kemudahan, bukan ditampilkan untuk menyulitkan.'" (Muttafaqun 'alaih: Irwa-ul Ghalil no: 171, Fathul Bari I: 323 no: 220, Nasa'i I:48 dan 49 dan diriwayatkan secara panjang lebar oleh Abu Dawud, 'Aunul Ma'bud II:39 no:376, dan Tirmidzi I:99 no:147).

Nabi saw.memerintah para sahabat berbuat demikian hanyalah sebagai tindakan cepat agar tanah yang dikencingi segera suci kembali. Kalau tanah yang dimaksud dibiarkan sampai kering dan bau pesingnya hilang maka ia menjadi suci. Ini didasarkan pada riwayat Ibnu Umar ra. Ia berkata: "anjing-anjing sering kencing di dalam masjid, dan biasa keluar masuk (masjid) pada era Rasulullah SAW, dan para sahabat tidak pernah menyiramnya sedikitpun." (shahih: Shahih Abu Daud no:368, Fathul Bari secara mu'allaq 1:278 no:174 dan 'Aunul Ma'bud II:42 no: 378).

Sumber: Diadaptasi dari 'Abdul 'Azhim bin Badawi al-Khalafi, Al-Wajiz Fi Fiqhis Sunnah Wal Kitabil 'Aziz, atau Al-Wajiz Ensiklopedi Fikih Islam dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah Ash-Shahihah, terj. Ma'ruf Abdul Jalil (Pustaka As-Sunnah), hlm. 62 --67.

Terakhir kali diperbaharui ( Tuesday, 27 November 2007 )



Sunday, October 12, 2008

LELAKI, SUAMI DAN dot DOT DOt bah-2

Cuba bandingkan dua ungkapan ini .....
Lelaki,suami dan jalang dengan perempuan ,isteri dan jalang.....dari persepsi lelaki dan permpuan.
(untuk sape2 yang tak de benda yang nak fikir)


Ok sekarang nak sambung lagi perasaan dan persoalan yang tersembunyi dalam diri saya ni. Saya sambung sikit lagi.

Saya rasa lelaki cepat berubah bila dia ada i)duit ii) status iii) rupa iv)Bini*****

Kadang2 saya sangka lelaki kaum yang berani tetapi rupa2nya banyak perkara yang mereka takut..mereka takut Tua. Mereka takut Sunyi. Mereka takut takde duit dan tak kurang penting mereka takut mereka bukan lagi 'orang penting' di tempat kerja mahupun di dalam keluarga.

Banyak orang perempuan anggap lelaki yang suka main kayu tiga miang ,tak bertanggung jawab dll.Saya pula anggap hati mereka rapuh.Kenapa kebanyakan suami walau kononnya ada calon lain masih mahu menyimpan isteri pertama mereka? Kata orang sifat lelaki kononnya tak suka kalau milik nya di ambil orang lain ,betulkah? Atau mereka rasa tercabar kerana diri mereka tidak lagi jadi fakta 'orang penting'.

Siapa lagi selain pekerja mereka yang sangguh di arah kalau bukan isteri mereka.

Kata arwah ibu di zamannya perceraian amat mudah...semudah menyalin pakaian. Jadi tak terkejut kalau ada orang laki-laki dulu boleh kahwin berbelas-belas kali.Sekarang kerajaan telah menguatkan beberapa syarat sebelum perceraian supaya nasib wanita Islam dan waris2 nya terbela...tak jadi macam kain buruk atau pengelap kaki.

Beristeri muda hanya menaikkan satu status sahaja pada orang laki-laki iaitu mereka ada DUIT.Kalau mereka fikir mahu menunjukkan kegagahan,mereka seratus peratus silap besar.Kalau zaman dahulu isteri yang memang masih muda berkahwin lelaki tua akan merana bathin tetapi rasanya pada zaman serba moden dan berilmu ini sudah ada berbagai pilihan .

Dan saya tak fikir hati lelaki yang mempunyai isteri muda akan tenang seratus peratus -jika ada duit sure pasang spy.Tapi kalau a bit sengkek terpaksalah mengekori isteri ke hulu ke hilir kerana takut di goda jejaka yang lebih ,muda ,tampan dan kaya dari mereka.Dan bila malam pula apa cerita?Isteri cerita huruf G suami kena cari mr V.

Itulah keistimewaannya isteri lama, kalau nak kemana-manapun tiada yang melarang, di tinggalkan berminggu-minggu pun hati tetap tenang dan aman.Tak pandai demand atau mengugut kalau tak di beri. Cukup dengan pemberian seadanya.Hatinya selalu mendoakan suaminya selamat .Sayangnya mungkin tak dipamerkan depan orang ramai tetapi di rumah suami dilayan macam pemerintah.

(I think i already bored myself to death with this entry.)


DELETE*******this statement.
Potong cerita,
Lelaki ,suami dan jalang....
Lelaki perlukan perempuan untuk di jadikan isteri, dan memerlukan isteri untuk menjalang ...so kalau seorang perempuan tak sanggup jadi jalangnya ,jangan jadi isteri dan kalau tak sanggup jadi isteri jangan jadi perempuan...So nak jadi ape?

Saya tiba-tiba terfikir lagi bila pasangan suami isteri (yang sudah berkahwin selama berbelas2 tahun )bergaduh..apa yang mereka fikirkan...

perempuan selalu fikirkan jangka masa 17 tahun bersama.
lelaki pula berfikir jangka masa 17 tahun terbuang....

AM I RIGHT?RiGHT ? NO?











LELAKI ,SUAMI DAN DOT,DOT,DOT....

Bukan semalam je kata-kata perempuan ,isteri dan jalang bermain dalam fikiranku tapi dah lama sejak sebelum cerita perempuan ,isteri dan dot,dot, muncul dalam skrin putih di Malaysia.Aku macam suka je dengar bunyi dot,dot tu jadi aku tukar tajuk blog aku lelaki,suami dan dot,dot sebab aku nak berkisah pasal laki2.

Semalam kata suami ada perjumpaan sambil bermain golf di sebelah petang diikuti dengan dinner dekat kelab tetapi isteri2 tak boleh turut serta...ada pak mamat yang tak setuju bawa isteri sekali sebab takut antara isteri2 bergosssiiip.Aku terfikir tak de kerja lain ke kami nak buat....
Contohnya nak belajar pakai eye liner dengan betulke , perbagaikan cara ikat tudungke ,senam diri untuk merapatkan benda yang longgarke atau bercakap pasal petua nak bagi nafsu naik walau anak dah sederet.Macam2 boleh.

Sebab suami tak main golf, dia tak ke sana dan kalau sekadar nak makan malam kat kelab tu(suami pernah komplen ,mee hoon goreng bau hapak) ,di rumah saya goreng ikan masin ,masak Perak kesukaannya lagi berselera makan..lepas tu kami pasang karoake ,melalak macam orang gila(masuk lagu ke dua suara hilang) ,dengar koleksi muzik chacha sambil layar internet.....hmmm hujung minggu kami lebih santai dan tak serabutkan kepala dan penatkan badan dari jumpa muka yang sama ,bercakap perkara yang sama!

Petang tu surprisingly dapat phone call dari salah seorang teman ,katanya hari tu dia tak balas my Hari Raya Wish tru SMS...tapi saya cakap its ok....so we talked a bit tapi biasalah tentang anak2 ,tentang diri dia yang dalam dilema nak ikut suami berpindah ke Bintulu atau tidak. Saya boleh cakap apa yang saya pernah experience je tetapi keputusan still ditangan dia.

Tenguk!Kadang2 suami so unfair tak bawa kami sekali untuk berkumpul dan discuss masaalah kami!

Bila persoalan kenapa suami tidak mahu bawa isteri timbul dalam kepala otak saya...(maklumlah bila perempuan tak de kawan dia akan soal diri sendiri , jawab sendiri .Nasib ada blog!)Especially waktu2 happy hours...tentulah kerana they want to have FUN ....

Masaalah yang besar di sini , would the wive love to see her husband's having fun with his friends...or just pretending.Dan masaalah lain pula bila anak2 menangis dan mengamuk nak balik.. would the wive take them home without disturbing the husband's activity?

Sebab suami2 ni dah teruk bekerja jadi mereka rasa mereka deserve untuk bergembira ,kalau mereka anggap anak dan isteri adalah penghibur mereka, dah tentu mereka akan bawa sama tetapi kebanyakan suami anggap isteri dan anak hanya pengganggu ,menyusahkan, membosankan dan tidak sporting.

Sampai bila lah minda suami ini mahu terbuka supaya minda kami pun boleh tumpang terbuka....kalau kami asyik terperuk di rumah dan bersoal-jawab sorang2 sudah tentulah pak Syak dan mak 'Nah masuk campur.

Bersambung....

Oklah kadang-kadang aku nak tanya suami2 ni ,tetapi sebaliknya aku cakap sorang2 lagi....kalau kau rasa kau segan nak bawa wife kau sebab wife kau warak ,pakai tudung. Kau prefer bawa kawan kerja yang masih solo dan sporting. Let say berkaraoke atau berdansa...kan ke bodoh tindakan kau tu...kau belum ajak isteri kau mana kau tahu dia tak mahu.Namanya Si Isteri ni ke lubang cacing pun dia mahu ikut suaminya, tak caya tanyalah isteri2 kamu.

Kalau kau nak marah saya sebab saya kata kau bodoh...hophop berhenti dulu ok .Sebab saya ada sebab.

Sebab pertama...wife kau tu manusia yang masih boleh belajar dan berubah.

Kalau kau bawa orang bukan muhrim kan berdosa, lebih baik kau bawa wife kau dan kalau kau malu dia pakai tudung kat tempat orang pelik bertudung kau suruh dia buka ..at least dosa kau setakat kau tak perintah isteri kau bertudung je..kalau kau bawa yang bukan muhrim dan bersentuh2an dan lain2 kan dosa tu lagi berat!Yang ini kalau setakat kau nak peluk dan cium dia tak ada apa2 la beb, mudahan bertambah intim bertambah bahagia.So isteri2 kau niat je nak jaga maruah suami kau kemudian balik buat sembahyang taubat .

Tapi laki-laki ni kadang-kadang pelik sikit tabiatnya, dia bangga dapat bawa perempuan muda. Dia bangga dapat bagi membe jelous walaupun kalau kita tenguk muka dia tak lah hensem mana ,senang sebut macam muka kambing. Tapi tak dia bangga sangat sebab dapat pikat mak we muda.

Adoi, rasa macam nak sondol je perut dia (eheh nape pilih perut lak?)

Kalau le kau bawak isteri kau dengan anak yang berderet 2 tu...takkan hinanya malahan orang double respect kamu ,percayalah suami2 yang ada di luar sana...Demi Allah ...orang macam saya malahan isteri2 lain kan tabik kamu cara senyap.

bersambung.....










Saturday, October 11, 2008

LIFE JACKET


Hari ni aku ikut suami pergi ke salah satu kedai kegemaran >>>iaitu kedai jual alat2 menangkap ikan.

S
ebenarnya suami nak cari pump kolam ikannya yang baru siap tetapi kedai yang menjual alat tu belum buka lagi . Walaupun kedai yang kami masuk ni tak jual pump ,tapi tokehnya mesti happy dapat pelanggan yang pertama iaitu 'aku'.

Kadang2 aku sendiri rasa pelik dengan diri aku ni ,walau sebenarnya tak lah pelik sangat kalau kita tinjau semua fe'el orang lain.

Ada orang sanggup keluarkan duit atas makanan tapi sayang bila nak beli baju cantik (macam tak kamcing le kalau dah suka makan mesti badan over size...camane nak beli pakaian yang tergantung dalam butik pula),so its lojik lah.

Ada juga manusia yang tak kedekut beli CD atau DVD tapi kedekut nak beli buku...and so on.

Mula2 aku nak argue mungkin orang2 ni termasuk 'aku' tak punya cukup 'wang' jadi kena pilih antara nak atau tidak ,kemudian tak leh masuk di akal pula.Kenapa aku pilih 'NAK' sedangkan aku boleh pilih 'TAK NAK'.

Seperti ada sesuatu dalam diri kita ketika tu yang buat kita tak boleh atau tak mahu fikir yang tak eluk kecuali yang bagus2 je tentang barang itu. Macam dirasuk benda halus,belilah...belilah....Masih tak lojik kan?

Ok ,cuba perhati orang yang banyak duit...rumah besar ,kereta besar, bank besar...kalau fakir miskin datang depan pintu rumah dia nak minta sepuluh,sikit sangat tu let say seratus ringgit ,rasa-rasa orang kaya tu nak bagi ke tidak.

Sebenarnya hari ni aku cuma nak tulis...yang aku beli dua life jackets which costs me RM170 .So what is so great about it...itu yang aku nak cuba explain ....kenapa aku bab2 ni macam tak sayang duit je....dulu beli fishing rods dengan anak. Suami pula beli khemah , beli sleeping bag ,beli dapur gas ,lampu suluh and so on....ingat nak beli goggles sekali tapi bentuknya kurang cantik ...so nak tenguk kedai lain dulu...

Semua ni actually sepontan ,kalaulah aku boleh fikir cara tak nak mesti aku bagi reasons buat ape nak beli...bukan nya selalu jumpa laut OR umur macam aku ni layak ke lagi pergi ke laut....but then i realised one thing...its my spirit....i never think about my age whenever i think about camping ,snorkling ,swimming or may be for a simple picnic like bakar2 ikan yang datang dari pasar!


Friday, October 10, 2008

Keluarga Salomawati Ishak


Sekadar mengisi blog.

Gambar seorang sahabat di zaman kanak-kanak yang kami panggil Loma.

Dia bukan sahaja berjaya dalam akademik dan kerjaya malahan memecah rekod antara kawan-kawan kami yang mempunyai paling ramai bilangan warisan.


















Sepuluh orang anaknya yang cantik ,hansem dan comel!















Dan yang paling MENGAGUMKAN ,Kawanku Salomawati (seperti gambar di atas)masih tetap CANTIK ,MANIS,ANGGUN dan MENARIK!!

Wednesday, October 08, 2008

APa niii?

INi lagi satu character yang susah nak handle....i am mr perfect , what i did is right and i m always right. PALA HOTAK KAU!

MAAF

HAKIKATNYA BILA MANUSIA MELAKUKAN KESALAHAN ,SEGERA MEMOHON MAAF ,DIA AKAN DIMAAFKAN WALAU BERAT MANA SEKALIPUN KESALAHANNYA. DENGAN HARAPAN DIA INSAF DAN TIDAK AKAN MENGULANGINYA LAGI.

TETAPI BILA DIA INGIN MENGULANGI PERBUATANNYA DAN AKAN MENGULANG LAGI KESILAPANNYA , aPAKAH WAJAR KATA MAAF DIUNGKAP LAGI?

WALAU RAMAI INSAN YANG SUKA MELAKUKAN KESILAPAN BERULANG KALI tETAPI TIADA INSAN YANG SANGGUP MEMBIARKAN PERASAANNYA DIPERMAINKAN LAGI.UNGKAPAN MAAF WALAU HANYA SEKALI TETAPI CUKUP MENGHAPUSKAN SERIBU DOSA DARI SERIBU keMAAFan TETAPI TIDAK MEMPUNYAI APA-APA MAKNA.

jADI CUKUPLAH HANYA SEKALI AKU MAAFKAN.

Sunday, October 05, 2008

DIAM LEBIH BAGUS

Dulu Arwah ibu pesan kalau ada orang terutamanya yang amat rapat dengan kita contohnya suami ke, anak ke , abang ke ,saudara ke dan seterusnya bagi kita hadiah.Ucap saja terima kasih dan jangan bersungut kalau tak berkenan di hati....nanti lain kali orang tu akan serik nak beri lagi.

Dari saat tu saya yang pada mulanya suka pakaian yang bewarna kelabu ,terima saja pemberian suami yang suka warna merah garang! Hikmahnya, saya baru perasan yang kulit saya (ala-ala kulit peranakan India) bila di padankan dengan kain bewarna merah, tersangatlah sesuai!Sedikit demi sedikit minat saya bertukar dari warna kelabu ke warna terang.


Pengajarannya: Jangan terus menolak sesuatu yang kita tidak suka, mungkin ia lebih bagus dari apa yang kita suka.

Kebiasaannya seorang ibu memberi nasihat kepada anak lebih mudah daripada seorang anak hendak menasihati si ibu.

Contohnya,
a)Anak bawa balik barang makanan atas alasan untuk menjamu orang ramai , tiba2 dia kata nak buat apa beli banyak2 !

b)Bila ternampak je botol cincalok ,dia dah tanya siapa yang nak makan cincalok ,sebab dia tak makan jangan ingat orang lain tak makan juga.

c)Bila belacan habis dia sibuk suruh beli, bila dah beli dua ketul dia sibuk suruh ambil dan bawa balik seketul...bila orang kata tak payah sebab boleh beli lain ,dia kata nak bagi orang lain. Belacan tu bukan nya nak rosak kalau di simpan dalam peti ais.Daging yang tinggal besar telapak tangan pun dia nak suruh kami bawa balik ..bila orang masak dia bedal sampai kenyang.

Bila buat kuih banyak pun katanya tak ada orang datang ....kalau dia tak ucap terima kasih pun saya tak kisah cuma tak boleh tahan lah dengan feel cerewetnya. Awal2 lagi saya dah cakap ,mana yang tak mahu saya bawa pulang ,habis cerita ,tak payah bebel2.

Masa nak pulang saya jadi jahat(sebenarnya tak berapa sihat) ....saya masukkan semua barang yang di beli suami ke dalam beg plastik. Dia cuba nak pilih2 barang yang dia mahu tapi saya tak bagi chance .Bila saya nak ambil saki baki biskut raya untuk bekalkan pada anak2 ,sempat pula dia tahan satu bekas tu kononnya sedap.

Lepas ni ,harap2 dia pahamlah .

SERABAI






GAMBAR BALIK KAMPUNG - Taiping











GAMBAR BALIK KAMPUNG -Kuala Kurau

Sebahagian dari gambar yang dapat di ambil ketika beraya di Kuala Kurau.




































Saturday, September 27, 2008

HATI-HATI

Tolong hati-hati dalam semua hal.

Dalam hidup manusia walau sejauh mana kita berhati-hati kadang-kadang ada ketika kita terleka juga. Seperti sorang Mat ni yang kena tipu dengan satu e mail yang menyuruh dia update dan tukar pin nombor on line banking sebagai tindakan keselamatan..dan apabila dia melakukannya terus datang satu sms memberitahu sejumlah wang telah di keluarkan dari bank simpanan nya . Apabila dia menghubungi pihak bank ternyata pihak bank tidak pernah menggunakan e mail sebagai cara berurusan....

Teringat suatu hari di Supermarket Batu Pahat:

Sedang kami menolak troley barangan dari tempat pembayaran..seorang laki-laki berpakaian kemas muncul depan kami dan mengajak kami ke meja nya untuk mengambil hadiah percuma dari syarikatnya (arezzo). Dua kali dia datang dan mengajak kami...
Saya dan suami sambil tanya kena beli barng ke?
Cina- oh tak perlu..datng ambil hadiah saja..sambil tanya pernah dengar barang arezzo tak?
Suami- Tak pernah.
Cina- ada masuk dalam TV ,mikrowave ovennya tahan karat,bekas tak panas tapi telur boleh masak, tak ada radioaktive ,ada 3 function...bla,bla,bla....dapur ni (barang lain pula) kalau pegang tak panas tapi bila letak periuk boleh masak air dengan cepat..bla,bla,bla..
Suami dan saya- tunjuk muka tak berminat.
Cina - tak mau beli pun tak pe tapi boleh tulis nama dan alamat Encik tanda sudah terima hadiah (berupa penghadang matahari untuk tingkap kereta) ,puan pun boleh tulis ,boleh kasi lagi satu ,sudah jadi dua.
Lepas tulis alamat dia bagi sorang satu kupon...
Saya- kupon apa ni?
Cina- diskaun dan hadiah ...(sambil tolong buka sebab nampak kami tak de reaksi.)
-Eh,eh encik dapat seratus ringgit diskaun ,tapi apasal ada lagi gambar dapur ,nanti saya tanya kawan saya .(sambil panggil budak Melayu pulak)

Melayu- Nanti saya cuba talipon bos saya...harga dapur ni RM 3000 encik,kemudian encik dapat diskaun atas barangan oven mikrowave....encik dah untung encik.(syarat kena beli mikrowave oven yang beharga tiga ribu lebih)

Saya- Guna kaki cuit2 Kaki suami.

Harga mikrowave oven mungkin tak sampai tiga ribu.....dan dapur masak jenis haba tu sekarang ni paling mahal pun tujuh hingga sembilan ratus..so apa yang freenya?


Untuk anak-anak bonda yang berada di Melaka, Serdang dan Taiping, nak kasi tahu ,insyaallah pagi esuk baru ayahanda kome, bonda dan dinda bongsu akan berangkat...madah ayahanda kpd bonda kalau bertolak petang ni di mana gerangan kam akan beradu, ye tak?Bior le ayahanda yg decide ....bonda mengikut aje.

Thursday, September 25, 2008

Maaf Zahir Bathin

Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]

Selamat Hari Raya

Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]

THE MOMENT I VE BEEN WAITING FOR

Debat Tudung Wanita : Jawapan Kepada

Artikel Raja Petra (Malaysia today)

- The Great Tudung Debate : A Response to Raja Petra's Article

By

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

This writing is a response to Raja Petra Kamaruddin about muslim women's aurat in his popular blog ( Malaysia today). Source

RAJA PETRA's FRIEND WROTE :

In the article there was a sentence stating: "Apparently, the tudung was 'decreed' for only the Prophet's wives and not for all women..." So I've have looked into the Quran and found some things.

1) "O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, so that they may be recognised and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful." Surah Al-Ahzab (33), verse 59.

Comment : Firstly, see the words 'so that they may be recognised and not annoyed'. This means at least the face must be visible. It is wrong to say that other women at that time (non Muslim Arabs, Jews, Christians) did not wear the tudung. The truth is that the Jewish and Christian women wore far more conservative tudung than the Muslim women.

Covering the body is also required of men and women in the desert. It has nothing to do with any religion. So when the verse says 'so that they may be recognised' it actually means the women should not cover their face or head in such a way that the people cannot differentiate them from other Christian and Jewish women who also wear tudung and veils. This means there is no such thing as a tudung to cover your head and face.

The verse 33:59 says the following in Arabic:

Ya ayyuhan nabi : O you prophet

qul li-azwajika wabanaatika : tell your wives, your daughters

wa nisaa i mu'mineena : and the believing women

yudneena : to lengthen

Alayhinna : over them

min jalabeebihinna : from their garments/cloaks.

There is absolutely NO mention of head or hair or face in this verse. There is no reference to tudung. The reference is to lengthen your garments over your body. This means women must dress decently.

UZAR'S COMMENT

Unfortunately, you have misinterpret the verse and understanding it out of its context, i assumed that's because you are not examining the whole structure of the verse.

In reality, as a servant of Allah SWT and the follower of Rasulullah SAW, we are taught to always come back to Al-Quran and Al-Hadith to obtain assurance about the permissibility of a matter. Regarding this, Allah SWT said:-

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

"O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies. That will be better, that they should be known (as a free respectable MUSLIM women) so as not to be molested. "(Al-Ahzab: 59)

It is agreed unanimously by ulama that every verse that is revealed to our prophet Muhammad s.a.w is also intended to Muslim except defined otherwise by our Prophet either in his hadis or by other quranic verses. For example: our prophet has more than four wives at a time, it is called "Khususiyat anbiya" which we are not allowed to follow due to Allah's will and many other logical reasons.

Therefore, in this case, covering aurat including head, hair, neck and chest is strongly commanded not only for prophet's wives but also to all muslim women. It is not just an Arab's custom due to the sandy desert, but it is indeed a religious commandment. It is also very obvious stated in the above verse where it is mentioned :

وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ

Meaning : "the women of the believers"

Therefore whoever claims they are muslim, they are obliged to uphold and stick to the decree in the verse.

Jilbab is a dress (of similar width to ‘baju kurung') worn by women to cover their bodies. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi explained that when some women during the Jahiliah period left their houses, they loved to display some parts of their beauty such as the chest, neck and hair until they were being harassed by those wicked men who like to commit zina.

Then, the above verse was revealed commanding the Muslim women to EXTEND (and not only) their jilbab so that the parts that could lead to fitnah will be covered. In this way, they would be identified as women who are protected (‘afifah) and a true MUSLIM WOMEN. As a consequence, they would not be molested.


LANJUTAN SILA KE WWW.ZAHARUDDIN.NET

http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=753&Itemid=72

------------------------------------------------------------------------------------------------

ALHAMDULILLAH,

UNTUK PENGETAHUAN AWAM SAYA ADALAH SALAH SEORANG PENGGEMAR PENULISAN RAJA PETRA KERANA DIA MENGUPAS ISU POLITIK NEGARA YANG SELAMA INI SAYA KURANG PAHAM.SEHINGGALAH BILA BELIAU MULA MENULIS ISU-ISU AGAMA IAITU DI LUAR DARI KEMAHIRAN NYA .SAYA MULA TINGGALKAN PENULISANNYA MALAHAN DALAM BLOG SAYA JUGA TURUT MELUAHKAN PERASAAN KURANG SENANG TERHADAP ISU-ISU TERSEBUT SEPERTI ISU TIDAK MEMAKAI TUDUNG.BAGI PENDAPATNYA BAHAWA ISTERINYA LEBIH ISLAM DAN LEBIH TAHU TENTANG ISLAM DARINYA DAN RAMAI ORANG KERANA BANYAK MEMBACA BUKU2 AGAMA.SAYA YAKIN PENULISANNYA BOLEH MEMPENGARUHI RAMAI REMAJA ISLAM YANG KURANG PAHAM TENTANG ISU TERSEBUT.SAYA JUGA PERNAH MENYUARAKAN PADA BLOGGER MAHAGURU 58 DAN MENGHARAP DIA MENULIS ISU TUDUNG ATAU MUDAH SEBUT 'COUNTER ATTACK' APA YG RPK TULIS TETAPI HAMPA. AKHIRNYA HARI INI SAYA TERBACA DALAM BLOG UZ ZAHARUDDIN DAN AMAT BERPUAS HATI DENGAN TERJEMAHAN DAN HURAIAN NYA- MUDAH2AN SAMA-SAMA KITA MENDAPAT HIDAYAH. AMIN.