Pages

Thursday, June 05, 2008

JATI DIRI dan CABARAN

Aku rasa dunia sekarang dah tak sesuai dengan manusia yang mudah TERASA dan main RASA-RASA. Dunia sekarang mesti dipenuhi dengan manusia yang berhati BESI dan BerKEYAKINAN tinggi.

Kalau kamu bangsa MELAYU yang terkenal dengan sifat lemah lembut dan sensitif dan MALU-MALU kucing ,HARAP AMBIL PERHATIAN!

Kalau dulu biarpun ekonomi amat mundur kita masih boleh berbangga dengan kekuatan kita di dalam arena politik. Kini kita tidak lagi bertaring di dalam Dewan Sidang....sekarang politik yang di bangga2kan oleh orang MELAYU sudah hancur ,mungkin ada HIKMAH nya bagi segelintir kita yang suka kepada cabaran dan pembaharuan.KHUSUS yang suka bertarung dan tidak mudah mahu mengalah.

Apa yang bangsa lain boleh buat ,Melayu juga boleh buat kecuali yang bertentangan dengan undang2 yang otomatik bersalahan dengan hukum kecuali mereka yang memang tidak lagi mengamal ISLAM . Kalau mereka menipu kita jangan!

Seperti kita mereka juga bukan dilahirkan terus pandai tetapi mereka mempunyai daya usaha yang tinggi. Tidak takut untuk meneroka sesuatu yang baru yang mereka fikirkan bagus.

Untuk bangsa MELAYU yang beragama ISLAM jangan lagi melatah JIKA kerajaan tidak lagi bagi subsidi buku pinjaman kepada anak2 kita yang ramai dari isteri atau isteri2 kita yang ramai tu. Jangan lagi melatah kalau kita lihat rumah2 ibadat bangsa lain tumbuh subur dengan aktiviti2 yang lebih rancak dari masjid kita. Jangan malu jadi kuli dulu sebelum jadi taukeh, cari pengalaman dan keyakinan diri dulu.

Terlanjur cakap pasal MASJID....SEMASA AKU BALIK KAMPUNG DAN MELINTASI SETIAP MASJID di SEPANJANG PERJALANAn DARI SELATAN KE UTARA MAKA AKU TERFIKIR KENAPA TEMPAT IBADAH YANG KITA PANGGIL RUMAH ALLAH ITU TERLALU SURAM......BERPAGAR INDAH TETAPI KOSONG.....TIDAK BOLEH KAH KITA BUAT IA LEBIH MESRA PENDUDUK SEPERTI SENTIASA ADA SESUTU YANG BAGUS DI DALAMNYA....ATAU MUNGKIN KAH SUATU HARI NANTI KITA TERPAKSA PASANG LAGU RAP ATAU LAGU SITI NURHALIZA UNTUK MENARIK ORANG RAMAI DATANG KE TEMPAT YANG KITA PANGGIL RUMAH ALLAH ITU.CONTOH nya SIAPA yang sanggup bagi tuition percuma kepada budak2 kampung untuk dapat PAHALA?????

No comments: