Pages

Friday, September 05, 2008

SUMPAH

This is good man , at least it is something new for my own understanding about sumpah...

Here from Sang Kelembai blog ;


" Di dalam Islam mengangkat sumpah bagi menafikan perkara-perkara yang tidak benar tidak menjadi kesalahan dan jika bersumpah junjung AL Quran pun bagi menafikan tidak berkahwin dua pun tidak menjadi kesalahan bagi tujuan menjaga keharmonian rumah tangga walau pun sebenar sudah berkahwin dua dengan syarat membayar dendanya dengan berpuasa tiga hari atau memberikan jamuan kepada anak-anak yatim bagi membatalkan sumpah palsu itu.

Tetapi dia menjadi haram dan berdosa jika kita bersumpah dengan perkara yang mengaku bermaksiat dan mengaibkan diri sendiri sehingga menjejaskan nama keluarga dan keturunan seperti perbuatan zina atau hubungan seks terlarang. Maka tidak payah mana-mana pakar agama untuk memberi apa-apa komen terhadap sumpah mengaku diri di zina atau di liwat kerana isu nya, perbuatan bersumpah itu sendiri sudah berdosa dan haram...."

Bila bab2 sumpah ni macam2 cerita yang aku dengar dan terbaca...banyak yang positif dan negatifnya...ada orang cuma bersumpah palsu atau main2 sumpah...bagaimana kalau yang betul..pun dianggap orang main2..baik jangan bersumpah!

Namun aku percaya satu perkara..iaitu kalau orang itu betul2 teraniaya..maka doanya akan cepat dimakbulkan Allah....dan apa budak saiful tu betul2 teraniaya ke..atau ada niat lain yang lebih busuk dari perangai busuk orang yang nak dikenakannya.....

Suami kata habislah Malaysia dapat pemerintah kaki homo...tunggu je balanya ...aku jawap sekarang pun dia tak memerintah tetapi bersepah je kelab gay , siap semua orang tahu di mana dan siapa pengunjungnya...sama aje ....

No comments: