Pages

Wednesday, December 24, 2008

LAGI2 politik suka tunggang terbalik

Tak habis2 nak ubah sistem pembelajaran di Malaysia ni. Macam benang bersimpul je, sekejap terbelit sekejap terurai...yang rugi nanti sapa entah!

Malas nak elaborate ...baca je lah sendiri.
http://www.drkhir.com/2008/12/kembalikan-matematik-dan-sains-kepada.html#comments


Ini posting yang lalu....bila lah Malaysia ni nak setanding negara maju...buat keputusan pun boleh main cuba2 dulu..tak bagus tukar ,bagus pun tukar sebab nak jadi hero nak jadi femes...Benci betul dengan orang Politik ni!!!

http://naha-ragammanusia.blogspot.com/2008/12/i-hate-this-fella.html

Tuesday, December 23, 2008

Diari Abby

Abby beranak lagi buat kali ke dua. Kali ni dia kelihatan lebih bijak mengendalikan anak2nya. Aku lihat dia memasukkan anaknya ke dalam mulut dan mengubahnya ketempat yang lebih luas...tidak lagi di dlam sarangnya yang sempit. Ku kira anak hamster sebanyak 3 ekor itu sudah berumur dalam linkungan seminggu kerana badannya yang sudah agak kehitaman sedikit.

politik DAN perempuan

Baru2 ni dalam blog perempuan Umno ada mention Kak Pidah dah menopause jadi depa tak perlukan khidmat bakti Kak Pidah lagi tetapi mahu Kak Shaharizat pula yang jadi ketua.

Pelik betul lah orang perempuan ni... masih tak paham.... orang perempuan yang dah menopause lah lagi bagus ..tak de nak goda2 dan digoda .Dengar cerita entah betul atau tidak Kak Pidah benarkan suaminya kahwin lagi satu semata2 nak ambil tempat dia sebagai isteri kerana dia tak mampu berada di sisi suaminya sepanjang masa.

Ini menunjukkan dia wanita yang teramat WARAS.Dah tak perlu nak fikir hal lain kecuali kerjanya jadi tentulah kerjanya akan jadi lebih bagus. Walau aku bukan perempuan UMNO aku rasa malu le bila orang pompuan bergaduh tak professional langsung... suka kutuk depan2 .Mula2 cakap pasal menopause nanti mula lah selak kat sana selak kat sini....buruk betul orang politik ni tak kira laki2 tak kira perempuan.

Tunggu je le waktu mengundi nanti, siapa dapat undi majority ,dialah yang menang. Susah sangat ke nak jadi orang politik ni...buat malu kaum sendiri je!

Bau Bangkai

Aku selalu was2 nak menuduh orang tanpa bukti yang nyata walaupun ada orang yang sanggup bersumpah atas nama Quran apatah lagi dengan nama Allah SWT. Tetapi memang adat lah bau bangkai memang susah nak dielak lambat laung akan terhidu juga...dan akan ada manusia yang akan mencari dari mana datangnya bau bangkai itu.

Kata pepatah kalau dah biasa alah bisa ,di sini kalau dah biasa alah kan dosa. Dia tentu akan mengulangi tabiat biasanya .... kata pepatah lagi sepandai2 tupai melompat akan jatuh ke tanah juga ...ya, kalau tak berhati2 dia akan jatuh .Mudahan kali ini dia jatuh dengan hina sekali atas perbuatannya.

Sunday, December 21, 2008

umat ku seperti ayam?

Dulu dah pernah publish link ni ,hari ni aku tampal pula u tube ini untuk peringatan diri sendiri supaya tidak ALPHA>


Tuesday, December 16, 2008

FAREWELL BAD BUSH.

Siapa yang tak benci Bush, kecuali orang yang berperangai macam BUSH juga.....walaupun dalam Islam tak benarkan perasaan benci tumbuh dalam hati tetapi ada sesetengah kes tu ia menjalar tanpa dapat dikawal contoh nya macam berita di bawah ni....

AKU TUMPANG GEMBIRA SEBAB BUKAN SENANG NAK BALING KASUT DEKAT MUKA PENJENAYAH PERANG NO SATU NI,KALAU BOLEH RAMAI JUGA ORANG NAK LUDAH MUKA DIA TAPI SUSAH NAK DAPAT PELUANG KEEMASAN NI..SAYA ANGGAP PEMBERITA iRAQ NI MEWAKILI SEMUA ORANG TAK KIRA ISLAM ATAU YANG BUKAN YANG MEMANG MEMBENCI SIKAP BUSH.MUDAH2AN DIA SELAMAT DARI TINDAKAN UNDANG2.

Arabs hail shoe attack as Bush's farewell gift

AFP - Tuesday, December 16

BAGHDAD (AFP) - - Iraq faced mounting calls on Monday to release the journalist who hurled his shoes at George W. Bush, an action branded shameful by the government but hailed in the Arab world as an ideal parting gift to the unpopular US president.

Colleagues of Muntazer al-Zaidi, who works for independent Iraqi television station Al-Baghdadia, said he "detested America" and had been plotting such an attack for months against the man who ordered the war on his country.

"Throwing the shoes at Bush was the best goodbye kiss ever... it expresses how Iraqis and other Arabs hate Bush," wrote Musa Barhoumeh, editor of Jordan's independent Al-Gahd newspaper.

Hundreds of Iraqis joined anti-US demonstrations to protest at Bush's farewell visit on Sunday to Iraq, which was plunged into a deadly insurgency and near civil war in the aftermath of the 2003 invasion.

The Iraqi government branded Zaidi's actions as "shameful" and demanded an apology from his Cairo-based employer, which in turn called for his immediate release from custody.

Zaidi jumped up as Bush was holding a press conference with Iraqi Prime Minister Nuri al-Maliki on Sunday, shouted "It is the farewell kiss, you dog" and threw two shoes at the US leader.

The shoes missed after Bush ducked and Zaidi was wrestled to the ground by security guards. He is currently being held by the Iraqi authorities, a source in Maliki's office said without elaborating.

Al-Baghdadia issued a statement demanding Zaidi's release "in line with the democracy and freedom of expression that the American authorities promised the Iraqi people."

"Any measures against Muntazer will be considered the acts of a dictatorial regime," it added.

But the government called for the channel to apologise, saying: "This action harms the reputation of Iraqi journalists and journalism in general."

Saddam Hussein's former lawyer Khalil al-Dulaimi said he was forming a team to defend Zaidi and that around 200 lawyers, including Americans, had offered their services for free.

"It was the least thing for an Iraqi to do to Bush, the tyrant criminal who has killed two million people in Iraq and Afghanistan," said Dulaimi.

"Our defence of Zaidi will be based on the fact that the United States is occupying Iraq, and resistance is legitimate by all means, including shoes."

Zaidi's colleagues in Baghdad, where he had worked for three years, said he had long been planning to throw shoes at Bush if ever he got the chance.

"Muntazer detested America. He detested the US soldiers, he detested Bush," said one on condition of anonymity.

Soles of shoes are considered the ultimate insult in Arab culture. After Saddam's statue was toppled in Baghdad in April 2003, many onlookers pelted it with their shoes.

But young Iraqi woman Oum Mina said she didn't consider Zaidi a hero.

"Bush is our enemy. But when you invite your enemy into your home, you don't treat him this way. This could destroy the image of Iraqis."

Protestors in Sadr City, the bastion of radical anti-US cleric Moqtada al-Sadr, however, threw shoes at passing US military vehicles, while in the holy Shiite city of Najaf, the crowds chanted "Down with America."

"All US soldiers who have used their shoes to humiliate Iraqis should be brought to justice, along with their US superiors, including Bush," said Ali Qeisi, head of a Jordan-based Iraqi rights group.

"The flying shoe speaks more for Arab public opinion than all the despots/puppets that Bush meets with during his travels in the Middle East," said Asad Abu Khalil, a popular Lebanese-American blogger and professor at Stanislaus University in California at angryarab.blogspot.com

An Iraqi lawyer said Zaidi risked a miminum of two years in prison if he is prosecuted for insulting a visiting head of state, but could face a 15-year term if he is charged with attempted murder.

"We fear for his safety," said Muzhir al-Khafaji, programming director for the television channel, adding that Zaidi had been arrested before by the Americans and that there were fears that more of its 200 correspondents in Iraq would be detained.

But in Libya, a charity headed by Moamer Kadhafi's daugher Aisha announced it was going to award Zaidi an "order of courage" for his actions.

Friday, December 12, 2008

TERLAMBAT

BAGAIMANA PERASAAN KAMU JIKA KAMU TAHU ISTERI BARU KAMU TIDAK MENANGIS ATAS PEMERGIAN KAMU, MALAHAN DENGAN MUKA MANIS DAN SENANG HATI MELIHAT TUBUH KAMU YANG TERKUJUR ITU .

DIA FIKIR SUDAH MENANG LOTERI ATAS INSURAN NYAWA KAMU.....BAGAIMANA REAKSI KAMU JIKA KAMU LIHAT ISTERI BARU KAMU LANGSUNG TIDAK MENGHURMATI JENAZAH KAMU.(dI SINI BARU DIBACA MUDA)

MALANGNYA SUDAH TERLAMBAT.KAMU SUDAH MATI. YANG MARAH IALAH ORANG YANG MASIH MENYAYANGI KAMU.

Thursday, December 11, 2008

I HATE This FELLA

WHO ARE YOU ????

THE Chinese-education lobby group Dong Jiao Zong, according to a news report, is threatening a nationwide protest should the government decide to continue with teaching Science and Maths in English.


My son has No PROBLEM studying his Science and Maths in English...why the pain is in your ass!

Tuesday, December 09, 2008

AJAL

Bismillahirrahmanirrahim.

Kali ini aku mulakan postingku dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Dan dengan rasa hati seorang hamba ,akan rasa amat kecut kerana ingin berbicara soal mati.Perkara yang amat di takuti kerana banyak yang tersembunyi ketika menghadapi mati dan perkara2 yang akan berlaku sesudah mati itu sendiri.

Oleh kerana yang hidup tidak dapat lari dari kematian seperti orang Muda tidak dapat lari dari menjadi tua...makanya tidak menjadi satu kesalahan kalau aku berbicara soal mati dan ketentuan Tuhan.Berkurun Saintis mencuba dan terus mencuba hendak menghidup semula orang yang mati dan kerana mati juga bersangkut rapat dengan jangka hayat maka banyaklah sudah kaedah2 yang boleh melambatkan proses penuaan..tetapi perkara MATI tetap datang.

Rambut yang putih boleh dihitamkan ,kulit yang berkedut boleh di tegangkan malahan badan yang lemah boleh di kembalikan tenaga .Jantung yang tidak berdegup pun boleh di degupkan dengan menggunakan bateri. Namun nyawa manusia masih menjadi misteri. Siapa yang boleh menjadi Tuhan untuk memberi dan mengambil Nyawa.

Ajal adalah ketentuan Illahi Yang Maha Esa dan tidak ada seorang manusia atau makhluk Allah yang dapat meramal kematian kita dengan tepat. Namun sejak manusia mempelajari sains dan teknologi ,pakar sudah pandai meramal dan mengagak jangka masa hidup pesakitnya(dengan melihat kerosakan organ dalaman). Tidak tepat tetapi hampir tepat seperti dapat mengira bila janin akan membesar dan di lahirkan dari rahim Ibu.Seperti pesakit kanser yang dapat di kira dari kerusakan cell dalam tubuh pesakit tersebut.

Selain pesakit kanser yang mungkin tahu ajal nya akan tiba, ada juga beberapa kes seperti banduan yang akan menjalani hukuman mati dan hari hukumannya sudah diumumkan....bagaimana perasaan mereka ketika itu, tenang?Kecut?

Aku tertanya-tanya diriku sendiri seandainya aku di beri pilihan apakah aku mahu tahu BILA KEMATIAN KU? Apakah ia lebih Baik dari tidak mengetahui ?Apakah aku akan menangis sepanjang masa sampil mengenang2 nasib ku yang malang itu atau aku akan dilanda kemurungan ,hilang selera makan kerana putus asa dan sebagainya.

Bagaimana pula kalau pengidap kanser yang sudah tahu dia akan mati itu lebih bertuah dari insan yang tidak tahu....erti kata lain mereka boleh bersedia menghadapi kematian.Mereka sempat memohon maaf dari orang yang pernah mereka sakiti, melangsaikan hutang piutang mereka atau sekurang2nya menulis nama2 orang yang mereka berhutang, memohon ampun atau bertaubat , memperbanyakkan ibadah dan sedekah serta lain2.Bukankah mereka lebih beruntung?

Manusia semua akan mati cuma cara dan penyebab kematian itu berlainan. Kita mungkin mati tertindih bantal , lemas, terjatuh bangunan ,terlanggar kereta , termakan racun , tertimbus tanah ,terkena serangan jantung ,tertembak ,terbakar ,di tikam perompak dan lain2.

Atau paling tidak kita mati kerana jangka hayat kita sudah tamat...kita sudah tua ,terlalu lemah untuk menghirup udara melalui sistem pernafasan kita , dengan erti kata lain semua sistem dalam badan kita akhirnya gagal untuk berfungsi . Semua organ badan sudah tamat tempuh .Kulit kita yang tegang dulu pun sudah kecut dan keriput. Usus perut kita pun sudah longggar ,tidak dapat mencerna makanan dan menolaknya keluar dan terkumpullah najis tersebut didalam usus besar .Dan ketika mayat kita dimandikan dan di bersihkan ,perut kita akan di tekan sedikit agar najis itu keluar.

Ajal di takrifkan dalam rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada kada dan kadar sesudah mempercayai untung baik dan jahat.Sewaktu di bangku sekolah rendah aku diajar makna kada dan kadar. Kadar adalah ketentuan Allah yang masih boleh berubah manakala Kada adalah sesuatu yang sudah termaktub.

Pepatah Melayu dahulu selalu berkata, beras secupak tidak akan menjadi segantang tetapi disangkal oleh cerdik pandai.Kalau dulu orang ramai tidak bersekolah, mereka jadi malas hendak berusaha..semua menyalahkan Takdir....
Mereka hanya tahu bahawa jodoh , rezki dan ajal di tangan Tuhan lalu mereka tidak perlu berusaha kerana semua sudah tersurat dalam Takdir kita.

Tetapi kata Ustaz ,selagi ajal belum tiba kita boleh berusaha untuk mengelakkan diri dari maut.Contohnya jika wabak telah datang ke tempat kita ,kita boleh berusaha pindah dan seandainya kita terkena wabak tersebut...kita boleh berusaha untuk mengubatinya pula sehinggalah kematian menjemput maka kita terima ia sebagai takdir dan ketentuan Allah yang termaktub dalam kada kita.Begitu juga dengan rezki kita kena berusaha bersungguh2 dan kemudian berserah atau bertawakkal pada Allah SWT.

Kita salahkan driver bas bila berlaku pelanggaran dan kematian penumpang .Dan apabila berlaku tanah runtuh di Bukit Antarabangsa dan menyebabkan kematian, kita salahkan kerajaan kerena membenarkan mereka membina rumah di kaki2 bukit. Kita juga salahkan majikan yang menekan pekerja sehingga pekerja jadi stress dan mati diserang sakit jantung.Kita salahkan pemakanan dan cara hidup kita yang tidak sihat apabila kita jatuh sakit.Baru2 ini Majikan suami akan menghukum Pengurus Ladang atau Kilang sekiranya pekerjanya mati kemalangan sewaktu bekerja di bawahnya.

Apabila terlalu kerap berlaku kemalangan dalam waktu kerja, salah seorang bos telah menghantar surat pekeliling agar dilakukan sembahyang hajat beramai2 agar Tuhan memberi pertunjuk ...sehari selepas sembahyang hajat dilakukan ...dia meninggal dunia kerana serangan jantung ketika bermain bedminton. Banyak andaian, banyak pengajaran yang boleh didapati dari peristiwa ini...salah satu darinya tak kira apa usaha majikan telah lakukan untuk mengelak kemalangan ketika bekerja tetapi Allah itu lagi Maha Mengetahui...kita manusia boleh merancang dan berusaha tetapi penentuan bukan di tangan kita.

Allah matikan kita dengan bersebab.Jika manusia mati tanpa sebab...tidakkah kita hidup dalam keadaan lebih takut dan panik.Seandainya kita semua mati tanpa sebarang sebab tidakkah kita akan menunggu kematian itu setiap detik sehingga tidak mahu melangkah keluar sejengkal pun dari tempat kita duduk.

Tetapi Allah itu Maha Sempurna, dimatikan kita dengan bersebab dan disembunyikan waktunya dari kita supaya kita boleh terus hidup seperti biasa tanpa rasa takut sehinggalah Malaikat Maut muncul di hadapan kita.......

Didikasi untuk Allahyarham Muhamad Yusuf bin Abdullah .


Thursday, December 04, 2008

RMC- KERATAN AKHBAR


Thursday December 4, 2008

400 teens vie for 250 places at RMC


KUALA LUMPUR: It is hard to find 15-year-olds willing to give up their PlayStations for two years but that is exactly what more than 400 applicants vying for a place at the Royal Military College (RMC) are willing to sacrifice.

These post-PMR students selected from the more than 1,000 applicants nationwide went through intense physical tests at the RMC yesterday, which included push-ups, sit-ups and running, to determine if they have what it takes to make it at the prestigious military school.

There are vacancies for 250 students at the school.

“I believe this is the best place for me to achieve my dreams and develop my talents,” said Zainal Asnawi Asyraf Zainal Abbidin, who returned on his own accord from the United States, where his father works as a diplomat at the Malaysian Embassy, just to sign up for the RMC.

More than 400 teenagers aspiring to enter the Royal Military College went through intense physical tests yesterday to see if they have what it takes to be recruits. The drills, including push-ups, seemed too much to stomach for some of the post-PMR students. Education at the college includes academics and military training.

“We will have to give up things like video games, TV and in my case, friends. But being successful isn’t easy. You have to sacrifice for it,” Zainal Asnawi said.

Education at the RMC is a combination of academics and military training with a strong focus on discipline and character building.

Prominent RMC alumni include former MCA president Tun Dr Ling Liong Sik and Akademi Fantasia host AC Mizal.

TAK JADI

Minggu lepas sepatutnya aku punya rancangan ke Tanjung Malim ada jemputan kahwin anak sulung Loma. Dah plan ,mula2 call dan tanya Azlan kalau2 dia free untuk temankan aku pada hari tu,tetapi dia dah ada plan lain.

Kemudian call anak sulung ku Ahmad, dia kata ok boleh jemput aku di Puduraya. Dari situ kami akan ke TM. Aku cadang ambil tiket pulang ke Kluang malam tu juga, maklum lah aku nak pergi sorang2 tinggalkan suami dan anak bongsu kat rumah.Itu plan asal. Sekarang cuma nak minta IZIN suami saja lagi.

Bila dah cakap dengan suami pasal plan tu, dia pun nak ikut...aku cakap naik kereta Satria Ahmad jemput, dia cakap tak confident .Dia mahu pakai Myvi.So aku kena kacau Azlan ....nak jadi cerita plan Azlan pun terpaksa berubah hari tu..Aku cakap nak bertolak dari rumah dengan bas pukul 7 pagi tapi suami kata 10 pagi pun ok.Lepas tu dia cakap naik MPV je lah.Seperti selalunya ,dari pukul 10 pagi jadi pukul 12 tengahari...

Ikutkan tak perlu pergi sebab dah tahu takkan sampai kerumah kenduri tu tetapi atas sebab nak hantar si Muis tu balik, ikut lah juga.Sampai Melaka dah pukul 3 ptg .Jalan agak sesak ,maklumlah cuti sekolah....suami pula seperti yang dimaklumkan macam dah tak de tenaga nak driving...dan akhirnya kami melepak di Melaka instead of KL.

Di Melaka aku jumpa a few things yang menawan hati,termasuklah piring kuih 2 tingkat ni..tapi bila pulang dan display atas meja makan macam tak cukup pula satu...jadi aku call anak kat MMU suruh cari lagi satu ....nak sebiji macam dalam gambar ni ...kalau tak serupa tak mau tau. ITU SAJA ;) .Yang selalu tak menjadi..MM.

Tuesday, December 02, 2008

DIARY ABBY - baby mati

Aku ada rujuk dalam internet pasal characters SiAbby ni..rupa2nya bukan jantan yang suka gigit anak tetapi Si ibu jika dia belum ada pengalaman. Spesis ni lebih pentingkan kediaman atau territorynya. Dia akan bergaduh kalau kediamannya di ganggu. Bila anak menjangkau 4 minggu ,sepatutnya diasingkan segera.....Hari tu sebelum ke Melaka,dari segi kiraanku umur anak Abby dah masuk 4 minggu. Aku sepatutnya dah asingkan anak Abby tu..tetapi tak ada bekas sesuai.

Akhirnya memang betul...2 hari kemudian aku dapati anaknya dah tak aktif lagi,dah mati....ABBY oh ABBy! Apa jenis ibu kamu ni...

Di bawah ni gambar anak Abby yang aku sempat rakam ketika berusia 4 minggu. Perutnya amat2 borol dan pergerakannya sangat aktif.Macam tak sure pula bila nak asingkan baby dengan ibu , tenguklah dia menyusu ...mmmm nampaknya kena cari lebih banyak bahan rujukan untuk memahami character binatang ni.


video

KualaLumpurWorldMarchingBandCompetition

Di bawah ada dua youtube yang ingin saya kongsi bersama....sebab satu: saya peminat Marching Bands , dua: SekTinggiKlang (bekas sekolah anak2 saya) jadi juara tahun ini, tiga: Muis ,kawan anak saya salah sorang dari drummers mewakili Sekolah Tinggi Klang dan akan terbang ke Melbourne bulan Jun tahun depan untuk mewakili Malaysia.

Jadi apa lagi ,click saja link di bawah.

http://www.youtube.com/watch?v=jmUAz2MY2RY&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=YFxaUz-bWIE&feature=related