Pages

Thursday, February 26, 2009

ANON ....PLZ GIVE TRUE ANSWERS!

PETIKAN YANG MELAMPAU- 102 org laki-laki dan 100 perempuan Malaysia mewakili 27 juta penduduk

Lalu RUMUSANnya

Malaysians not so hot in bedroom -

KUALA LUMPUR: A surprisingly high number of Malaysians are not sexually satisfied, a survey by pharmaceutical company Pfizer has revealed.

Two out of three Malaysian men and three out of four women are not satisfied with their sex lives, the Asia-Pacific Sexual Health and Overall Wellness survey stated. Malaysians are ranked sixth among 13 countries but, if it’s any consolation, Singaporeans fared worse. They are in eighth spot.

India topped the list with 70% of the respondents saying they were satisfied with their sex lives while Japan reported the lowest sexual satisfaction rate at 10%. “The Malaysian figure is higher than the overall Asia Pacific results where 57% of men and 64% of women reported being not very satisfied with sex,” said Dr Rosie King, who led the study in the Asia Pacific region from May to July 2008.

“The survey links the level of erection hardness to sexual satisfaction for men.” said Dr King during a roundtable discussion at a hotel here yesterday.

The level of erection hardness is measured in a scale of one to four using the Erection Hardness Score (EHS) developed by the European Association of Urology.

“Level one is like tofu where the male organ is large but not hard, level two is similar to a peeled banana where it’s not hard enough for penetration, level three is like an unpeeled banana where it’s hard enough for penetration but not completely, and level four is similar to a cucumber where it’s completely hard and fully rigid,” explained Dr King.

The men were required to evaluate themselves using the EHS during the survey and 40% of Malaysian men reported that they experienced erection below grade four.

Compared to their EHS grade four counterparts, these men have sex less often, are less sexually satisfied, and may suffer from lack of self confidence, or worse, depression.

“We found that greater sexual satisfaction is strongly associated with greater satisfaction with life overall. Generally, men and women who are highly satisfied with their sex life have a more positive outlook on their relationships and life.

In Malaysia, 102 men and 100 women were selected nationwide based onage, marital status, education level, and income to participate in the survey.
Ads by Google

Petikan dari buku Seks dan Psikologi dari Prof Abdullah Hassan yang saya rasa sangat relevan.

PERLU DI INGAT ,
"Hasil kajian yang dijalankan oleh pakar-pakar mendapati tiga perkara yang paling banyak menimbulkan masalah dalam perkahwinan ialah wang ,seks dan komunikasi.

Perlu diingat,
Kepuasan laki-laki tidak datang dari ejakulasinya tetapi dari emosinya.

(Bagaimana membezakan orgasma laki-laki daripada kepuasan.
)


Kebanyakan perempuan yang percaya mereka sudah memberi peluang kepada suami mereka mengalami ejakulasi itu bererti mereka sudah memberi kepuasan kepada suami mereka adalah SANGAT TIDAK TEPAT!

Lelaki sememangnya mendapat semacam kepuasan apabila mengalami ejakulasi,iaitu bila punda air maninya dapat dikosongkan .
Ejakulasi seperti itu hanya di tahap boleh merasa LEGA. Macam orang tengah mengosongkan pundi air kencing.Jadi kita tidak boleh samakan rasa lega itu dengan sesuatu situasi yang dipanggil kepuasan.

Jadi pandai2lah nak buat suami puas secara emosi ye supaya RANKING ORANG MALAYSIA JADI HOT ,HOTTER and HOTTEST.

MARI BANDING HARGA

Nak expose sikit cara kita berbelanja ,kalau silap pilih tempat untuk makan atau minum ,bukan saja poket kita rabak tapi kita tak habis-habis memekak macamlah kita akan jatuh papa kedana esuknya .Sebab tu nak kena hati-hati tak mau jadi kaki memekak.Sebenarnya bukan pasal kita tapi harap-harap kedai tu la yang gulung tikar. Nak tahu apa yang saya bebelkan ,tenguk je dua bil yang bertarikh sama.Menjamu orang yang sama.Harga pun lebih kurang sama. Bezanya, bill pertama ordernya hanya minuman untuk 5 orang dan sepiring bawang goreng yang boleh kita congak berapa ketul dengan tak payah tenguk .Minuman hari itu ialah ,water melon jus lemau, carrot juice lemau, dua fresh lemon dan entah tak ingat lagi satu minuman apa..tapi juice buah2an juga.

Harga seperti tertera di atas ,service macam tahi kuching..ada ke patut semahal itu air dihidangkan dalam recycle plastic glass.(yang aku rasa dia akn basuh dan pakai balik sebab nak save cost atau tak mahu banyakkan sampah) Dah le rasa tak fresh , cuba bayangkan carrot susu sampai tak de rasa susu dan kemudian rasa macam kulit carrot yang dah seminggu terperap dalam peti ais.Begitu juga air watermelon yang tersangat lah cair .Oii !kami ke yang kena tanggung semua harga kapital kamu tu.Kalau macam tu lebih baik letak iklan ,harga duduk 30 min- RM10 ke ,tak le rasa tertipu sangat.



Bandingkan dengan bil di atas pula dan tenguk apa yang kami minum dan makan.BERBALOI kan?.Tempatnya juga selesa ada pilihan berhawa dingin atau udara biasa. Servicenya juga laju walaupun hari tu budak tu macam tak de pengalaman nak suruh kami repeat apa yang kami order..jadi dia bawa terlebih something .Tetapi Tenguk! masih BERBALOI kan????

Friday, February 20, 2009

Anak




















Last Sunday suami, Alan ,akak and ayum dapat jenguk anak bongsuku dekat RMC. Aku masih lagi di kampung waktu itu...aduh nak oi...dia tetap macam dulu talipon emaknya suruh datang jenguk dia. Kalau dulu ye le jarak sekolah dengan rumah baru 10 km sekarang dah lebih dari 300 km ,pun dia talipon suruh datang jumpa dia , alasan : adik ada banyak cerita nak bagitahu mama.















Semasa pendaftaran pada awal bulan Februari. Hingga ke hari ini 20 putera telah menarik diri termasuk seorang dari STK .

Thursday, February 19, 2009

CERITA KARUT

Beberapa hari lepas aku berada di kampung untuk menziarahi orang meninggal iaitu mak cik ku yang tinggal bersebelahan rumah bapak. Dalam suasana sedih aku juga terhibur kerana semua adik beradik ku kecuali abang long ada di kampung.

Seperti tradisi kami tak kering gusi untuk berkongsi cerita. Suara bapak yang paling kuat di antara kami semua,diikuti suara Pak Cik Dolah, Pak Jang ,Pak Tam dan kemudian Pak Teh. Tak lupa kalau ada Mak Su Lina dan Mak Lang Pah....aku anak saudara panggil Mak Andak atau Mak 'Dak.

Pak Teh macam tulah business nya ok tapi anak sulungnya masih tak ok.Pak Cik Dolah pula semakin berisi ,bininya pulak semakin slim.Masih suka bercakap pasal ilmu2 misteri..yg aku dan mak su tak berapa suka dengar..sebab kami otak business, semua mesti nyata dan jelas!

Pak Jang pula kali ni bawa pulang semua anak2nya kecuali yg bongsu sebab bersekolah.Azhar nampak segak sejak dah bekerja, adiknya Liana baru tamat dan tunggu posting jadi jururawat.Ummi yang pandai dan suka memasak jadi pengasuh budak..boleh dikatakan semua orang yang bermukim dengan nya nak letak anak2 mereka kat rumah ummi...sebabnya mereka yakin anak2 mereka tak akan lapar.Kalau bernasib baik dapat tapau makanan lagi.




Mak Lang pula kuat berpolitik untuk PAS begitu juga suaminya. Aku yakin dia memang ikhlas dalam perjuangan ISLAMnya untuk menegakkan hukum HUDUD sebab tu rezkinya selalu murah...diam tak diam dia dah ada tiga buah rumah.



Pak Ngah ,abang ku yang no dua sudah jadi guru pencen. Tiap kali dia bawa pulang sesuatu seperti ketam untuk dimasak kami akan panggil' ketam pencen' .Bila Mak Su yang memasak sambil memakai tuala kami akan panggilnya bibik lalu siaplah juadah dari bibik kami yang di namakan ' Ketam pencen goyang maut berlada'.

Masa nak makan Bapak komplen sebab bibik tak buang kulit ketam ( mulut bapak tinggal gusi kecut je) tapi Mak Baru sporting tolong kopekkan..wow! romantik betul , boleh jadi contoh untuk anak2 yg pemalas ni!Cucu2 dan kami guna penukul, alu lesung dan guna gigi ,sekelip mata je ketam tinggal hampas dan kulit .

Lepas makan ,Pak Ngah cakap cikgu2 Melayu yang terjerit2 dan terlolong 2 nak ubah dua mata pelajaran Matematik dan Sains ke BM semula bukannya apa ...depa tak tau cakap orang putih sebab tu depa rasa susah.Dah tua baru nak belajar Inggeris kan LIAT. Pelik tak bila setiap cikgu yang mengajar dua mata pelajaran ni dlam BI akan di beri alaun tambahan sebanyak RM 300 sorang..alasan sebab susah nak alih bahasa. PELIK tak???KARUT, KARUT!

Wednesday, February 18, 2009

HELP ME

Kebelakangan ini aku ribut berfikir ,dalam jangka 4 tahun lagi apa yang hendak aku buat. I have a lot of plans but as usual i dont have much money cos i am not working.

My 3 children will finish their studies in 2011 and another one will finish end of 2012 i guess just before their father's retirement in 2013.And i have another son the fith one who will finish SPM in 2010.

Dalam tahun 2013 juga , Insyaallah mahu tunaikan rukun Islam ke lima. Selain itu kena bersiap sedia untuk menerima menantu (memang sudah wajar).

Yang sedang bermain di dalam kepala ku ialah berniaga dari rumah. Berniaga dari rumah ada kebaikan dan kelmahannya. Kebaikanya aku tidak perlu mengeluar duit sewa, mudah mengurus dan tidak perlu keluar pagi balik petang atau malam.

Tetapi aku harus ingat kedai ku terlalu sukar untuk dilihat orang ramai kecuali orang2 yang berjiran sahaja. Jadi aku kena pandai mengiklankan kedaiku kepada umum.

Kedua aku sedang berfikir produk ku, samada yang boleh dijual hari2 atau hanya pada hari2 tertentu sahaja.

Kalau aku mahu menjualnya secara hari2 ,kedai makanan dan minuman adalah contoh terbaik. Tetapi masalahnya aku perlu ramai bantuan dalam hal ini. Aku tidak mampu bekejar ke pasar kemudian pulang untuk menyiap bahan2 yang diperlukan kemudian memasak kemudian melayan tetamu kemudian menjadi cashier dan kemudian jadi pencuci pinggan dan juga menyapu dan membersih lantai....jawabnya aku akan mati berdiri!

Mahu atau tidak aku terpaksa mencari sesuatu yang lebih mudah dan berharap ia akan berjaya. Untuk langkah pertama aku telah buka satu blog baru untuk mudahkan aku tunjukkan produk aku nanti. Langkah kedua aku akan mendaftar kedai ku dengan satu nama yang mudah dan senang di tangkap oleh minda.Dan langkah yang akhir ialah masa yang sesuai dan modal yang cukup.Itu saja buat masa ini. Click here http://lamadanbaru.blogspot.com/

AL Fatehah untuk Mak Cik

Mak Cik Milah, adik bapakku yang bongsu meninggal dunia hari ini . Sekarang bapak sudah tidak punya saudara lagi setelah kakaknya dan dua adik perempuannya meninggal dunia.

Mak Cik seorang yang peramah dan baik hati ,jadi tak hairanlah ramai ,amat RAMAI yang menziarahinya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya..AMIN.

Wednesday, February 04, 2009

MAU JADI BIJAK MACAM YAHUDI???

DAPAT E MAIL DARI KAWAN DAN IA BOLEH MENAFAATKAN KITA SEMUA... MANAKALA SI PEROKOK MUNGKIN DAPAT MEMPERTIMBANGKAN SEMULA UNTUK TERUS BERHENTI DARI MEROKOK.


Mengapa Yahudi Bijak?

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa
hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan
untuk dijadikan tesis ini, iaitu 揗engapa Yahudi Bijak?? Memang
tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala
bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang
perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di
dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan,
senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.


Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung
hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi
begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini
suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana?
Seperti kilang pengeluaran?


Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan
untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda
tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana
untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.


Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama,
persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi
saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.


Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel,
setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya
perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si
ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah
metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang
mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa
soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang
minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya
bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab,
搃a, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang
melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak?Perkara
ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya.
Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan
metamatik sehingga beliau melahirkan anak.


Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal
mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu
, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa
kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang,
menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala
ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan
dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat
orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan
untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.


Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara
pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama
perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet)
dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut
mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan
kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

[/color] Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu
sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang
kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka,
dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah
buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk
memahami pelajaran disekolah.


Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah
Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh
anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut
saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat
merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini
bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh
atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami
bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya,
pemilik pengeluar rokok terbesar adalah 厖 tekalah sendiri..!)


Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak
anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang
badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam
pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami
3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah
dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut
mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ
kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.


Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman
untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum
Yahudi.


Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik
berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di
dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di
California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun
kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak
Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi
mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari,
menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus
sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan
negara.
[b][/b] Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah)
disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka
digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala
kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi
ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke
institute tinggi di Politeknik dan Universiti.


Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh
terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang
perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga
dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan
lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan
sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian
seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak
hairanlah mereka dapat menguasai ?perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta
design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti
bisnes dan fesyen.


Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah
satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini
dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak
ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya
menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak
kita supaya bertambah aktif (bezikir). Lihat orang orang Jepun, mereka
sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang
Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah
sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!


Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg
berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika
mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa
faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda
untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu
lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di
Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah
naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti
perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan
digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa
faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California
sentiasa kekurangan doktor pakar.


Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak
boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa,
beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu
mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi
konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara
pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak,
menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak
kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih
anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan
konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

[color="#ff0000"]Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah
tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke
Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok
seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu
berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari
untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan
menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara
pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka
itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon
hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!


Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok,
saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja
Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran,
teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak
rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan
penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat
disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah
mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka
begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah
kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan
akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.


Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa,
adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga
ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya
ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak
seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya
memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan
saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri
tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg
telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat
menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai
Mengapa saya gemarkan tomato!


Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan
bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan
bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon


UNTUK MAKLUMAN DALAM KELUARGAKU YANG TERDIRI DARI TUJUH ORANG TERMASUK AKU, DUA ORANG ADALAH PEROKOK.MUDAH2AN SESUDAH MEMBACA ENTRI INI MEREKA BERUSAHA BERHENTI DARI MEROKOK.

Tuesday, February 03, 2009

ANAK DAN RMC


Aku baru saja hantar anak bongsu ku ke Maktab Tentera Di Raja semalam. Suasana yang menyentuh perasaan ibu-bapa dan keluarga. Aku rasa anak ku Qayum(abngnya Khaliq) juga tersentuh mungkin bapanya sorang saja yang tidak dan ini telah diperakuinya sendiri.

Aku rasa selepas hari ini anakku akan sentiasa sibuk dan tak ade masa lagi nak kacau2 ibunya dan ini yang buat aku terlalu sedih...arghh lagi2 hati ibu,satu2 ayat yg tak pernah dinafikan oleh suamiku.

Masuk ke Maktab atau RMC (Royal Militiray College) bermakna seluruh kebebasan hidup anak ku selama ini terpaksa di kuburkan untuk jangka waktu tertentu. No hand phone , no mp3 or mp4 ,no playing video games/play station during weekend ,no outing and hanging around in favorite spots like bowling and cinema.

Di sana badan dan minda hanya untuk jadi budak pandai dan berguna....barulah boleh jadi pemimpin.

Sewaktu taklimat di berikan untuk pelajar yang di panggil Putera ada dua kekeliruan atau persepsi orang ramai yang masih belum dapat dibetulkan terhadap RMC.Satu; orang menganggap putera-putera RMC akan terikat terus menjadi perajurit setelah tamat dan kedua; RMC sebagai pusat pemulihan akhlak.

Dari cogan katanya yang amat mudah "BERKHIDMAT MEMIMPIN" . Saya pahamkan dua ayat ini, berkhidmat ialah bekerja atau menyalurkan khidmat/service kemudian memimpin pula ialah menunjukkan atau membawa ke arah yang lebih baik.

Kemudian misinya pula tertera : Menyediakan Pendidikan Bistari Berkualiti Secara Menyeluruh Untuk Melahirkan Pemimpin Berwibawa ,Berketrampilan Dan Bersahsiah Mulia Dalam Sektor Perkhidmatan Awam ,Korporat Dan Angkatan Tentera Malaysia.

Maka jelaslah tanggapan orang ramai terhadap dua isu di atas adalah salah sama sekali.

Oklah berbalik kepada cerita yang kurang serius...

Lepas dengar taklimat terfikir pulak aku," eh eh boleh ke anak aku tinggal dalam RMC ni?"
Aku sempat tenguk reaksi muka anak aku yang duduk rapat sebelah kiri ku..berubah sedikit air mukanya tiba2 aku dengar dia bercakap separuh bisik ..."tak boleh buat le ma,"...macam dia boleh baca pula fikiran aku."Kacau betul fikir aku lagi, barang semua dah beli tiba2 dia kata tak jadi le nak masuk..dah le Tuan Pengarah siap cakap kuat2 SESIAPA YANG RASA TIDAK MAMPU MELAKUKANNYA SILA TARIK DIRI DARI SEKARANG!"

Aku pun rasa macam berat je untuk anak aku sebab dia suka outing dan melepak dengan kawan2nya. Di sana outing sebulan sekali, kena ada dalm kawasan sebelum pukul enam, emak bapak boleh visit sekali dalam sebulan, cuti sekolah pun akn dipendekkan kerana waktu itulah akan diadakan aktiviti ketenteraan.Aku cuma doakan anak aku sihat dan berjaya mengharungi semua ujian di sana...

Pssst ,Oh ya! suami aku datang dan bagi tahu dekat aku dia intai anaknya isi borang dan nampak dia tulis cita2 :Juruterbang. Dari riak muka suami memang BANGGA habis...dan dalam hati aku lain ,"alahai anak ...kenapa tak bawa kapal laut saje..kan ada pelampung."

AaaRRRGGGh perasaan IBU LAGIIIII!!!!