Pages

Wednesday, October 07, 2009

CINTAN CINTUN

Aku dah lama berfikir mahu menulis sesuatu yang agak berat secara santai ...banyak benda yang tak dapat nak ditulis semata2 ingin menjaga hubungan baik seseorang. Tetapi demi kebaikan dan panduan juga iktibar ingin juga aku tulis seringkas yang boleh.

Tulisan ini khusus untuk Elyn juga untuk anak perempuan ku juga anak2 saudara perempuan ku juga khusus untuk anak2 perempuan yang akan berkahwin. Selain hak mutlak seorang perempuan mencari pasangan(biarlah yang baik 2)ada hal2 yang kita tidak di beritahu ,iaitu perjanjian atau akad ketika di depan kita ada Wali dan dua orang saksi sebelum Khadi melepaskan kata Sah akad tersebut, kita mempunyai hak menambah syarat selain dari apa yang memang telah di wajibkan oleh Islam seperti nafkah kepada anak dan isteri dan thalaq atau denda untuk isteri ingkar .Bab ini kena baca dan rujuk pada kitab perihal nikah .

Kawen memang mudah tetapi menjayakan perkahwinan sampai ke hujung hayat memang susah. Banyak contoh yang kita dengar dan nampak dan yang akhir sekali ialah kes Ustaz Akhil Hayy yang telah selamat menceraikan isteri pertamanya (yang ada 6 orang anak)dan selamat pula berkahwin dengan penyanyi Waheeda.Alasan? 1001 macam boleh bagi..tetapi dia tak bagi apa2 alasan kecuali itu yang isterinya minta....dan TAKDIR ! Ini jawapan seorang Ustaz tau.



Yang pelik nya tak ke ustaz tu tahu perkara yang di benar oleh Islam tetapi amat dibenci oleh Allah SWT ialah perceraian! Ustaz kata nak saman sesiapa yang menulis hal dia dalam blog tetapi aku redho je...kalau Allah SWT berfirman begitu tak ke orang macam aku boleh gak tumpang benci dan mengutuk dia!

Sekali pandang isterinya tak buruk ,tak tua, tak jahat ,tak bodoh ,tak emosional ,tentu bukan itu isu yang menyebabkan perceraian di sini malahan bukan juga isu keizinan menambah cawangan...jadi isunya apa? Yang paling pelik tidak ada isu pergaduhan...maka betullah macam uztaz tu cakap dah TAKDIR....Selepas dah dapat anak berderet2...Selepas dah jadi ustaz orang PAS...(orang PAS mesti cakap dia bekas UMNO...lantak kau lah!)

Di sini aku nak tulis pendapat yang aku terima dari kawan dan tolan , dari ceramah TV dan Radio, dari buku. Rumusan terpulang lah pada empunya diri.

-Banyak mana sayang isteri pada suami tetapi jangan lupa masih ada thalaq.(emak mertua)
-Laki-laki yang sudah berumah tangga lagi mudah terbabas dari yang belum kerana mereka dah merasa .(cikgu siti)
-Jangan sekali2 padankan muka orang yang ditimpa musibah sebabnya nasib kita belum tentu.(aku)
-Mana ada suami mahu menceritakan kesalahan yg dilakukannya kecuali orang lain begitu juga aku mahupun kamu.
-Manis mana cintapun hanya sebelum berkahwin(kak Pah) sebab yang haram tu lah yang manis yang halal akan hambar.(aku)
-Cari suami yang jauh lebih tua sebb orang laki2 lambat tua.(emak) Perangai laki2 6 tahun jauh lebih keanakan dari perempuan.(Fadilah Kamsah)
-Cari orang yang sayang pada kita jangan cari yang kita sayangkan mereka.(kak Miah ,aku )
-Dulu saya ingat ada unsur penolakan dari isteri bila suami kawin lagi...(Mala)
-mana ada laki-laki yang tak mahu kahwin lebih kecuali tak berani hadapi masaalah(Amy dari kata2 suaminya)
-Laki-laki tua yang jatuh cinta tidak dapat di tolongi baik oleh dirinya mahupun orang lain ,ibarat keadaannya yang jatuh ke dalam gaung dalam...dia hanya tersadar apabila badannya terhempas ke bumi.(buku)
-im having affair and still in love with my wife (suami kawan)
-Bila banyak duit muka macam kambing tua pun nampak ganteng( pekerja dari Indonesia)

Betulkah masih ada cinta hebat seorang laki-laki terutama yang sudah bergelar suami?

Jawapannya hanya suami saja yang boleh jawab dengan tepat..tetapi bagi perempuan yang akan melalui alam perkahwinan ...aku cuma dapat nasihatkan buatlah sesuatu untuk melindungi diri ketika waktu cinta suami jadi hambar.
Sebelum berkahwin kita akan dengar segala macam janji manis...seperti aku akan jaga kamu sampai kamu tua.Hanya kamu yang aku sayang dan semua bahasa2 bunga yang indah2 yang tak pernah kamu fikirkan akan keluar ketika dia mahu menyunting kamu.

Tetapi dalam kehidupan yang sebenarnya rata2,
-suami mahu isteri menjaganya.
-suami mahu isteri melayannya lebih dari melayan anak-anak (kes Ustaz Akhil)
-suami suka isteri berperangai lebih budak dari dia,manja dan seksi ..(kalau boleh merengek -kes ustaz juga ni)
-suami mahu komunikasi , dia tetap suka dengar isterinya bercakap walaupun dia macam dinding ..(komunikasi tak sama dengan berleter tau!)
-suami mahu isteri terima semua perangai dia ,baik atau buruk.Namanya sokongan padu.
dan banyak lagi kot!
TENGAH BORING SEBB PANJANG SANGAT so
Akan ditambah jika tertimbul idea baru...

Seorang kawan ku yang bekerja telah menambah dalam akadnya bahawa suaminya boleh berpoligami sekiranya dia tidak dapat memberi zuriat pada suaminya...

Yang ini pula menambah bahawa dia diizinkan bekerja menyara keluarga nya tanpa bantahan dari suami sesudah berkahwin.

Kawan saya yg berhenti kerja kerana disuruh pula menambah gajinya setiap bulan diberi oleh suaminya sesudah berkahwin di dalam akadnya.

Tiga kawan ku ini telah menyelik mataku, satu tamparan yang sangat hebatkah untuk suami? Tidak...mereka akan menyanggupinya jika mereka ikhlas.

Kisah abang ngah aku lain pulak..dah selesai merisik dan meminang dan bila hari akad nikah tiba,pihak perempuan menambah satu syarat lagi ...menikah boleh tetapi tak boleh bawa keluar dari Terengganu ........berkecai segala impian kerana abang tak sanggup menerima syarat tersebut walaupun cintanya ikhlas! Itulah yang betul2 dinamakan dah tak ada jodoh.

No comments: