Pages

Tuesday, October 20, 2009

Mak Ung'ai

Sejak kami pindah ke rumah baru ni ,Mak Ung'ai dah ada, hidup solo ,sebab tulah aku panggil dia Mak Ung'ai . Dari cerita ,dulu Mak Ung'ai banyak sedara .Tapi jirannya yg perangai hanjing suka kacau keluarga Mak Ung'ai ni....dasyat,dasyat ,kalau dengar kisah nya penuh dramatik.

Aku tibe2 je macam sayang dan respect Mak Ung'ai ni bukan apa, dalam dunia serba mencabar ni ,dia boleh survive...tak padan dengan kecik garangnya bukan main2 oii. Siapa yang tak takut dengan dia, Piru ,Putih , Oyenk pun pernah kena sekeh dengan dia tau.

Banyak kali juga dia buat bising tengah malam..dan setiap kali dia memekak aku terpaksa bangun dan buka lampu kemudian hendap ikut tingkap tenguk ape ke jadah yang dibisingkan tu...sah le hanjing jiran tu tengah meronda kompaun rumah aku.

Semalam masa aku balik dari KL , hanjing2 tu datang lagi ,kali ni suami aku tembak. Habis keras kejung ibu dan dua ekur anaknya.Yang aku tak paham masa suami tembak yang Si bapak ,dapat lari kemudian lepas setengah jam dia datang balik cium2 bangkai anak2nya dan bini dia. Lepas cium dia cakar2 tanah dan pancut kencing...aku cuba halau dengan baling buah mangga busuk kat belakang rumah tapi dia buat dek je..siap cangkung berak lagii .
Dua ekur ayam piru aku yang kojol depan dia pun dia tak usik..pelikkan?Aku rasa dia nak balas dendam sambil bagi penghurmatan terakhir kat anak bini dia...

Tu le..dulu masa Mak Ung'ai happy dengan sedare-mare ,kau bawak geng2 kau datang serang hendap sekarang padan muka kau !

Subuh tadi tak semena2 Mak Ung'ai berkokok...buruk betul bunyi ayam betina berkokok.Aku tahu le kau nak jadi jantan...tapi boleh tak berkokok jauh dari bilik tidur aku sakit telinga tau!!

No comments: