Pages

Sunday, October 04, 2009

Minta Dari Yang Atas

Hari ini aku meminta dari YANG ATAS semoga rezki ku bertambah. Sedih tau sebab tenguk kantung dah mula surut.Satu je yang aku tak dapat rasakan ketika berdoa - kesedihan!

Bukan senang nak mengalir air mata ketika berdoa kecuali betul-betul dalam keadaan desperate. Dan yang itu aku belum sampai lagi.

Tak macam kes adik aku ni.

Adik aku sanggup berhenti kerja kerana nalurinya mahu mencuba bidang usahawanan terlalu kuat ,adik beradik aku tak berapa setuju tapi aku memang kenal sikap dia dan ketekunannya yg buat aku beri dia galakan..walaupun risiko nya tinggi...macam kawan aku anak businessman cakap .dalam perniagaan ada turun naik..kalau sekali gagal dan dia boleh bangkit ,maka Insyallah , dia tidak akan gagal lagi!Senang cerita kegagalan ialah rempah ratus kejayaan.

Kata adik modal dalam tangan dia hampir kering manakala projek yang dia cuba gagal..tak de hasil.Dalam keadaan desperate dia mengadu kepada kawan yg telah berjaya dan jawapannya mudah saja ....minta dari yang atas.

Sejak hari itu dia tersedar dan mula meratap depan Allah. Ketika dia ke Terengganu mengikuti kursus perikanan, dia dapat satu panggilan...orang tu bagi tahu yg dia berjaya mendapat bantuan dana dari kerajaan. Bayangkanlah dalam berapa ratus orang yang minta dia antara dua belas orang yang berjaya!Mestilah macam dalam mimpi siap ulang tanya lagi, betul ke Encik?Dah confirm betul , dia pula menangis hiba depan peserta2 pulak tu.... dia sebak bercerita ,aku dan adik aku pulak sebak mendengarnye.... sedih nya ,haram dia tak cerita masaalahnya pada kami.

Bayangkanlah walaupun adik beradik ramai,dia tahu , kami nak cekau mana duit nak bagi dia... silap haribulan dapat malu lagi kena marah sebab tak mau dengar nasihat .
Apa pun ,Allah itu Maha Mendengar dan Mengetahui....aku berdoa mudah2an dia n suaminya berjaya...jom kita sama-sama berusaha jadi KAYA!

No comments: