Pages

Tuesday, February 23, 2010

Berarak

Berarak -dari perkataan arak. Ada dua makna ,arak - haram(nama) dan arak halal (perbuatan) ,pun jangan salah paham sebab nama tak boleh dihukum haram tetapi perbuatan ,boleh seperti minum arak.

Susah betul lah tinggal kat Malaysia ni. Perkara2 kecik pun jadi masaalah negara. Ada ke patut nak berarak sambut Hari Kelahiran Nabi Muhamad SAW pun nak bertekak . Ikut je le apa yang patut. Boleh buat,buat ,tak boleh sudah.Maksud aku kalau dah ramai sanggup ambil bahagian nak berarak atau sokong aktiviti tu buat lah dan kalau dah ramai tak mahu dan setuju ngan aktiviti yang lain maka buat je apa yang di setujui.Ikut je majoriti kata penduduk setempat dengan mesyuarah...ni asyik dok dengar orang luar kiata..susah le.

Aku nak tanya kalau berarak tak der kebaikan ke...tentu ada .Pertama SIHAT sebab senaman jalan kaki beramai2 dan tak boring. Kedua boleh berkumpul untuk mengiratkan siratul rahim dan tanda muafakat.Ketiga boleh tunjuk kat bangsa asing hari kebesaran umat orang Islam ,jangan nanti anak2 kita join tenguk perarakan orang China dan India jer tapi orang kita tak der apa2 nak di tenguk dan di kagumkan.

Selagi benda tu tak jatuh haram ,ianya berjuta kali lebih baik dari jom hebuh dan apa2 hebuh lagi yang ada di Malaysia...so ustaz2 ...tolonglah saya merayu...berilah green light seterang2 nya untuk perarakan mauludul rasul ni.

Memang lah saya tak nafikan ada unsur2 negatif yang lain...yang saya tak nampak apapun waktu saya dibangku sekolah dulu..masa tu lah boleh nampak bayang budak2 laki berpakaian baju melayu yang segak ..ada juga yang ambik peluang berbalas2 senyuman ...tapi masih ok apa dapat berkenalan ketika sama2 menyambut mauludurrasul dari jumpa kat cyber cafe.

Teringat zaman sekolah ,meriah betul sambutan mauludurrasul ,selain peraduan sepanduk dan perarakan antara sekolah2 , ada juga peraduan nasyid dan mengaji al quran. Begitu juga dengan ceramah jemputan yg di selang seli dengan nashid2 yang merdu seperti sepohon ranting dan selimut putih...yg pernah kena banned sekejap.

Apapun acara yang diadakan sempena mauludur rasul terpulang pada niat kita ..ia hanya simbolik iaitu memperingati satu tarikh yang penting..lagi ramai anak2 kita tahu dan mengingatinya lebih bagus.Tak payahlah kata membazir le ...menyelewengla , panas le , menyusahkan orang ramai le , mendatangkan fitnah le ...tok sah cakap,cakap je macam ni, ada program lain yang lebih bagus .

Huish memalukan umat islam je sebab tak bersatu!!

Saturday, February 20, 2010

Kisah 4 Istri - (petikan)

editor : yoedha pamungkas @ 2:07 am | Kisah Dari Sahabat... | -

Namaku Fulan Bin Fulan dan Inilah kisah ku, aku seorang saudagar kaya beristri 4, aku begitu mencintai istri ku yang ke-4 yang paling muda dan paling cantik, kuberikan padanya harta dan kesenangan, apapun yang dia minta akan kupenuhi karena dialah yang paling cantik diantara ke empat istriku.

Aku juga begitu mencintai istri-ku yang ke tiga, Dia yang membuatku merasa begitu bangga memiliki nya. Bangga memperkenalkan-nya kepada semua kolegaku, dengan ke anggunan dan pesona yang dimiliki istri ketiga ku aku merasa begitu terhormat karena mampu memilikinya. namun sejujurnya aku juga begitu khawatir kalau kalau istri ke tiga ku ini akan lari dengan pria lain.

Isti ke dua ku begitu penyabar dan penuh pengertian. Dia tempat curhatku yang paling setia, dia mampu menangkap setiap rona kesedihan ataupun kebahagiaan dari mimik wajahku, dari bahasa tubuhku bahkan hanya dari tatapan mataku. Dia benar benar teman hidup yang mampu menampung segala gundah hatiku.

Dan kusadari satu hal bahwa aku tak sempat lagi meluangkan waktu bersama istri pertamaku yang telah menjadi istri ku seutuhnya, dialah yang menjadi permaisuri di rumah tanggaku, dia yang selama ini menjagaku, menemaniku dan senantiasaa menghawatirkan ku selalu meskipun aku kadang tak peduli. Dialah yang kadang terlelap di atas kursi menelungkupkan wajah di sisi tempat tidurku demi menemaniku manakala aku jatuh sakit.

Dan ketika sakitku semakin parah aku baru menyadari satu hal bahwa aku telah begitu lama menyia nyiakannya, dia begitu kusut kini, kurus dan tak cantik lagi sebagaimana dulu ketika aku melamarnya, dia bahkan terhuyung ketika berusaha memapahkau ke kamar mandi karena tubuhnya yang semakin lemah.

Beberapa kali aku mendapatinya menangis tersedu di atas sajadah di samping tempat tidurku ketika aku terbangun ditengah malam dari tidur sakitku, dia menghiba kepada Yang Maha Kuasa demi aku, Dialah cerminan istri sebenarnya.

Tahukah kamu bahwa istri pertamaku telah pergi meninggalkanku sejak hari pertama aku jatuh sakit, istri ke tigaku sudah bulat untuk melanjutkan hidup tanpaku dan istri ke dua ku pergi dengan berurai air mata bahwa dia tak sanggup melihatku menderita.

Tinggallah kini hanya istri pertamaku yang setia mendampingiku, dia sudah bersumpah akan menemaniku sampai kapan pun. Walau aku tak tahu akankah tubuh renta-nya yang semakin lemah akan mampu senantiasa menjaga dan mendampingiku.

Tahukah kau sobat siapa istri istriku itu ?

Istri ke empat ku itu adalah tubuhku, ragaku. Kau tahu, raga ini yang telah begitu lama menggerogoti begitu banyak perhatianku. Dana, waktu dan tenaga kuhabiskan demi menjaga raga ini agar senantiasa tampak menarik dan mempesona.

Istri ke tiga ku itu adalah status sosial dan jenjang ekonomiku, dengan itu aku mampu menjaga hidupku dalam lingkungan berstrata sosial tinggi, dengan itu aku mampu menunjukkan eksistensi dan kelasku dimata siapapun. Dengan itu aku membanggakan diri sebagai figur yang layak untuk di panuti dan dihormati.

Istri ke dua ku itu adalah kerabat dan para sahabatku, mereka lah yang selama ini menjadi tempat curahan hatiku dikala gundah, merekalah yang senantiasa mengulurkan tangan pada saat ku jatuh. Merekalah yang menjadi benteng bagiku dari siapapun yang mencoba mengusik ku.

Dan Istri pertamaku adalah jiwa dan amal ibadahku. Sesungguhnya aku telah begitu lalai menjaga dan merawatnya untuk suatu saat mampu menjadi pendamping dan pelindung setia ku sepanjang waktu, bahkan ketika waktu berahir.

Kini kusadari istri ke empat dan ke tiga ku tak sudi menemaniku walau hanya mengantarku ke liang lahat. Istri ke dua ku hanya mampu membuatkan nisan bertulis namaku, mereka hanya mampu menuliskan namaku di seribu batu nisan kenangan dalam hati dan kisah tutur berbumbu manis dikilasan memori. Hanya isti pertamaku saja lah yang benar benar bersedia menemaniku melawati batasan ruang dan waktu namun dia sudah tak lagi mampu untuk itu, semua karena kelalaianku.

Itulah sobat sepenggal kisahku. Semoga kamu mampu mengambil pelajaran dari kisah ini. Perlakukanlah jiwa dan amal ibadahmu dengan bijak sebelum semuanya terlambat. Sebelum waktu ahirnya berhenti

Friday, February 19, 2010

How to get you there...

CARA HENDAK DAPATKAN APA YANG KITA MAHU.........

1-ABAH- Nak pakai komputer bagi tahu nak check important e -mel dari HQ sebenarnya nak buka face book.
2- ADIK-Berjanji macam nak rak akan jaga barang yang hendak dipinjam- lepas tu bagi hilang kemudian cari excuse.
3-ADIK- Guna ayat ,'Cikgu yang suruh .'
4- ALAN- Tulis dalam face book ,'saya pokkai 'dengan nada minta simpati sure dapat reply tahap segera.
5- AMAT- Antar mesage yang melemahkan ego laki-laki,'tak gi mane2 ke minggu ni, Amat bosan giler arr kat sini...'
6- AYUM - Hantar message melalui HP ,'Ma ,call Ayum.'
6-AKAK - Cairkan hati secara direct.
7- ME - Guna mukadimmah .....'Abah jangan marah ye kalau.....(baru sambung dengan ayat bernada hajat)

KLCC AQUARIA - Tiket masuk untuk orang dewasa lebih kurang RM25/28 satu kepala. Bagi aku ia berpatutan kalau kita tenguk tempat tu yang di penuhi dengan beratus2 ekur ikan ,kecil-besar, tua-muda.Bukan ikan saja tetapi ada spesis reptilia seperti katak, kura2,ketam, belangkas dll.Aku yakin kanak2lah yang amat gembira kalau dapat masuk aquaria ni sebab aku dapat bayangkan mereka tentu rasa seperti berada di dalam dunia fantasi...mesti akan melekat dalam kepala mereka sampai mereka besar....Oh ya waktu tutup pukul 7 malam dan sebaiknya tenguk jadual pukul berapa binatang khususnya ikan jerung diberi makan...kerana waktu itulah yang paling menarik.

Manakala tempat kedua yang kami lawati iaitu tempat kelip-kelip di kampung Kuantan ,Kuala Selangor , menakjubkan pandangan ku.Dulu masa zaman aku selalu berhingus, aku selalu juga tangkap kelip-kelip yang tersesat masuk rumah aku...asyiknya tenguk lampu bawah perut dia. Mak cakap orang cina percaya tu ada kaitan dengan hantu..entah kuku hantu ke apa...not too sure.Tapi ia amat cantik ,selain kelip-kelip ni yang selalu juga tersesat masuk rumah ku ketika tu ialah riang-riang ,macam sejnis kumbang bila kita pegang ia akan keluarkan bunyi bising.

Binatang2 ni dah lama aku tak nampak, sehinggalah aku berpindah ke kawasan Kuala Selangor ni.Selalu lalu kawasan Kg Kuantan ni dan nampak papan tanda pasal kelip2 ni tapi dalam hati macam terbayang apa best nya tenguk kelip-kelip yang ada seekur dua ekur atas dahan pokok tu...tetapi bila anak yang dah biasa pergi bercerita macam seronok pula.

Hari yang aku plan nak pergi tu anak perempuan bawa kawan dan anak bongsu pun ,kira waktu yang bagus juga le untuk bawa tetamu melancung. Waktu untuk tenguk kelip-kelip ni hanya pada waktu malam..kalau tak tak nampak le cahayanya.Waktu tutup lebih kurang 11-12 malam tetapi pendayung sampan cakap kelip-kelip mengeluarkan cahaya sampai pukul 2 hingga 3pagi.

Dari tempat kami beli tiket untuk tenguk kelip-kelip hanya di tebing seberang sungai je ,tak jauh tetapi air sungai sedang surut jadi kita nampak betapa lajunya arus. Tiket satu kepala cuma sepuluh ringgit dan boleh naik empat orang setiap satu sampan yang di kayuh tangan.Mula2 tak nampak apa 2sebab pukul 11 malam, gelap bila hampir dengan tebing aku cuma mengucap Subhanallah ,cantiknya.Dari jauh nampak berjuta kelip-kelip di sepanjang tebing tu macam rangkaian pokok krismas...kata pendayung tu sejauh 20 km dan Kg Kuantan ialah tempat penghidupan kelip-kelip yang terbesar di Malaysia!

Kita di beri peluang menghampiri ranting pokok berembang tempat kelip2 tu..sambil si pendayung tu explain yang nampak lebih terang tu ada dua ekur sedang mengawan.... jadi malam tu memang le banyak yang mengawan sebab cahaya yang lebih terang lebih banyak dari yang kurang terang...hehe tak pandai nak explain ok.Amaran ! seekur kelip-kelip nilainya seribu ringgit jika anda di tangkap membawanya pulang....

Tuesday, February 16, 2010

Tempat2 Menarik Di MALAYSIA



Aku akui yang aku rasa malu bila orang luar Malaysia tanya aku dah pergi tenguk tempat tu tempat ni...dan kemudian dengan perasaan hairan campur pelik campur ingin tahu kenapa kami belum sampai sedangkan tempat tu dalam negeri sendiri jer....depa yang dari luar pun dah sampai. So dengan semangat tak mau menjadi bahan kehairanan maka aku tekad nak jelajah serba sedikit tempat2 menarik di Malaysia ....

Dulu dah pergi Cameron Highland ...minggu ni kami pergi
ke Aquaria di KLCC dan Kawasan kelip-kelip di Kuala Selangor..

Nanti aku akan ceritakan serba sedikit pasal tempat yang aku lawati ni supaya aku tak lupa ...














Friday, February 12, 2010

Sambungan dari kisah hamdan

Aku nak sambung sikit lagi tumpang masih ada benda yang difikirkan tu mahu keluar ..lagi pun baru je habis memasak..suami pun masih belum pulang dan zohor pun belum masuk...

aku nak tolong bercakap bagi kaum aku le kaum HAWA ...jangan tokok yg belakang tu dengan NAFSU ye sebb dunia lagi tahu siapa yang lebih bernafsu dari hawa.

Mesti ada sebab kenapa Allah jadikan perbezaan ketara antara golongan laki2 dan perempuan apabila mereka sama2 tua. Kata hamdan umur kawannya 63 dan isterinya pun 63 dan maklum sajalah isteri tak tahu yang suaminya masih kepingin nak benda tu...

Kenapa isterinya tak tahu....mudah je jawapannya sebab suaminya tak pernah bagi tahu.Cuba kalau suami dia bagi tahu...tentulah isterinya cuba usahakan.Dalam soal ini tak tahulah siapa yang malu ,suami atau isteri...kalau isteri yang malu tak lah suami kawin cara sembunyi.

Nak katakan isteri yang menopause tidak boleh klimaks dan tak bernafsu...sila buat rujukan sendiri ok atau anda yang masih muda kena tunggu lama lagi baru nak paham.Persoalannya saya di sini kenapa Allah jadikan perbezaan ketara kepada tubuh manusia terutama wanita apabila mencecah tua. Rujuk balik kepada Junjungan kita Nabi Muhamad SAW.

Apa yang Rasul lihat pada isterinya Siti Khatijah tidak akan ada satu orang laki2 lain yang kononnya berselindung di bawah Sunahnya akan melihat apa yang Rasul lihat!
Dengar apa Rasul sabda -lelaki yang paling baik adalah lelaki yang baik terhadap isteri2nya....

Jangan semata2 cakap saja wanita itu lemah tetapi buktikan mereka benar2 LEMAH.Maka sebab itu Allah beri perbezaan yang nyata dari segi fizikal pada wanita supaya lelaki itu insaf seinsaf2 nya dengan banyak membantu isteri apatah lagi bila isteri sudah tua .Ada yang benar2 mahu ikut Sunah Nabi...BELA ISTERI TU DENGAN PENUH KASIH SAYANG ...bukan saja melalui kata2 tapi perbuatan seperti ,jaga anak ,memasak ,pergi pasar ,cuci rumah dan lain2 sebab isteri dah tak larat..Tapi yang nak ikut bila Dr fazilah kamsah suruh mandi berua2an dalam bilik air...for me stll OK ler kalau sanggup TENGUK!

hamdan poligami

Lucu juga bila aku kena bubuh tajuk ku dengan nama hamdan poligami....ia nya secara kebetulan. Sebab aku dah kata tajuk paling aku minat di samping tajuk politik ialah tajuk poligami.

Teringat juga trailer komedi los n foun yang aku belum berpeluang tenguk..macam tu lah aku JUMPA satu blog ni mengisah kan pasal niatnya nak pasang satu lagi.Dunia internet ni memang canggih sebab dia main pas-pas dari satu link ke satu link kalau lupa nak bookmark alamat kau kena putar balik link-link tu...jadi sebab aku tak book mark blog dia semalam,DAH HILANG .Aku cuba cari dari seluruh link bloggers yang aku selalu masuk tapi tak berjaya.

Aku cuma tahu blog dier pakai nama hamdan jadi bila tekan google hamdan keluar hamdan lain..so last sekali aku tekan" hamdan poligami"...dan walla keluarlah sebiji blog yang aku CARI iaitu Hamdantaha di http://hamdantaha.blogspot.com/2010/01/poligami-2_25.htl

Best juga kalau lebih ramai laki-laki diluar sana boleh berbicara soal poligami secara peribadi maksudnya keluar dari hati...biasanya laki2 hanya berani cerita depan laki2 bila poligami mereka tak menjadi...di luar cerita cerita yang best2 tup2 dengar mati mengejut (harap maaf kepada sesiapa yang tersinggung ,bukan bermaksud melukakan hati orang2 tertentu cuma mencerita keadaan yang sebenar)

Dan ini telah di jelaskan sendiri oleh kawan Encik Hamdan yang berumur 63 tahun dan baru menikahi janda yang dianngapnya muda iaitu 35 tahun.Dia menulis bersahaja dan kelihatan seperti lucu...dan kawannya tersebut sudah pun menjadi aruah belum sempat mengecapi nikmat berbini muda.Dan dia juga menulis bagaimana arwah sempat menasihatinya kalau mahu kawen lebih biarlah di umur muda..kenapa beliau dinasihati sedemikian kerana beliau memang di kenali telah memasang niat untuk berkahwen lagi cuma beluam ada calon atau jodoh....

Dan di selit juga cerita kawannya yang sudah berpoligami juga memberi beliau nasihat atau rahsia besarnya iaitu mesti ada 3 RAS iaitu ,waRAS, beRAS dan keRAS dan kalau boleh aku nak tambah...bagi sedap biar aku tambah ada 3 RAS 1 RAN dan yang akhir itu insuRAN yang bini dapat 3 RAS sampai sekurang2nya semua anak2 mereka cecah 18/19 tahun.

Macam penelitian yang di buat di Amerika dlm siri OpRAH..muka bukan sukatan bagi wanita memilih pasangan tetapi kedudkan kewangan.Kerana balik kepada basic wanita mahu anak2/zuriat mereka mendapat yang terbaik.Kalau dalam Islam pula di tambah satu lagi iaitu yang ada ilmu agama yang tinggi..jadi tak hairan antara wanita2 yang sekolah agama atau yang soleh akan mencari Ustaz di samping agama mereka mempunyai pekerjaan yang tetap.

Berbalik pada Hamdan saya rasa teramat simpati pada isterinya kerana beliau selalu melawak didepan isterinya dengan niat memasang lebih dari satu secara terbuka....Walaupun kebanyakan laki2 memang mempunyai niat tetapi semua berada didalam hati sahaja.Boleh kah saya dikatakan membantah suruhan rasul atau tuhan sekiranya saya membantah di poligami? Apakah junjungan kita Nabi Muhamad SAW tidak pernah membantah apabila menantu kesayangan nya mahu dijodohlkan lagi oleh saudara2nya?

Kenapa ada ayat Al Quran (tolong buat rujukan sendiri kerana saya bukan ilmuan),membenarkan kahwinilah kamu dua atau tiga TETAPI culuplah dengan satu seandainya kamu tidak boleh berlaku adil...sesungguhnya kamu tidak akan sama sekali akan berlaku adil.....mustahil ALLAH SWT bertarik tali dengan jiwa manusia..maksudnya sekejap bagi dan sekejap tidak...MUSTAHIL.

Isu sekarang ialah ADIL dan apa yang boleh kita jadikan sebagai sukatan supaya senang kita meletakkan diri kita kepada syarat BOLEH berpoligami kerana kita yakin sukatan kita sudah cukup, iaaitu kita boleh ADIL. Apakah sukatan itu hanya di pihak suami sahaja atau di pihak isteri saja atau di ke dua2 belah pihak atu di semua pihak ,termasuk anak2 dan keluarga di kedua2 pihak.

Dan saya mahu rujuk semula kenapa Rasul tidak membenarkan Saidina Ali berpoligami..Mungkin Ali tidak memperolehi sukatan tersebut...Dari pihak keluarga melihat Ali mampu mempunyai lebih dari seorang isteri..tetapi itu cuma di satu pihak ..belum beoleh di buat sukatan....dan begitulah pendapat saya .

Sebaik2 poligami ialah yang dicari sendiri oleh isteri...kenapa saya katakan begitu. Mudah kerana isteri mewakili tiga pihak iaitu pihak keluarganya ,keluarga suaminya dan anak2nya manakala suami hanya mempunyai satu pihak iaitu keluarganya.Mudahkan.Dan sekiranya ini berlaku maka akan aman walaupun tidak memenuhi 3 RAS tersebut...

-Berpoligamilah secara Niat yang BETUL!

Wednesday, February 10, 2010

NALURIKU

Naluriku jarang yang tersasar walaupun aku tidak mempunyai ilmu yang tinggi tetapi ia tepat ,tak ade alasan cuma mungkin aku masih boleh menggunakan akal yang waras.

Aku mahu sentuh mengenai penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian ,yang aku bantah dari segi niat si pengguna itu.Dan dari segi orang berbahas bahawa kita tidak mempunyai hak mutlak atas nama Allah tetapi kita ada hak sebagai pengikut Islam.Aku yakin tidak akan ada umat Islam yang suka nama Allah dipermainkan.Akhirnya melalui video 7 bahagian ini aku berpuas hati.



Aku juga mahu menyentuh soal wanita tabah Wan Azizah.

Naluriku juga berkata sebagai seorang isteri ,kamu mesti dapat menghidu kelainan pada ahli keluarga mu...dan aku yakin Wan Azizah mesti telah menghidu sesuatu..namun apa yang menghairankan aku kenapa dia tidak bangun menentang?Naluri wanitaku berkata....selagi ada perasaan kasih memang rasa berat mahu melepaskan tetapi bila perasaan itu kosong maka dengan sendiri ia terlepas.

Namun ini bukan sahaja naluri wanita tetapi naluri seorang isteri yang pernah dilimpahkan dengan kasih-sayang dan wang ringgit dari dahulu sampai sekarang cuma suaminya memiliki nafsu songsang yang diserakahkan pada orang lain.Ketika ini aku rasa perasaan sayang dan kecewa wan azizah berperang seperti dia benar2 berperang besar dengan suaminya ...namun masih boleh dilembutkan apabila suami menunjukkan sifat terpuji pada anak2nya yang sedang remaja.

Maklumlah waktu remajalah paling sukar seoarang ibu menjaga tanpa bapa.

Naluri ku perkata inilah penyebab utama seorang wanita tabah akan kalah.Kerana tidak mahu anak2nya malu dan tertipu kerana ayah kesayangan dan sanjungan mereka mempunyai perangai buruk di luar rumah jauh dari mata.Walaupun tali seakan reput tetapi masih kuat mengikat diri Wan Azizah. Yang dapat meleraikannya sekarang ialah anak-anaknya.

Mudah2an anak-anaknya paham situasi ibu mereka dan memberinya kekuatan kerana tanpa anak-anaknya dia benar2 lumpuh. Sekian naluri ku.

Sunday, February 07, 2010

TANDA KEBENARAN SUDAH HAMPIR......







http://en.harunyahya.tv/flvLinkVideo/Video/44653/PRESS_CONFERENCE_HELD_BY_ADNAN_OKTAR_AND_THE_ISRAELI_DELEGATION_(JANUARY_20,_2010).flv

Sekeping Gambar Seribu Bahasa

Wednesday, February 03, 2010

Kisah kamu- pt ii

Aku tak pernah menyesal mempunyai kamu cuma menyesal pada diri ku sendiri kerana tidak dapat menyusui mu. Menyesal kerana kurangnya pengalamanku sebagai ibu. Paling tolol ialah pekerja hospital, doktor,staff nurse ,nurses dan semua yang menghuni hospital itu. Tidak seorangpun yang membantu ku dan menunjuk ajarku cara yang betul menyusui mu. Mereka menggalakkan bayi yang baru lahir diberi susu botol setiap kali menagis.Supaya suara tangis kamu dan kanak2 lain tidak kedengaran.

Dan bila aku di benarkan pulang aku tinggal di rumah mertua atas kehendak suami. Ibu mertuaku baik dan terima kasih kerana menjaga ku dalam pantang tetapi satu yang ibu mertuaku tidak prihatin ialah kenapa anakku menolak susu ku.Atas sebab itu juga (tidak menyusu badan) maka aku mudah dihamili lagi.

Ketika badanku hampir pulih dari melahirkan ,berita mengenai kehamilanku kali kedua membuat aku trauma . Kengerian kesakitan ketika labor menghantui aku semula, kerana terlau baru. Suami banyak memberi kata semangat tetapi bila masa berlalu ,ubat yang paling mujarab ialah kamu! Si kecil tempat aku bermain. Sejak ada kamu aku tidak keseorangan lagi.Masa ku penuh dengan kesibukan. Tidak lelah aku mendukung mu malahan mendukung adik mu juga yang berada dalam perut ku.

Pelik,kalau dulu kamu kurang bergerak didalam rahimku(mungkin juga ruang agak sempit maklumlah kamu yang pertama menghuninya).Adikmu pula agak aktif. Selepas 4 bulan menghuni di tempat kamu huni dahulu ,dia seperti bergerak di setiap penjuru perut ku.Dan rasanya seperti ada berudu tersepit bawah kulit perut ku tergodek2.

Dan seperti biasa ...bila sudah sarat dan tariikh sudah hampir aku dihantar pulang ke rumah mak dan pak .Pulang semula ke Kuala Kurau....saat ini paling manis kerana dapat bermanja semula dengan mak.Kali ini aku pohon pada mak mahu melahirkan di rumah sahaja, tidak mahu ke hospital.Mak setuju tapi bila sampai saatnya, bidan kampung datang dan memberi tahu emak budak di dalam agak besar. Akhirnya aku diusung dalam ambulan ke hospital paling dekat iaitu Parit Buntar.

Dalam hospital,oleh kerana aku sudah tahu prosidur...aku sudah bercukur dan kencing dahulu di rumah.. atau mungkin juga bidan kampung dah explain semuanya ,jadi aku tak payah pergi bilik air hospital lagi untuk bercukur atau buang air....dan alhamdulillah masanya memang tepat ,sebaik saja aku di letakkan atas katil hospital...aku terus mahu meneran ,amat mudah pada mulanya kerana aku dapat rasa air ketuban yang pecah tetapi sekali lagi aku tersilap....tali pusat anakku terlilit di tengkuk dan sekiranya kepalanya melunsur keluar ,riisiko terjerut amat besar.Dua orang misi berteriak dengan tiba2 supaya aku menarik nafas semula dan dalam situasi aku sedang meneran dan menarik nafas serentak membuat dada ku bunyi seperti meletup atau bunyi patah - aku panik kerana misi cuba meleraikan tali pusat anak ku dan lega apabila misi memberi arahan supaya teran semula.

Aku melihat anakku yang lebam di bawa oleh misi ke dalam satu bilik,kecut kerana tidak ada suara tangisan yang keluar...selepas beberapa minit baru misi datang semula bersama anakku yang berbungkus dengan kain tuala yang aku bawa dari rumah.Suaranya amat perlahan kerana dadanya dipenuhi air...ya, dia hampir lemas dalam rahimku. Pada 8 hb Feb 11.40 malam anakku struggle untuk melihat dunia fana ini.

Keesukannya selepas waktu subuh, sebelum ahli keluarga ku datang, suami orang sebelahku datang bersama Imam Masjid untuk membaca azan dan doa serta meletakkan manisan di bibir anak itu.Dan aku juga mahukan anakku diperbuat seperti itu....dan alhamdulillah anakku yang kedua telah di azankan oleh Imam Masjid.

Bila kamu di bawa pulang ke Kuala Kurau ,Tok menjagaku dengan sempurna. Di urutnya buah dadaku dan adakala dia menggunakan sikat rambut untuk menyisir katanya untuk membetulkan urat dan melancarkan susu.Dia tahu semua hal itu kerana dia dahulu juga begitu...air susu lambat keluar.

Jika anak pertamaku ...aku melalui sakit kerana terpaksa digunting dan dijahit ,anak keduaku pula aku mengalami sakit dada yang teramat sangat....apapun yang aku rasa hanya terlalu sedikit kalau dibandingkan dengan siksaan ALLAH SWT....

Salinan

topwizardagungsuwandaru Says:

Astaghfirullah..
Rasulullah saw bersabda : “Sesungguhnya aku mampu melihat apa yang tak sanggup kalian lihat. Kudengar suara gesekan dilangit (berkriut-kriut), langit sedemikian padatnya, tak ada tempat kosong bahkan seluas empat jari sekalipun karena langit dipenuhi para malaikat yang sedang bersujud kepada Allah SWT. Demi Allah ! Sekiranya kalian mengetahui apa yang aku ketahui (tentang akhirat), niscaya kalian tidak akan pernah tertawa sedikitpun, bahkan kalian pasti akan banyak menangis (karena takut). Dan niscaya kalian tidak akan pernah bisa bersenang-senang dengan istri-istri kalian, dan niscaya kalian akan keluar berhamburan ke jalan-jalan (berteriak) untuk memohon (ampun) dan memanjatkan doa kepada Allah (meminta perlindungan dari bencana akhirat) yang akan Dia timpakan” ( HR Tirmidzi & Al-Bukhari)

Monday, February 01, 2010

Kisah Kamu -Pt 1

Aku mesti cerita...

Hari tu entah kenapa hatiku tersentuh sangat-sangat....cerita pasal kamu, pasal aku pasal derita yang kamu tidak tahu atau lebih jelas kamu belum dapat mengingati kerana kamu terlalu kerdil dan terlalu kudus untuk mengingati dan dibebankan dengan ingatan itu...cerita tentang kamu yang pertama kali melihat dunia fana ini...

Hari ini aku ingin kamu tahu .

Betapa kamu masing-masing mempunyai cerita misteri dan miseri.Cuma aku yang boleh menceritakannya...dan Tuhan tahu aku juga sudah hampir lupa penderitaan itu kerana kata orang itulah penderitaan yang datang dari kebahagiaan.Kerana itu ia bukan miseri lagi.

Aku dapat rasakan keghairahan laki-laki yang ingin menjadi bapa ,terlalu ghairah sehinggakan dia lupa perasaan insan yang akan menjadi ibu. Terlalu ego sehinggakan dia memperlecehkan jantina lain selain laki-laki.Setelah menemui doktor yang mengesahkan aku hamil, reaksiku terlalu ketara sehingga doktor bertanya, kamu gembira?Ya!jawabku.Sedikitpun aku tidak sangka yang aku akan mengubah kata2ku selepas tempuh sembilan bulan,taubat, aku tidak mahu mengandung lagi!Tetapi di dalam aku rasa taubat ,aku hamil lagi selapas 2 bulan berpantang.Memang sesuailah perkataan Taubat ditukar ke Tau Buat .

Ketika tanda darah muncul aku berada di rumah keluarga ku di Kuala Kurau...Entah kenapa mak dan pak bawa aku terus ke Hospital Taiping dengan kereta sewa.Kata emak kembar darah lebih susah dari kembar air.Memang benar aku datang tanda waktu pagi dan malam baru aku melahirkan. 23 tahun umurku . Misi disitu seakan bersimpati dengan ku kerana aku paling lama mengerang kesakitan setiap kali datang rasa sakit hanya perkataan Subhanallah dan Astaghfirullah menemaniku ,dan bila sakit itu berlalu aku tertidur keletihan .

Kesakitan itu datang semakin kerap pada waktu malam .Pada 9hb Mac ,1983 jam 9.52 malam penantianku berakhir dan puncak kesakitan yang aku rasa ketika melahirkan melebihi rasa sakit yang tubuh badanku pernah rasai selama 23 tahun aku hidup!Mak pernah cakap rasa seperti nyawa di hujung rambut..tapi aku tak mengerti....Sekarang ,cukuplah kalau aku katakan ,ketika isi daging ku di gunting tanpa bius, ketika aku mendengar bunyi kain koyak...aku tidak merasai apa2 ketika itu cuma dapat mendengar dan merasa kerana kesakitan melahirkan anakku ke dunia fana ini lebih sakit!Kaetika itu hati kecil bertaubat tidak akan ada dua atau tiga...janjiku mahu membanyakkan zuriat seperti hancur lebur....

Aku menahan sebak apabila doktor menunjuk anakku yang di pegang kaki ke atas dan kepalanya ke bawah sambil menunjuk alat kemaluannya dan memberitahu tidak ada cacat pada tubuhnya yg kerdil.Yes! Anak ku laki2 .Abahlah orang yang paling gembira ketika itu.Di bang kan azan di cuping telinga anakku dan entah apalah harapan yang tersimpaan dalam lubuk hatinya...aku tak pernah tanya hinggalah sekarang.

Perkahwinan

SEmalam aku,abah and some of my anaks menghadiri majlis perkahwinan kakak kepada Sabirin ,kekasih Filzah, kawan anak perempuanku, Nodee. Lepas makan ,tenguk pelamin(wajib)* ,tenguk pengantin (Sunat)*Kami pun chao sebab masa tu ramai lagi tetamu yang baru sampai dan dua dewan yg di sediakan macam tak berapa nak cukup.Kerana paham suruhan Rasul memberi ruang untuk tetamu pada majlis adalah penting maka kami pun bersalaman dengan tuan majlis dan terus ke Cyber Jaya jumpa Ayum, bawa dia pergi Alamanda dan jamu selera kat tempat adik belanja dulu iaitu Black Canyon -masakan Thailand yang Amat dan Ayum puji sedap.Harga makanan di sini boleh tahan tetapi harga minumannya agak mahal..ada yang melebihi harga makanan. Tetapi rasanya amat berbaloi!

Melalui U tube aku ada tenguk perkahwinan orang Cina dan hati kecil aku berkata ,"ia lebih BAGUS dari adat orang Melayu!".Simple ,mereka tak perlu decorate rumah sebab tetamu yang datang tak pandang pun itu semua kecuali nak raikan hari bahagia pengantin.Kalau adat Melayu,siaple kalau kau tak decorate rumah, depa kata kamu kolot ,comot , kotoq dan macam2.

Mula2 pengantin laki-laki akan datang ke rumah pengantin perempuan dan sebelum dapat berjumpa dia di sekat (sesi interview kut) dekat muka pintu sampai sanak saudara sebelah permpuan puas hati baru lah dia boleh tenguk si idaman hati. Kemudian sesi minum teh. Sesi ini yang aku suka tenguk bila kedua ibu bapa duduk atas bangku dan anak yang melutut (tanda hurmat) sambil menghulurkan teh.Bukankah dalam Islam anak diwajibkan menghurmati kedua ibunya?

Pada pendapatku Adat Melayu pula terlalu berbeda bila anak di letakkan di tempat paling tinggi dan kedua ibu bapa pula yg duduk menyembahnya sebagai raja sehari..Bila akad nikah pun di lapik dengan tilam depan Pak Imam sedangkan Pak Imam itulah yang perlu kamu raikan karana tuanya dia dan dalamnya ilmu...Salahkah kalau punggong pengantin tak di lapik dengan bantal ,kotorke lantai masjid tu...tetapi kerana adat yang itulah nampak betul...namanya juga Raja Sehari.


Secara perlahan aku rasa sudah menular kesedaran pada orang2 tertentu yang tidak lagi mengamalkan tepung tawar dan lain2 kerana tahu ia terpesung dari ajaran Islam.

Satu lagi yang aku hairan ialah sireh junjung.Apakah ia adat dari Hindu Bali kerana mereka akan menjunjung bakul yang berisi buah2,bunga dan daun2 ke kuil untuk sembahyang atau orang budha macam di Bangkok ,juga menggunakan daun2 sireh ,pisang dan bunga yang lipat dan di susun seperti sireh junjung..apakah ini hanya kebetulan? kalau nak difikirkan dengan otak ,entah kenapa orang Melayu taksub sangat dengan sireh junjung tu sampai ada yang sanggup mengatakan tanpa sireh junjung itu boleh bawa petaka ?

Setakat ini dulu,insyaalah kalau ada idea baru sambung lagi.