Pages

Monday, April 12, 2010

Tanah o Tanah

Aku senang baca blog orang berilmu ,hujah mereka semua best2 susah aku nak celah walau pun aku ada hujah juga tapi jenis hujah orang senang cantas. Kategori hujah orang tak sekolah tinggi.

Aku belajar dari apa yg aku nampak dan apa aku dengar.

Nampak tak orang Melayu pandu kereta mewah ?Tabik spring!Mereka kaya tapi aku tak tau berapa harta yang mereka betul2 kumpul atau sekadar cukup2 untuk beli rumah dan kereta mewah.Yang berpelajaran tinggi aku tak nafi.Ramai!

Dalam kepala hotak aku selalu bertanya betulke hak Melayu dominant dalam Malaysia?Masa aku duduk kawasan Bukit Rajah ,depan mata aku je, ladang kelapa sawit dah di beli oleh Ah seng ,Ah Hong ,Ah Beng beribu2 ekar .Melayu? Cuma rumah teres harga sederhana tu je dengn kereta proton saga parking depan rumah.

Pindah ke Bestari Jaya pun macam tu juga.Towkey Cina yang tak sekolah pun ada berekar2 kebun. Melayu banyak yang duduk atas tanah TOL.Aku baru tahu senyap2 macam ada satu deklarasi antara apek2 tu ,jangan sekali2 jual tanah pada bangsa asing !

Melayu paham tak? Mesti tak paham ayat aku ni sebab mereka terlalu pandai. Kalau aku kata jangan jual tanah sekangkang kera tu pada bangsa asing. Mesti depa kata aku yang bodoh...entah2 aku pun jual kalau suku juta jadi tawaran ! Nak kumpul dalam 50 tahun pun macam nak terberak darah ,ini dalam satu hari untuk jadi suku jutawan..macam tiga suku lah kalau tak terima!

Aku tak marah pada orang Melayu kaya sebab jual tanah sekangkang kera tu. Aku marah sebab aku sendiri tak de tanah ,bila nak beli tanah yang sekangkang kera tu aku tak dapat nak challenge bangsa asing. Maka terberak taik kapurlah orang macam aku ni.

Cuba Fikir, agak2le kalau dibuat bancian ...Bumi Malaysia yang kita pijak ni siapa yang punya ?

No comments: