Pages

Thursday, June 03, 2010

BerKaLi suDah

Kamu cerdik kah tidak.....

Dunia manusia ni pelik sikit ,kadang2 kita tak sangka pun orang yang malang ialah orang yang cerdik. Yang cerdiklah yang suka tibai dadah untuk perangsang ,tibai anak sendiri ,tibai dari belakang dan lain2 benda yg tak masuk di akal. Aku tak pula kata orang bodoh tak buat tapi kalau orang bodoh kita memang tak hairan Kerana dia bodoh tapi kalau orang cerdik?

Dalam berita hari2 ada cerita pasal face book menjahanamkan ikatan kekeluargaan ,mustahil orang cerdik pandai tak baca ..tapi mereka rasa mereka cerdik mustahil mereka akan berada di tempat yang sama.Tahu tak siapa yg mereka face book ni ,aku yg bodoh pun boleh teka.Ya orang Yahudi yg cerdik ...yang mensasarkan mangsa2 yang cerdik juga .

Senario 1~

Seorang bapa yang sibuk dengan kerja dan tidak ada kawan sepejabat yang rapat selalu pulang ke rumah yang hanya ditemani seorang isteri separuh abad kerana anak-anaknya semua sudah masuk pengajian tinggi.Setiap kali pulang tiada perbualan yang menarik dengan sang isteri kerana cerita yang dia ada hanya soal kerja.Sekali sekala dia akan bercakap pasal politik tanahair~ bila cerita sensasi politik tamat maka tamat pula perbualan suaminya.
sedangkan si isteri suka juga dengar cerita anak-anak , agama , business dan masa depan.

Senario 2~
Anak2 semuanya ada face book begitu juga isterinya yang berface book kerana mengikuti perkembangan hal anak2. Kemudian si bapa pula berface book. Mula2 tidak pandai kerana tidak ada yg memasuki ruang komennya . Lama -kelamaan dia mula mendapat ramai kawan dan tukang komen ~malangnya bukan dari ayat2 serius tapi dari ayat2 menggayat nya dan sudah tentu yg membalasnya yg punya niat dan maksud sepertinya juga. Atau yang punya masaalah hati seperti Complicated relationship.

Senario 3~
Kerana dasarnya dia seorang yang peramah ,suka menonjol diri dan ego untuk berjenaka dengan isteri dan anak2 maka sekali lagi dia menunjuk sifat ramah dan lucunya pada face book. Kerana sifat2 itu juga yang amat di sukai oleh wanita dan anak2 . Sama seperti ahli keluarganya .Yang layaknya macam ikan-ikan dalam bakul yang sudah lama di tangkap ,sudah tidak melupur lagi ,sudah tidak ada ghairah kalau dibandingkan dengan ikan yang baru dipancing dalam face book yg baru terlekat pada mata kailnya ,cabaran menangkap ,menarik tali pancing secara lembut dan berhati2,itulah yang dirasai saat ini.

Senario 4~
Dan yang paling malang dia menjadikan dirinya mangsa sama seperti cerita dalam paper. Bukankah bertukar2 no hape itu sama seperti membiarkan hidup peribadinya diganggu. Mula takut meletakkan hpnya merata2 tempat takut apa yg tertulis dibaca.Mula rasa tidak tenteram dalam rumah sendiri .Kenapa harus takut kalau tidak ada niat buruk.

Senario 5~
Belum terlambat sebelum kecanduan ~ kalau kamu orang yg benar dan benar dengan kata2 mu , berkata benar maka yang salah dapat di perbetulkan ,maka kata saja yang benar dan perbetulkan apa yang salah .


Nota~ aku mungkin bodoh berbahasa tapi perasaan ku sebaliknya sebab itu apa yang aku cakap dari apa yang aku rasa banyak kebenarannya.

No comments: