Pages

Tuesday, July 20, 2010

Perasaan Tersepit....

Kita selalu dengar kes perebutan harta pusaka antara anak2 dan kerabat2 ,tetapi kebelakangan ini manusia dah semakin pandai siap pakai lawyer kalau tak puas hati...

Di kampung aku dulu, kesian sorang bapak ni kena tipu hidup2 oleh anak lelakinya sendiri ,suruh tukar nama geran tanah sebagai imbuhan boleh hidup dengan dia ~dia kata nak jaga bapaknya sampai mati.Hati orang tua mana tak suka dengar kalau dapat hidup sebumbung dengan anak sendiri tapi si bapak tak tahu bila tinggal dengan anak ada rules n regulations~ tak boleh kotor2kan rumah kalau ada je abuk rokok tumpah atau lantai siap la telinga kena leter dengan menantu.Tak boleh lepak dan tidur sesuka hati waktu siang ~pun kena leter sebab menantu jenis pengemas~kalau katil dah kemas tak boleh usik lagi sampailah malam.Akhirnya kerana tidak tahan di leterin dan disindirin dia pun pulang dan hidup di rumah papan buruknya yang belum roboh.

Itu cerita kes bapak yang tak bersekolah tak pandai undang2 ok.Sekarang jangan main2 ....Dalam Islam pemberian seorang bapa kepada anak boleh di tarik balik tetapi pemberian seorang suami kepada isteri dilarang menariknya semula...maksudnya bila dah bagi kat istri dah jadi hak istri. Tapi apa yg diberi pada anak belum lagi jadi hak anak...

Aku sebenarnya pada mulanya nak tulis hal aku yg ingin melakukan Umrah tetapi masih dalam keadaan was-was.Banyak hal yang buat aku dalam keadaan demikian~salah satu darinya ialah kerana aku yang beria2 mahu pergi, pasangan ku tidak.

Sebenarnya aku pun bukannya jenis muslimah yang warak yang jenis pakai tudung labuh ,yang pakai baju longgar. Aku muslimah yng banyak dosa ,banayk kilaf .Banayk perasaan gentar ,banayk pelupa ,banyak penyakit. Aku muslimah yang mahu memohon pengampunan.

Kemudian banyak sangat benda yang bersangkutan duit yang perlu difikirkan sedangkan sumber terlalu terhad.Maksudnya ,waktu inilah fikirkan mahu cari rumah area KL dan waktu ini jugalah rumah lama perlu dibaiki kerana banyak kerosakan. Kalau jual rumah lama nanti jadi isu pulak....sekarangpun masih ada desas-desus seperti persoalan kenapa apak jual rumah itu pada atan....mmm ,ada yang kata rumah tu rumah pusaka jadi aku tanya balik datang mananya pusaka bila kami BELI dari orang yang masih HIDUP~ setahu aku pusaka kalau dapat free dari orang yang dah meninggal. Nak beli dari kami ,silakan.....jawab aku lagi ,beli rumah lama lagi susah dari beli rumah baru..dan kalau kami enggan beli tentu pencen apak tak dapat penuh ,siapa yang susah jawab aku pada persoalan mak cik yang suka mengomel.

Hari tu pulang pun dah habis 2k ,beli TV,beli flask air elektrik, repair paip bocor,tukar pintu, ,tebang pokok2 tua . Barang lain yg belum beli ialah oven,blender ,awning ,bumbung yg susah nak cari sebab jenis lama ,bangku kulit pun dah koyak rabak sampai mak cik pun suruh buang...

Kata suami hujung2 ,semua duit ,yg menyakit kan telinga aku bila dia mengadu orang ni cakap macam tu dan macam ni~ tapi orang tak akan bercakap kalau dia tak mengomel~paham2 sudah. Semuanya atas bahu kami sebb itu rumah kami!

Ya Allah pada Mu aku sembah dan pada Mu aku mohon pertolongan ...Aku tak mahu tertipu dengan kesibukan dan kehidupan dunia...

No comments: