Pages

Tuesday, September 28, 2010

Ragam~Hati Batu

Hari ini aku dikejutkan dengan satu lagi message kematian dari Mak su. Dua hari lepas Abag Mid (abang dua pupu ku) pulang ke rahmatullah kerana sakit semput dalam usianya dalam enam puluhan ,kalau tak salah. Tapi hari ini anak perempuan dari abang sepupu ku pulak meninggal dunia.Umurnya baru 24 macam tu. Dia sering sakit kepala dan minggu lepas tiba2 dia demam dan dibawa ke hospital ~rupa2nya dia mengalami bengkak otak~tempurung kepalanya dipotong tetapi dia tidak dapat diselamatkan.

Dia seorang anak yang baik ,mudah2an Allah cucuri rahmat atas rohnya.

Sebenarnya aku nak cerita pasal abang pupu ku ini.Ini adalah kehilangan anaknya yang ke dua~dulu anak laki2nya mati accident dalam perjalanan ketempat kerja.Ujian Allah SWT dia mendapat sedikit pampasan .Manakala anak perempuannya ini sudah berhenti kerja kerana mahu menolong ibunya menjaga budak di rumah @ baby-sitter.Kasihan Kak Nah ,mudah2an dia lulus ujian Allah ini dengan flying colors.

Abang pupu ku ini sewaktu kecilnya banyak dipelihara oleh nenek kerana waktu itu mak cik berpisah dengan ayahnya kerana tak tahan tinggal jauh dari orang.Lepas bercerai ,mak cik kahwin lagi dengan seorang duda anak dua dan mempunyai 5 orang anak dengan duda tersebut.Bila bapaku pencen dan pulang ke kampung tinggal bersebelahan rumah nenek semua orang anggap abg pupu ku ini anak bapa ,kerana dia sebaya dengan dua orang abangku.

Setelah suami mak cik yang baru meninggal ,mak cik pulang tinggal terus dengan nenek bersama semua orang anak2nya termasuk lah abang pupuku yang ketika itu baru habis MCE dan kemudian mendapat pekerjaan diLembaga padi dan beras negara di Kedah sehinggalah dia berkahwin dengan Kak Nah . Akhirnya Abg Ri pulang dan tinggal di Parit Buntar yang tak jauh dari kampung halaman iaitu Kuala Kurau.

Tetapi ini semua cerita 15-20 tahun dulu...

Baru-baru ni lepas Mak cik meninggal dunia keadaan menjadi sangat berubah~tanah sekangkang kera dan rumah yg berdinding dan lantaikan papan peninggalan arwah mak cik menjadi punca persengketaan adik-beradik dan telah mengheret bapa sekali sebagai abang arwah.

Entah kecil hati atau marah sampai tidak mahu bersalam apatah lagi bertegur sapa dengan adik2nya dan juga bapaku. Kahwin anak nya tidak di jemput sehinggalah kepada kematian...berita hanya dapat tahu dari jiran dan taulan.

Kata salah sorang dari adik2nya ~badan abag Ri kurus dan cengkung hampir tidak dapat dikenali~masyaallah apakah sampai begitu sekali dia membiarkan api kemarahan dan sakit hatinya sehingga menjadi racun yang memakan diri.Cobalah belajar untuk MEMAAFKAN dan insyaallah semoga timbul semula nur dalam jiwa.

Friday, September 24, 2010

IPM re-union.


Hari ni pakai digi broadband sebb streamyx dah kena potong biasalah ...suami dah pandai, sediakan lilin kalau elektrik terputus.Sediakan broadband prepaid bila telekom potong line internet.

Hari ni Alhamdulillah dah selesai puasa enam ...tinggal puasa nazar pulak ,harap2 dapat buat secepat yang mungkin.Tentu nak tahu nazar apakan? Nazar kerana anak2 berjaya ,anak no satu ,no dua ,no tiga ,no empat dan insyaallah no lima setakat ni dua orang dah berjaya . Malu pada Tuhan sebab banyak meminta dari memberi ....dan inilah salah satu cara mengucapkan syukur atau terima kasih pada Allah SWT.

Esuk adalah hari reunion ex IPM yg sekarang diberi nama KPM ~kolej professional MARA..tak sabarnya nak tenguk member2 lama.Malu pun ada sebab muka dah berkedut ,haha ...tapi still excited.

Thursday, September 16, 2010

Angin Perubahan

Pagi tadi aku set alarm pukul 5 pagi..kononnya nak bersahur kemudian tak mau tunggu masuk sholat subuh lama2. Tapi bila aku bangun ...aku terpaksa menyerongkong dalam jamban agak lama jugak ,lepas tu buat sholat sunat .Sedang aku berdoa di masjid orang dah bang subuh jadi tak sempat aku nak sahur....yg tak syok minda aku dah mula set angka 50-50..maksudnya dlam jangka terdekat aku terpaksa buat keputusan jadikan 100 %.

Lepas sholat subuh aku yakin aku akan puasa hari ini tetapi yg best nya bila mak cik sebut hari ini dia teringin nak makan roti canai aku rasa simpati pulak sebab aku tahu suami aku baru jer masuk tidur begitu juga anak jantan aku ...so bila apak,suami mak cik yang dah tak kuat berjalan pun masuk baring dalam bilik aku terus ajak ,jom lah mak cik kita pergi sementara ada orang di rumah dengan apak.

Aku pun bersiap dan kali ini aku lihat mak cik pun dah tak macam dulu nak tukar pakaian cantik sebelum keluar.Bila dia cakap dia nak keluar pakai macam tu ,baju kurung dan kain batik aku jawab aku tak kisah tetapi dia tetap beri tahu suaminya dia nak keluar dengan ani nak beli roti canai,susu apak dah tersedia atas meja....hari ini aku makan roti canai di restoran bismillah dengan mak cik dan order 5 keping bungkus untuk dibawa pulang.

Petang nanti dia nak pergi rumah shahrin-tun dan mungkin rumah adiknya . Aku tak kisah asalkan di rumah ada orang teman apak .

Wednesday, September 15, 2010

Selamat Satu Malaysia

Nak up date blog tapi dalam bulan puasa selalu mengantuk ~ hari ini puasa enam.Berbuka dengan banyaknya dan sekarang rasa terlalu mengantuk tetapi nak tulis juga sikit ,masih di Taiping dan esuk cuti umum satu malaysia,jadi saya ucapkan ~ selamat satu malaysia n gd night....

Sambungan~
Alhamdulillah panjang lagi umur aku sehari . Hari ni 16 Sept ...Hari Satu Malaysia diambil sempena pegabungan negeri Sabah dan Serawak dalam tahun ...aku kurang menghafal tarikh dan tahun bersejarah nanti aku google.

Manusia kadang2 terpanggil untuk menoleh kebelakangan walaupun sedang melangkah kedepan.Boleh tapi hati2 jangan sampai tak nampak lubang atau longkang di depan takut jatuh tertonggeng pulak...Betapa rindunya hati mau Malaysia jadi Semenanjung Tanah2 Melayu semula.

Friday, September 03, 2010

Islam is still the best

Manusia akan jadi karut marut kalau bukan kerana Islam ...tenguk saja orang Kristian,Paderi besarnya dah mula melatah nak bakar kitab Quran beramai2...kata paderi biul tu kitab Quran kitab Syaithan. Tenguklah propaganda orang Barat menjadi Islam itu terroris,mereka putarkan erti mati syahid yang paling mulia di sisi Allah sebagai yang paling hina di mata manusia.

Aku cuma nampak orang2 kafir laknat semakin TAKUT dengan kebangkitan ISLAM sehingga tak nyenyak tidur selagi tak musnahkan ISLAM.Aku cuma nampak elaun paderi mungkin kena potong dengan Zionist sebab ramai pengikutnya mula mengenali Islam dengan cara yang betul.

Ramai terkejut bila tenguk U tube ~ada orang mencampak binatang hidup2 ke dalam sungai yang berarus deras,ada yang memijak dengan tumit kasut sampai mati dan ada juga yang buang dalam tong sampah bertutup.Islam melarang manusia berlaku zalim kepada binatang.Mengurung binatang tanpa memberi makanan adalah satu kezaliman yang berat apatah lagi sengaja membunuh binatang tanpa satu sebab yang munasabah.Ya, Islam untuk mengajar kita jadi mulia dan sempurna...

Islam agama yang menunjuk kebenaran ,semakin ramai manusia menkaji Islam semakin ramai pula akan memeluknya~ di Amerika saja sudah mencecah 1.5 juta yang memeluk ISLAM. Kerana orang Amerika ni jenis yang suka mengkaji dan membaca begitu juga di negara2 Eropah yang lain ...angkanya semakin meningkat...Alhamdulillah.

Untuk manusia yang menghayati Islam,agama yang indah semestinya melahirkan manusia dengan sifat yang indah juga ....bukan seperti manusia yang senang2 buat bayi dan buang bayi dalam tong sampah ,dalam sungai dan di mana2 saja mereka rasa nak buang.Sampai ke saat ini aku tak dapat nak buat rumusan JENIS apakah mereka ini.Apakah mereka jenis yang tak berpelajaran sehingga mereka tak tahu apa akan jadi sewaktu buat sex dan selepas buat sex....

Dan yang aku pelik tu kenapa tak menikah dulu baru buat sex kenapa terbalik nak buat sex dulu baru nak menikah itu pun kalau rasa nak menikah sebab rasa bertanggung jawab pada perbuatan terkutuk tu tapi tiba2 jer tak rasa apa2 pun,SAH NIKAH atau RUKUN NIKAH amat mudah, WALI, 2 ORANG SAKSI ,AKAD NIKAH ,JURU NIKAH dan MAS KAHWIN yg TAK MEMBEBANKAN... tetapi sebaliknya lain yang berlaku dan Allah melaknat mereka di dunia lagi kerana mereka mengaku mereka Islam sedangkan Allah tidak mengajar yang sedemikian di dalam kitabNya.Mereka malu dan takut pada hukuman manusia sedangkan hukuman Allah lagi azab iaitu api yang menyala dan bahan bakarnya ialah manusia seperti mereka.Cuba le cucuh api ujung jari tu dalam 10 saat , melolong tak?.

Lagi sekali siapalah aku dan orang2 seperti ku untuk menegur kamu sebab kamu ada Allah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Pengampun.Cuma janganlah kamu olok2kan Tuhan kamu kerana di dalam Kitabnya Dia Berfirman orang2 seperti kamu sama seperti orang Munafik yang berkata aku Islam dan aku percaya tetapi perbuatan kamu sebaliknya.

Dalam aku dok membebel ni sebenarnya aku sedang memperbaiki diriku sendiri.Walaupu aku sholat dan berpuasa sejak aku remaja lagi tapi entah cukup atau tidak ,aku tidak ingat. Dan aku mula bertudung rapi ketika anak ku yang ke lima berumur kalau tak salah 4 atau 5 tahun....Dan ketika aku tak berkerudung itu ...aku rasa seperti orang tidak berdosa sedikit pun kepada Allah.

Aku di sekolahkan di Convent dulu, mungkin kalau aku di sekolahkan di sekolah agama ,aku pasti bertudung labuh dan mengahwini seorang penceramah agama.Aku tak salahkan ke dua ibu-bapaku kerna mereka ketika itu cuma tahu peluang pekerjaan untuk anak2 yang pandai Inggeris lebih cerah dari yang tidak~mereka lakukan dengan niat baik.Alhamdulillah aku selamat mengharungi zaman remaja ku.

Di sini aku nak berpesan pada anak2 ku pada orang2 remaja ,carilah pasangan yang baik~jauhilah sifat munafik. Jika kamu kata kamu Islam,buktilah dengan perbuatan kamu.

Wednesday, September 01, 2010

SUNGGUH COMEL DAN MURAH.........



CLICK HERE....
http://lamadanbaru.blogspot.com/2010/08/gubahan-bunga-reben.html

Dah Nak Raya

Dah tinggal kurang 10 hari lagi untuk berpuasa(sedih )

Aku masih belum buat biskut lagi ~entah kenapa semakin malas nak buat biskut ~bila malas datg otak pun bercakap macam ni... membazir duit la ,bukan eluk untuk kesihatan pun makan manis2 ni... baik buat laksa 1st Raya ,popiah goreng inti otak2 ke atau inti sayur atau samosa ke..

Masaalahnya boleh ke buat sebb raya nanti tentu aku nak berjalan sana sini dari tunggu rumah.Pandai pulak cari biskut yg sedap 2 nak makan ,tak aci ... tak leh jadi ni aku kena buat juga biskut malam ni jugak!

Suami pulak belum buat keputusan berapa hari nak ambil cuti ,bila nak mula bercuti~ entah2 malam ni dia ajak balik kan terbantut cita2 aku nak buat biskut.... susahlah nak buat plan kalau ikut kepala suami~akhirnya nanti ada yang rasa tak puas hati...

Dan seperti biasa aku kena siapkan duit raya note RM 10 ,RM 5 ,RM 2 and RM 50~ ikut pangkat ~ramai dah anak buah yg bekerja tahun ni, temasuk anak sendiri sambil terdengar muzik gembira di cuping telinga....

Mudah2an tahun ini sempat mohon maaf dari orang2 yg banyak aku buat salah,mudah2an orang2 yang pernah aku sakiti atau aku buat salah sudah memaafkan aku lama dah. Mudah2an aku tiada berhutang dengan sesiapa pun di dunia ini cuma hutang aku dengan Allah SWT.

Akhir sekali Maaf Zahir Bathin.