Pages

Thursday, January 13, 2011

Jatuh sakit dan nasib

Entah kenapa aku tak boleh lupa topik bualan aku ngan kakak ipar ketika berada di Taiping minggu yang lepas. Kak Miah pun ada balik sebab apak kurang sihat. Jadi biasalah kalau Kak Miah balik ,Kak Ani dan Kak Siti pun mesti datang ,maklumlah nak jumpa kakak sulung mereka.

Aku pulak balik sebab ikut suami nak ambil lap top yang tertinggal . Masa Kak Siti ngan Kak Miah asyik berborak ,Kak Ani pun sampai dan yang aku pelik Kak Siti terus diam tak bercakap. Muka Kak Ani pula tak berapa manis. Lepas Kak Ani balik baru aku tahu yang dia dan Kak Siti ada krisis tapi aku malas nak tanya nanti panjang cerita .

Kak Ani dan Kak Miah berborak pasal herba life dan aku tak nafikan mereka nampak sihat tapi aku tetap ada pandangan aku sendiri .Dari yang sihat berubah cerita pada orang yang tak sihat dan doa .Kata Kak Miah kita jangan doakan panjang umur tetapi berdoa pada keberkahan. Seperti rezki yang berkah ,hidup yang berkah ,amalan yang berkah. Sebabnya memang benar kalau dipohon umur yang panjang lambat laung kita sendiri akan jemu menenti mati.

Kak Siti yang cacat pendengaran kata aku bertuah sebab perfect tapi aku rasa aku tak perfect~bandingkan wajah dan kulit kita tapi aku malas nak cakap hal remeh jadi aku cakap lebih baik kita ada kecacatan atau kurang sihat sebab kita akan insaf akan diri kita yang bersifat lemah dan kekurangan dan terhindar dari jadi angkuh dan suka menghina orang.

Aku juga beri pandangan ku pasal penjual insuran yang suka takut-takutkan manusia agar mereka beli insuran ,tetapi sebenarnya bila benar-benar sakit tak lah semudah mana nak dapat duit yg dijanjikan...ada yang kena reject kononya kita sembunyikan fakta yg dulu dah ada sejarah penyakit darah tinggi ,sinus, batuk ,sakit tekak dan lain2. Bukankah penyakit itu boleh sembuh dan apa kaitannya dengan penyakit barah.

Jadi aku luahkan pendapat ku tak guna beli insuran sekarang sebab satu suami masih bekerja dan syarikat tanggung semua bil hospital .Kedua kononnya nanti kalu suami dah pencen umur lingkungan 57 tahun dan susah nak beli insuran sebab fakta umur dan tanda-tanda awal penyakit.Dan bayangkan insuran pun hanya sanggup cvover sehingga umur seseorang menjangkau 65 atau 68 tahun.Bayangkan 10 tahun sahaja yang tinggal untuk berinsuran dan dalam 10 tahun itu tak boleh kita berdoa pada Tuhan agar kita tidak kena penyakit yang berat yang kita tak sanggup tanggung.

Aku tak jelaskan pada mereka cuma aku bagi contoh ,ada orang yang banyak duit seperti arwah isteri ex PM kita dulu pergi sampai keluar negara untuk mengubati barah tetapi gagal. Aku bagi contoh dua jiran ku sebelah kanan dan kiri rumah(masih bekerja) ..juga meninggal kerana barah.Aku bagi contoh ibu saudara mereka yg berumur 83 tahun tidak mahu melalui kemo dan redho dengan penyakitnya akhirnya meninggal .Dan ada juga orang berjaya seperti Kak Miah .Aku anggap qadho-qadar seperti kalau kita bertuah kita dapat detect awal ,penyakit kita boleh sembuh tapi kalau kita tak perasan dan agak terlambat~duit berjuta pun tak boleh membantu.

Kak Ani cerita kawannya juga pulih seratus peratus dan denagn duit insuran dia boleh beli rumah dan kereta~jadi aku cuma tanya dia insuran apa yang sampai boleh beli kereta dan rumah? Ada ke insuran yang boleh cover bil hospital lepas tu boleh beli kereta dan rumah lagi??Sebab cerita yg sebenarnya tak lah macam tu ada yang terpaksa pakai lawyer lagi kerana pihak insuran tak mahu bayar claim ~alasan nya mudah ,kita sembunyikan fakta. Tak Percaya? Silalah percaya....

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/1/14/starprobe/7568479&sec=starprobe

No comments: