Pages

Sunday, February 13, 2011

SIMPLE CONGAK

Hari tu ,jenuh juga nak berhujah dengan suami bahawa beli rumah pakai loan lebih berbaloi dari beli cash. Pendapat suami beli cash , tak payah bayar interst atau bunga pada bank . Aku pula kata interest akan ditanggung oleh penyewa. Tapi suami pula berpendapat kalau rumah dibayar tunai, terus jadi hak milik sendiri dan boleh sandarkan pd bank kalau mahu buat overdraft(bermaksud hutang) . Dan hujahnya lagi, kalau disewakan ,sudah tentu tiap2 bulan akan dapat wang tunai bersih sebanyak RM 500 tanpa tolak hutang.

Secara kasar nampak pendapat suamiku lebih bagus tapi mari kita buat simple congak.

Katalah harga apartment yang hendak dibeli bernilai 60 ribu .Rujuk di sini untuk loan rumah http://www.iproperty.com.my/propertylisting/646331/Puchong_Apartment_ForSale
Untuk 20 tahun dengan Interest rate 6.3% anda bayar loan sebanyak Rm469 se bulan dan anda boleh sewakan pada orang dengan harga Rm 500 sebulan.

Manakala duit cash anda masukkan dlam ASB dan biarkan selama 20 tahun.Dengan average dividen 8% se tahun, cuba anda kira di sini http://www.moneychimp.com/calculator/compound_interest_calculator.htm Dalam masa 20 tahun wang tunai anda yang sebanyak 60k itu akan menjadi RM 279,651.

Dalam 20 tahun akan datang ,apartment pun dapat ,duit dalam asb pun berlipat. Aku panggil serampang dua mata.

Bayangkan kalau aku ikut kata suami ,setiap bulan kutip sewa RM 500 ,aku terpaksa tunggu 120 bulan bersamaan 10 tahun untuk dapat semula duit RM60 000.Dan untuk mengumpul RM 279 000 aku terpaksa tunggu lagi selama 438 bulan bersamaan 36.5 tahun.

Jadi nasihat aku , bukan semua pinjaman itu tidak berfaedah....

Wednesday, February 09, 2011

Jangan Ralat

Sekarang aku mengikuti laman ini.....
http://www.auctions.com.my/

Mungkin aku agak terlambat tapi biarlah terlambat dari langsung tak cuba. Kalau rezki aku ada dalam beberapa bulan ni aku akan memiliki harta atas nama aku sendiri iaitu sebuah apartment murah .Umur aku sekarang memasuki 51tahun.
Kerana aku dah hidup agak lama, mahu juga aku berpesan pada wanita2 kat luar sana melalui pengalamanku kalau cari pacar tu carilah yang senang berbincang yang sekurang2nya jenis yang mahu mendengar dan bertimbang rasa.Kalau dapat yang memahami perasaan perempuan lagi bagus.
Anak aku kata nasib isteri tak bekerja memang sedemikian ,pendapatnya selalu di kotak-katikkan tapi sebenarnya yg aku tahu banyak juga wanita yang tidak bekerja mendapat penghurmatan yang tinggi.Arwah ibuku sendiri salah seorang darinya.
Kedudukannya dalam rumahtangga sebagai isteri dan ibu amat selesa.Kami hurmati dia dan jarang membantah ,malahan banyak idea2nya yang kami terima kerana bagus. Aku cuma boleh fikirkan satu sebab kenapa dia dianggap sebagai orang penting dan istimewa dalam keluarga ,ya sebab bapaku amat menghurmati dia.Bapa biarkan dia mengurus kewangan keluarga dan anak-anak.Dari situ aku sudah pelajari ,bukan berapa banyak yang kamu dapat buat kamu jadi berada tetapi berapa banyak yang kamu simpan.Bila seorang ibu punya harta dia tidak akan melutut pada anak2nya dan jadi hamba anak!
Sama juga dengan seorang kawanku ini suri rumah dan ibu kepada empat orang anak. Suaminya siap menyimpan duit untuk hari tua isterinya supaya dia tidak menyusahkan anak2nya kelak~pernah dengar tak? Ya,sungguh.
Dan seorang lagi hamba Allah yang membeli rumah atas sebidang tanah ,dan sama2 bersusah payah melangsaikan hutang sehingga makan pun ala-ala kais pagi makan pagi kais malam makan malam,Dan apabila duit bank langsai dibayar dan geran menjadi milik mereka ,suami terus tidak teragak-agak menukar nama kepada isterinya ~pernah jumpa tak laki2 sedemikian? Ya, ada!
Untunglah kalau dapat suami yang beringat mewasiatkan harta serta menyediakan tabung andaikata kalau terjadi apa2 pada dirinya seperti di sini , http://suratwasiat.blinkweb.com/ bukan yang selalu risau takut isterinya kahwin lain atau kalau kaya isteri akan lupa diri nya.Jenis apa pula yang hanya suka bercakap di bibir saja tetapi tidak mengotakannya.
Jadi, wanita2 di luar sana bukan kerana kalau kamu tak bekerja tetapi kalau kamu bekerja pun dan kamu dapat pasangan yang jenis tak merancang dengan baik sama juga ruginya.
Macamlah aku bagi contoh boy friend kamu merancang untuk kahwin dengan kamu kemudian dia usahakan cari duit melamar kamu ,cukup setakat itu. Dan lepas kahwin tiba-tiba kamu mengandung ,siapa nak bayar rawatan, ubatan dan susu ,lampin anak,sebab dia tak merancang lebih dari itu. Kerana tak merancang dia akan cari jalan mudah ,mungkin meminjam atau suruh kamu yang bayar semua tu.Sekarang kamu paham maksud akukan?
Dan aku nak nasihatkan sangat2 ,tolonglah, jangan banyak MEMINJAM .
Lagi satu aku nak pesan kat semua wanita yang belum kahwin cari pacar yang benar-benar ikhlas dan akan sayang ahli keluarganya sampai mati.Maksudnya bila dia dah dapat anak dia akan bekerja sungguh-sungguh untuk melengkapkan segala keperluan anaknya membesar dengan sempurna . Dia tak pernah ralat walaupun dirinya hanya tinggal sehelai sepinggang demi anaknya berjaya .Dulu kita selalu dengar ibu-bapa bergolok bergadai kerana tiada PTPN.Tetapi sekarang lebih kepada keperluan asas seperti kereta , tempat tinggal atau harta.
Mereka tak hanya berkata aku sudah bagi kamu pelajaran dan akan berhenti di situ dan mengharap balasan dan aku namakan itu kurang ikhlas kerana apa yang dilakukan baru perkara mesti atau wajib bagi seorang bapa. Tetapi mereka yang ikhlas akan pandang lebih jauh dari itu seperti menolong anak-anaknya menggapai sesuatu yang sukar supaya jadi mudah walaupun terpaksa menyusahkan dirinya.
Dan akhirnya aku akan berkata kepada semua wanita iaitu kamu ,kita hanya dapat merancang tetapi yang menentukan jodoh kita ialah Sang Pencipta ,jika setelah kamu berusaha tetapi masih juga dapat pasangan yang kurang bertanggung jawab, aku cuma nasihatkan kamu ,gunalah kebijaksanaan akal yang Allah beri,mudah2an ada penyelesaianya,Insyaallah.

Wednesday, February 02, 2011

Duit

Agak lama tak menulis...macamana nak jadi penulis ni....Ada orang bila update blognya siap bagitahu semua orang suruh jenguk dan baca tapi aku lain ,kalau ikutkan aku mahu rahsiakan blog aku ni walaupun memang ada satu yang aku hide untuk semata2 aku sahaja yang boleh baca dan tahu..tetap aku tak dapat nak luahkan 100% peratus yg aku rasa ,mungkin terlalu perasan orang akan baca dan buat andaian buruk.

...aku baru tahu yang aku mungkin dalam kategori introvert http://www.suite101.com/content/the-introvert-a13661 .Orang introvert ni rupa2nya perlu pada satu2 ketika bersendirian untuk recharge tenaganya. Dia cepat letih bila berada dalam kelompok o rang ramai untuk waktu yang lama dia lebih banyak menyimpan jawapan dalam otaknya dari dicurahkan...patutlah aku kadang2 rasa aman bila bersendirian. Dan jenis malas nak menjawap dan bertanya, lebih suka mendengar.

Sifat manusia Allah jadikan macam2 ragam .Ada yang phobia perasan orang asyik kutuk kalau orang lihat asal usulnya dari kampung atau miskin namun ada juga yang bangga dan menghargai kenangan silam.

Begitu juga orang yang kedekut dan boros tak kena tempat. Memang normal kalau kita rasa sayangkan duit takut habis .Kadang2 terpaksa keluarkan juga untuk membeli keperluan atau sesuatu yang kita suka dan teringin kesekian lama. Kita tidak berdaya melawan kehendak yang amat kuat. Akhirnya nafsu dan perasaan kita berlawan~ jika berjaya melawan nafsu selamatlah duit kita ketika itu.Teringat kata-kata Imam Ghazali nafsu kalau di ajar untuk tunduk walaupun sukar sekalipun ia dapat ditundukkan~contohnya nafsu makan berlebihan atau nafsu membeli barang2 mahal.Yang amat susah katanya lagi ialah permaianan iblis pada hati kita dalam sedetik ia boleh menawan kita untuk berkata dusta.

... rezki yang diberi Allah swt pada kita atasnya ada hak orang lain.Maksudnya betapa susah nya kita bekerja untuk mendapatkan rezki tersebut bila sudah dapat ,hasilnya bukan 100% milik kita. Janganlah takut duit yg kita dapat tidak akan cukup kerana secara otomatik jika kamu kedekut dan haloba ,ia tidak mungkin akan cukup. Bagi orang yang suka menderma mereka akan rasa aman ,fikiran mereka jadi lapang dan jiwa mereka tenang ,secara langsung mereka lebih bahagia.Dan sudah tentu simiskin akan menghurmati si kaya kerana mengingati mereka atau simpati pada mereka,tidaklah ada perang atau tunjuk perasaan~sesungguhnya Allah SWT iti Maha adil dan bijaksana.

Aku dah mulai rasa letih menulis jadi sebelum nokhtah terakhir aku nak bagi tahu anak ku yg bongsu baru je talipon , setengah bulan gajinya dah masuk sebanyak 500rm ,dia masih tak boleh bayar hutang aku kerana ada barang yang dia nak beli,aku kata it's ok bayar bila ada duit lebih tapi yg penting jangan belanja semua. Begitu juga anak perempuanku sms mengatakan gajinya dah masuk ...i said alhamdulillah.