Pages

Monday, June 13, 2011

Kenapa

Sekarang ni kes buang bayi di tahap yg mengerikan hampir setiap hari ada saja berita tentang bayi malang ni...apakah salah satu sebb jadi macamni kerana kos perkahwinan terlalu tinggi.

Mungkin ramai orang berpendapat tahap pergaulan yang terlalu bebas, atau kurangnya pendidikan agama dan lain2 tapi aku rasa asemua tu tak berapa tepat walaupun tidak pula tak betul. Contohnya kerana pergaulan yang bebas inilah yang senang menemukan uda dan dara maka aku nampak segi positifnya tak perlu nak guna orang tengah .

Manakala kurang didikan agama juga bukanya masaalah kerana ramai lagi agama lain selain agama kita tetapi jarang kita dengar mereka buang anak.Alasan yg aku ada mungkin walaupun ada berlaku dalam peratus yang kecil atau besar atau jarang2 atau mungkin banyak,mereka akan gugurkannya awal2 ~Jadi apakah sebab kurang agama atau sebab ada duit?Kalau tak berpuas hati cuba selidik lagi kebanyakan yg terlanjur tu wanita2 yang beragama yang bertudung labuh yang takut malu dicaci masyarakat. Kalau jenis yang memang tak kisah ,peduli apa orang kata.

Bagi aku semua persoalan tentang duit ,walaupun si laki2 ada kerja dan boleh lepas tembolok sendiri tapi masih ibu-bapa tidak mahu lepas kan anak dara mereka berkahwin dengan nya kerana khuiatir dengan masa depan yang kelam. Tapi kalau ibu-bapa tu benar2 beragama ,tidakkah mereka yakin rezki tu pada kuasa Allah swt.

Aku nak kaitkan satu contoh paling rapat dengan aku ,bapa aku sendiri. Dia belum bekerja ketika Datukku kahwinkannya atas alasan tidak mahu dia jahat. Oleh kerana Keluarga sebelah bapak dan keluarga sebelah emak berkawan maka berlangsunglah perkahwinan tersebut. Sampai ibuku mengandungkan anak yg kedua bapak ku masih belum punya kerja sehinggalah kemana dia pergi dia kena sindir.

Manakala ibuku yg memendam rasa hina pernah berkata padaku .. dia terpaksa heret perutnya sekejap kerumah mertua sekejap kerumah sendiri hanya untuk tumpang makan dan tidur katanya dia rasa nasibnya tak ubah macam seekur kuching tanpa tuan ~lebih tepat macam kucing kurap.Bukan kerana emak ayahnya tak boleh bagi makan,,sebab datuk nenek ku orang bertanah dan berada tetapi kerana maruah.

Dipendekkan cerita akhirnya bapa masuk tentera dan kehidupan ibu akhirnya berubah sehinggalah lahirnya kami semuanya rasa tak kurang apa2pun.

Kemudian sejarah berulang apabila kakak dipinang oleh kekasihnya yang hanya bersekolah setakat darjah enam dan tidak mempunyai pekerjaan tetap. Bukan itu saja dari keluarga yang tidak berharta. Of courselah emak dan ayah tak setuju kerana mereka sendiri pernah alami dulu tetapi bak kata orang dulu2 cinta itu buta dan dek kerana takut jadi macam cerita laila majnun maka dengn berat hati emak dan ayah terpaksa menrimanya ..dan alhamdulillah sampai sekarang happy jer keluarga mereka walaupun abang ipar hanya jadi tukang kebun dan jaga sekolah. Untuk hidup kakak pun pernah suatu ketika dulu ambil upah menjahit kemudian kerja kilang dan sekarang jaga budak...yg penting mereka tetap boleh hidup macam orang lain.Jadi sebab itulah aku kasihan pada orang2 muda yang ada niat ikhlas nak berkahwin secara sah tetapi terhalang kerana tak der duit nak kumpul..bagi aku kalau mereka dah rasa nak kahwin dan sanggup bertanggung jawab atas pahit getir yang akan mereka lalui selepas berkahwin apasalahnya kita izin dan tolong mereka mendirikan masjid.

Untuk arwah ibu~ sampai sekarang bapa masih ingat jasa ibu kerana bersabar ,mudah2an ibu mendapat tempat yang paling baik disana kerana dapat keredhoan seorang suami dan itulah janji Allah swt .

No comments: