Pages

Thursday, July 21, 2011

Persiapan

Kawan aku yang dah ramai menantu cakap kalau sorang dah mula kawin nanti tunggulah yang lain2 akan turut. Aku macam tak boleh terima teori tu dari segi saintifik tapi dari segi lojik boleh lah sebab salah satu menunjukkan kalau sorang dah cukup dewasa untuk kahwin anak2 lain pun mestilah sebaya dan dah cukup umur juga. Mungkin juga benar ada teori berjangkit .Bila sorang dah kahwin yang lain pun teringin nak kahwin.

Cukuplah bab jangkit-mengjangkit tu. Sebenarnya hari ni aku nak ceritapasal anak no 3 aku yang the only perempuan dlm 5 adik beradik dah nak kahwin awal tahun depan...siapa yang terbaca entry ni dan rasa ingin datang memeriahkan hari bersejarah anak ku tu datanglah ,tunggu aku post kan entry jemputan bila tiba masanya.

Sebenarnya dalam merealisasi kan impian anak ku nak masuk gerbang perkahwinan aku mahu yang terbaik sekali gus yang terindah. Konsep ku yang pertama ialah santai dan mesra. Banyak hal yang aku lihat sewaktu hari bahagia pengantin nampak kaku macam patung! Pelamin di gubah begitu indah tapi hanya tatapan untuk ketika beberapa minit ketika makan .

At first i wished the wedding to be in the garden ,the bride n bridegroom can walk freely around the tables of relatives n guests but then i dont like the ideas of lot of 'khemah' in the garden .Cant avoid the khemah because of the weather in Malaysia .Sometimes it shine sparkling hot and sometime it rains heavily.

Satu lagi yang merimaskan aku sewaktu hari perkahwinan apabila aku terpaksa bawa balik beg goodies yang penuh benda manisan.Dah sah menggalakkan kencing manis untuk orang2 berumur macam aku.Telur is ok tapi leceh sikit nak rebus beribu2 biji sewaktu kenduri jadi aku lebih suka bagi cendera hati yang boleh disimpan untuk kenangan.Kalau boleh aku langsung tak mahu ada beg kertas sebb aku tak suka orang banyakkan sampah.

Yang penting aku nak makanan sewaktu khenduri tu sedap sebab tahu2lah orang datang memang dah pasang niat nak makan. Jadi bab makanan aku amat cerewet sikit. Aku mahu semua yang hadir suka dan dapat makan dengan puas,insyaallah.Kalau boleh aku nak dua2 nasi putih pun ada nasi minyak pun ada walaupun buat aku selalu confius nak makan yang mana satu tapi biasanya dua2 aku letak sebelah2 dalam pinggan aku.Pembasuh mulutnya samada cendul atau bubur kacang yg mesti cukup lemak dan manisnya.

Akhir sekali aku dah tak suka pada adat2 tepung tawar dan sebagainya seperti berinai yang melampau tapi entahlah bila dah ada bunga pahar atas pentas tu mesti lah kena bagi pada orang dan pada siapa yg harus di beri bila bunga tu duduk atas pentas mestilah pada mereka yg naik untuk merinjis.

Oh ya ,walaupun aku nak buat ala2 islamik dengar lagu2 spiritual iaitu nashid tapi hari tu bukan aku yg nak kahwinkan jadi lagu2 mungkin dipilih oleh ankku yang suka sentimental love songs.

Bersambung kot,insyaallah.

No comments: